Nem tudom, mi lesz a fiammal

Fél életét és egyik veséjét is a fiának adta az 56 éves asszony, akinek ma már azért kell küzdenie, hogy fedél legyen a fejük felett. A lakásbérlet nekik megfizethetetlen, az önkormányzatoknál pedig nem tudják áttörni a magyar bürokrácia falát.

 
EURO 2016 Menetrend
 
üvegházhatás
Meleg telektől javul a klíma
Palugyai István

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség BBC által idézett legutóbbi jelentése szerint 1990 és 2014 között majdnem a negyedével csökkent ­Európában az üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid kibocsátása. Ebben szerepe van a szén földgázzal való felváltásának, a 2008-as gazdasági visszaesésnek és a megújuló energiák növekvő alkalmazásának.

A legutóbbi adatok szerint a 2014-es enyhe télnek volt nagy szerepe az akkori 4,1 százalékos fogyásban. Az Európai Unió célja a kiotói jegyzőkönyvnek megfelelően 2020-ig az üvegházhatású gázok húszszázalékos redukció­ja volt, ezt a tagországok a 24,4 százalékkal már 2014-re könnyedén elérték. Ráadásul az EU úgy jutott el idáig,­ hogy közben gazdasági teljesítménye 47 százalékkal nőtt.

Az elmúlt 24 évben folyamatosan melegebb telek érték a kontinenst, ami arányosan mindenütt kevesebb fűtést jelentett, s ez jót tett a szén-­dioxid-kibocsátásnak. A folyamat az elmúlt két év során még erősebb lett, s az enyhe és nedves telek 2014-ben különösen Nagy-Britannia és Németország számára jelentettek könnyebbséget, olyannyira, hogy a 28 tagország kisebb fűtése következtében elért gázkibocsátás-csökkenés felét ez a két ország hozta össze.

Az általános pozitív összképen némileg ront, hogy a légkondicionáló készülékek és a hűtőberendezések szaporodása nyomán nőtt az erősen üvegházhatású hidrofluorokarbon (HFC) gázok kibocsátása. Az autóközlekedés pedig az elmúlt 25 év alatt 124 millió tonnával dobta meg a légkörbe kerülő káros anyagokat, és 2014-ben ez jelentette az összes kibocsátás húsz százalékát. Ugyan 2008-ban némi csökkenés mutatkozott, de az utóbbi két évben, különösen a teherforgalom erősödése jelentősen megemelte a gépjárművek emisszióját.

A következő hónapok kemény tárgyalásokat hoznak annak érdeké­ben, hogy az egyes tagországok milyen mértékben csökkentsék tovább kibocsátásukat most már a párizsi klímamegállapodásnak megfelelően. Az unió ajánlása szerint 2030-ig az 1990-es szinthez képest 40 százalékkal kell lejjebb vinni a levegőbe engedett üvegházhatású gázok szintjét s a szakértők úgy várják, év vége előtt sikerül minden tagországgal megállapodni.

A 2020-as korábbi értékek gyors elérése ellenére a 2030-as szintek betartásához sok országnak még jelentős erőfeszítésekre lesz szüksége és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint ehhez a jelenlegi trendek még nem elegendőek.  

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség BBC által idézett legutóbbi jelentése szerint 1990 és 2014 között majdnem a negyedével csökkent ­Európában az üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid kibocsátása. Ebben szerepe van a szén földgázzal való felváltásának, a 2008-as gazdasági visszaesésnek és a megújuló energiák növekvő alkalmazásának.

A legutóbbi adatok szerint a 2014-es enyhe télnek volt nagy szerepe az akkori 4,1 százalékos fogyásban. Az Európai Unió célja a kiotói jegyzőkönyvnek megfelelően 2020-ig az üvegházhatású gázok húszszázalékos redukció­ja volt, ezt a tagországok a 24,4 százalékkal már 2014-re könnyedén elérték. Ráadásul az EU úgy jutott el idáig,­ hogy közben gazdasági teljesítménye 47 százalékkal nőtt.

Az elmúlt 24 évben folyamatosan melegebb telek érték a kontinenst, ami arányosan mindenütt kevesebb fűtést jelentett, s ez jót tett a szén-­dioxid-kibocsátásnak. A folyamat az elmúlt két év során még erősebb lett, s az enyhe és nedves telek 2014-ben különösen Nagy-Britannia és Németország számára jelentettek könnyebbséget, olyannyira, hogy a 28 tagország kisebb fűtése következtében elért gázkibocsátás-csökkenés felét ez a két ország hozta össze.

Az általános pozitív összképen némileg ront, hogy a légkondicionáló készülékek és a hűtőberendezések szaporodása nyomán nőtt az erősen üvegházhatású hidrofluorokarbon (HFC) gázok kibocsátása. Az autóközlekedés pedig az elmúlt 25 év alatt 124 millió tonnával dobta meg a légkörbe kerülő káros anyagokat, és 2014-ben ez jelentette az összes kibocsátás húsz százalékát. Ugyan 2008-ban némi csökkenés mutatkozott, de az utóbbi két évben, különösen a teherforgalom erősödése jelentősen megemelte a gépjárművek emisszióját.

A következő hónapok kemény tárgyalásokat hoznak annak érdeké­ben, hogy az egyes tagországok milyen mértékben csökkentsék tovább kibocsátásukat most már a párizsi klímamegállapodásnak megfelelően. Az unió ajánlása szerint 2030-ig az 1990-es szinthez képest 40 százalékkal kell lejjebb vinni a levegőbe engedett üvegházhatású gázok szintjét s a szakértők úgy várják, év vége előtt sikerül minden tagországgal megállapodni.

A 2020-as korábbi értékek gyors elérése ellenére a 2030-as szintek betartásához sok országnak még jelentős erőfeszítésekre lesz szüksége és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint ehhez a jelenlegi trendek még nem elegendőek.  

Olvassa tovább a cikket!
Érdemes elolvasni
NOL Piactér