„Ki tudják találni, mi lehet az elvárás” – most kitálalnak az Orbán-kormány sajtójáról

Egy öncenzúráról szóló brüsszeli konferencián számolt be Kárpáti János, a Magyar Távirati Iroda volt munkatársa arról, hogy egy kényelmetlen kérdés miatt főnökei előbb eltiltották a miniszterelnöki sajtótájékoztatóktól, majd kirúgták.

 
 
zene
Ez a tehetségkutató magyar brand marad, pedig sokan maguknak akarják
Szemere Katalin

A Virtuózok teljes licencjoga nem eladó, hiába pályáztak rá többen is. A klasszikus zenei ifjúsági tehetségkutató ötletgazdája és producere, Peller Mariann a kockázatosabb utat választotta: a műsor értékesítési jogait adta csak el a Dick Clark Productionsnak. Fontosnak tartja, hogy a Virtuózok megmaradjon magyar brandnek.

Néhány hete mi is írtunk róla, hogy licencszerződést kötött a korábban az M1-en, az idén péntekenként a Dunán látható Virtuózok-sorozat nemzetközi forgalmazási jogaira a Dick Clark Productions és a magyar licenctulajdonos Classic Talents Hungary. (Az amerikai médiacéghez kötődik – többek között – a Golden ­Globe-átadó, az American Music Award és megannyi tehetségkutató.)

A Virtuózok-műsor formátumát 2013-ban védette le Peller Mariann. – Olyan 600 oldalas kézikönyv készült a műsorhoz, hogy a világ bármelyik országában megállja a helyét – mondta lapunknak a producer, aki annak reményében indította el a műsort, hogy trendibb legyen a klasszikus zene a magyar fia­talok körében. Mert nem szerette, hogy koncertszervezőként csupa ősz fejet lát a zenekari árokban és a koncerttermekben is.

A műsor elképesztően népszerű lett, 3,1 millióan nézték, Facebook-oldalán majd százezer követője gyűlt össze, hatására 14 százalékkal többen jelentkeztek zeneiskolába. Mindemellett ez volt az első olyan tévéműsor, ahol ingyen lehet szavazni a versenyzőkre, és ingyen letölthető mobilapplikáció tartozik hozzá.

A cég kreatív csoportja a cannes-i nemzetközi televíziós vásáron mutatta be a Virtuózokat, sokan érdeklődtek, volt, aki tokkal-vonóval a teljes licencjogot megvette volna, de ­hiába, az nem eladó. Így védi ki a magyar ötletgazda, hogy külföldön elveszítse a műsor a klasszikus zenei tehetségkutató profilját.

A Dick Clark Productionsnak „csak” az értékesítési jogokat adták el, koprodukciós partnerként fele-fele arányban részesülnek a jogdíjakból. (Az amerikai cég éppen olyan műsort keresett, amely egyszerre szól az egész családnak.) A Virtuózokat eladták már Japánba meg Kínába, és további négy tévétársasággal tárgyalnak. A szerződés értelmében a külföldi csatornáknak minimum ötven százalékban kell megtartaniuk a klasszikus zenei profilt, a fennmaradó rész crossover műfajokból állhat. (Nem kötelező a 80-20 százalék arány, mint Magyarországon.) További kikötés a vállalkozó országoknak, hogy megtartsák a műsor címét vagy a logóját.

A Virtuózok projektje hat évre szól. Az első két évben kiváló szólistákat keresnek, majd kamarazenekarokat, később a dzsessz műfajában, világzenében és népzenében tehetségeseket, később karmester- és zeneszerző-talentumokat. Ezt követően újrakezdik a sorozatot. Az alapítók nem engedik el versenyzőik kezét később sem. A Kis Virtuózok Alapítvány nemcsak egyévnyi csillogást, hanem szellemiséget is ad nekik. Ösztöndíjat kapnak a fiatal tehetségek, és megannyi nemzetközi fellépési lehetőséget, sőt elvállalhatnak bármilyen szereplést, amihez kedvük és idejük van. Így volt ez az első évfolyam gyerekeivel, és a mostaniak is erre számíthatnak.

Az alapítvány figyel rájuk, hangszert is vesz azoknak, akiknek családi hátterük ezt nem engedi. Addig segíti őket, míg nem karolja fel őket egy menedzser. Most épp tárgyalnak egy svájci céggel, amely vállalná egyikük képviseletét. Hogy kiről van szó, egyelőre titok. De azt Peller Mariann elmeséli, a világhírű operaénekes, Plácido Domingo is meghallgatta őket, sőt visszanézte szereplései­ket, és a második szériában újabb meglepetést ígér a gyerekeknek.

A Virtuózok teljes licencjoga nem eladó, hiába pályáztak rá többen is. A klasszikus zenei ifjúsági tehetségkutató ötletgazdája és producere, Peller Mariann a kockázatosabb utat választotta: a műsor értékesítési jogait adta csak el a Dick Clark Productionsnak. Fontosnak tartja, hogy a Virtuózok megmaradjon magyar brandnek.

Néhány hete mi is írtunk róla, hogy licencszerződést kötött a korábban az M1-en, az idén péntekenként a Dunán látható Virtuózok-sorozat nemzetközi forgalmazási jogaira a Dick Clark Productions és a magyar licenctulajdonos Classic Talents Hungary. (Az amerikai médiacéghez kötődik – többek között – a Golden ­Globe-átadó, az American Music Award és megannyi tehetségkutató.)

A Virtuózok-műsor formátumát 2013-ban védette le Peller Mariann. – Olyan 600 oldalas kézikönyv készült a műsorhoz, hogy a világ bármelyik országában megállja a helyét – mondta lapunknak a producer, aki annak reményében indította el a műsort, hogy trendibb legyen a klasszikus zene a magyar fia­talok körében. Mert nem szerette, hogy koncertszervezőként csupa ősz fejet lát a zenekari árokban és a koncerttermekben is.

A műsor elképesztően népszerű lett, 3,1 millióan nézték, Facebook-oldalán majd százezer követője gyűlt össze, hatására 14 százalékkal többen jelentkeztek zeneiskolába. Mindemellett ez volt az első olyan tévéműsor, ahol ingyen lehet szavazni a versenyzőkre, és ingyen letölthető mobilapplikáció tartozik hozzá.

A cég kreatív csoportja a cannes-i nemzetközi televíziós vásáron mutatta be a Virtuózokat, sokan érdeklődtek, volt, aki tokkal-vonóval a teljes licencjogot megvette volna, de ­hiába, az nem eladó. Így védi ki a magyar ötletgazda, hogy külföldön elveszítse a műsor a klasszikus zenei tehetségkutató profilját.

A Dick Clark Productionsnak „csak” az értékesítési jogokat adták el, koprodukciós partnerként fele-fele arányban részesülnek a jogdíjakból. (Az amerikai cég éppen olyan műsort keresett, amely egyszerre szól az egész családnak.) A Virtuózokat eladták már Japánba meg Kínába, és további négy tévétársasággal tárgyalnak. A szerződés értelmében a külföldi csatornáknak minimum ötven százalékban kell megtartaniuk a klasszikus zenei profilt, a fennmaradó rész crossover műfajokból állhat. (Nem kötelező a 80-20 százalék arány, mint Magyarországon.) További kikötés a vállalkozó országoknak, hogy megtartsák a műsor címét vagy a logóját.

A Virtuózok projektje hat évre szól. Az első két évben kiváló szólistákat keresnek, majd kamarazenekarokat, később a dzsessz műfajában, világzenében és népzenében tehetségeseket, később karmester- és zeneszerző-talentumokat. Ezt követően újrakezdik a sorozatot. Az alapítók nem engedik el versenyzőik kezét később sem. A Kis Virtuózok Alapítvány nemcsak egyévnyi csillogást, hanem szellemiséget is ad nekik. Ösztöndíjat kapnak a fiatal tehetségek, és megannyi nemzetközi fellépési lehetőséget, sőt elvállalhatnak bármilyen szereplést, amihez kedvük és idejük van. Így volt ez az első évfolyam gyerekeivel, és a mostaniak is erre számíthatnak.

Az alapítvány figyel rájuk, hangszert is vesz azoknak, akiknek családi hátterük ezt nem engedi. Addig segíti őket, míg nem karolja fel őket egy menedzser. Most épp tárgyalnak egy svájci céggel, amely vállalná egyikük képviseletét. Hogy kiről van szó, egyelőre titok. De azt Peller Mariann elmeséli, a világhírű operaénekes, Plácido Domingo is meghallgatta őket, sőt visszanézte szereplései­ket, és a második szériában újabb meglepetést ígér a gyerekeknek.

Olvassa tovább a cikket!
Érdemes elolvasni
NOL Piactér