galéria megtekintése

Hatalmas ingatlanmutyit véd a római-parti mobilgát, annyi milliárdot tesznek zsebre, amennyit mi kifizetünk

11 komment


Hargitai Miklós

Tarlós István főpolgármester a közelmúltban a Római-part növényzetét védő civileket tette felelőssé a terület hézagos árvízbiztonságáért, a projektet azonban sokkal inkább a kormány és a főváros vitái hátráltatják. A folyton változó beruházás közben egyre inkább egy nagyszabású ingatlanmutyi alakját ölti.

Ahogyan egy júniusi fórum nyomán már beszámoltunk róla, a kezdetben becsült 2,5, és a jelenlegi papírokban szereplő 12,7 milliárd helyett valójában 15-20 milliárd forintba fog kerülni a római-parti mobilgát felépítése. Ennek ellenére a lehetséges árvízvédelmi megoldások újraértékelését nem végezték el, holott a főváros eredetileg azért választotta éppen a mobilgátat, mert „az a legolcsóbb" (a 2013-14-ben elvégzett kalkuláció szerint a legdrágább verzió esetében is megállt volna a számláló nyolcmilliárdnál).

A Római-part a 2006-os árvíz idején
A Római-part a 2006-os árvíz idején
Kovalovszky Dániel / Népszabadság/archív

Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője az illetékes magyar szervezetekkel folytatott levelezése nyomán most előállt egy magyarázatkísérlettel: szerinte azért kell a közel tízszeres drágulás ellenére a partvonalon futó mobilgátat erőltetni, mert egyedül ez szolgálja a területen érdekelt ingatlanbefektetők érdekeit.

 

Tarlós korábban azzal indokolta a drasztikus áremelkedést, hogy a beruházás műszaki tartalma megváltozott: a gáttal védett szakasz partszakasz hossza közel a duplájára, 5000 méterre nőtt, a mértékadó árvízszint 2014-es megemelése miatt a gát magasságát és a lábazat szilárdságát is növelni kellett, illetve megvalósul az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak torkolatának bevédése, ami önmagában hárommilliárd forintnyi költségnövekedést okoz. Jávor kérdésére a Pest Megyei Kormányhivatal most megírta, hogy a környezetvédelmi engedélyt még az eredeti, 2014-es elképzeléshez készítették, azóta viszont nem indult újabb hatósági eljárás, vagyis egyelőre nincs környezetvédelmi engedély.

A Tarlós-féle sajtótájékoztatón viszont az hangzott el, hogy egyelőre elfogadott tervek sincsenek (például azért, mert még a nyomvonalon is vitatkozik a kormány a fővárossal), így természetesen építési engedély sem születhetett. Ráadásul a Natura 2000-érintettséget is csak a régi tervek alapján vizsgálták, így az új terv megszületése esetén azt a vizsgálatot is meg kell ismételni. Vagyis a projekt egyelőre sem építési tervvel, sem hatósági engedélyekkel nem rendelkezik, így falsnak tűnik az az érvelés, amely a környezetvédőket hibáztatja az árvízvédelem megoldatlanságáért.

A területileg illetékes vízügyi igazgatóság ennél is kardinálisabb információt közölt az EP-képviselővel: levelükből kiderült, hogy nem a Nánási út-Királyok útja lesz a fővédvonal (ahogyan a főváros évek óta állítja), hanem az a mobilgát, amelyről korábban maga a gyártó ismerte el, hogy az általa gyártott, nútolt-hornyolt pallókból álló mobilgát-rendszer védtelen az uszadékfa-találatnak nevezett behatásokkal szemben (amikor egy nagyméretű úszó fatörzs kiüti az egyik gátelemet, amitől a teljes konstrukció összeomlik).

A feje tetejére áll a világ
A feje tetejére áll a világ
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Jávor szerint ez az átminősítés egyrészt megkönnyíti az uniós támogatás megszerzését – nyári gátra ritkán ad pénzt az EU, inkább a fővédvonal megerősítését szokta támogatni –, másrészt pedig lehetővé teszi a mobilgáton túli, jelenleg még ártérnek minősülő terület belterületi lakóövezetté nyilvánítását és beépítését, amire az elmúlt hónapok hírei szerint nem csak a szándék van meg, hanem a vállalkozó is. „Az adófizetők tízmilliárdjaiból hasonló nagyságrendű magánhaszon keletkezik egy jól helyezkedő üzleti csoport zsebében" - foglalta össze a mobilgát-projekt lényegét a politikus, aki szerint a mobilgátas verziót az ára mellett az különbözteti meg az összes többi megoldástól, hogy egyedül ez tesz lehetővé nagyszabású ingatlanberuházásokat a területen.

Ezért nincs még engedély

„Tarlós István beismerte, hogy hamisak voltak azok a szakmainak álcázott érvek, amelyekkel négy és fél év óta igyekezett lesöpörni a Védegylet és a többi Római-part védő által szorgalmazott megoldást. Tegnapi sajtótájékoztatóján a főpolgármester közölte, hogy a munkatársai szerint is kell készíttetni egy szaktanulmányt arról, milyen előnyei, illetve hátrányai lennének annak, ha az árvizek elleni védekezés továbbra is a jelenlegi árvízvédelmi vonalon, a parttól kétszáz méterre lévő, és a magassága folytán természetes gátként funkcionáló Nánási út – Királyok útja útvonal mentén történik a jövőben, ahelyett, hogy áthelyeznék a partra” - írja közleményében a Védegylet.

A civil szervezet már többször rámutatott a parti mobilgát alapvető hidrológiai problémájára, ami a térség adottságainak figyelmen kívül hagyásából fakad. A műtárgy ugyanis nemcsak a felszínen alakítaná át visszafordíthatatlanul a tájat - 1500 fa kivágásával és a kavicsos plázs feltöltésével -, hanem a gát alatt létesítendő 3,5 km hosszú vízzáró résfal miatt a felszín alatti vízmozgások útjába is akadályt állítana, ami nagy területek elmocsarasodásához, illetve a kényszerű folyamatos szivattyúzás miatt a talajszerkezet romlásához vezetne.

„Miután a Főváros által megbízott tervező is kijelentette, hogy a parti mobilgát tervének esetleges elkészítéséhez előzetesen részletes hidrogeográfiai modellezéssel kell feltárni a várható hatásokat, amelyek akár Budakalászig és az Omszki tóig is kiterjedhetnek, a tények ellen kitartóan hadakozó főpolgármester újabb ütközetre szánta el magát: bejelentette azt is, hogy inkább megszünteti a közbeszerzésen nyertes tervezővel kötött szerződést, és a hivatala házi szaktervezőivel készíttetné el a part mobilgát tervét" - írják a civilek. -A Védegylet tiltakozik a szükséges vízföldtani vizsgálatok nélküli felelőtlen gátépítési terv ellen. Ha mégis készül ilyen, akkor jogi eszközökkel fogják megakadályozni, hogy engedélyt kaphasson” - áll a szervezet sajtóközleményében.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.