A népszavazással kapcsolatos külföldi tájékoztató levelek és a háztartásokba eljuttatott kiadványok további bruttó 1,1 milliárdba kerültek, így az
állami kampányköltségvetés végösszege bruttó 8,6 milliárd forintra jött ki.
Ez azért meglepő, mert alig
12 nappal korábban még 6,05 milliárd forintot vallott be a Miniszterelnöki Kabinetiroda.
A Harangozó Tamás MSZP-képviselő közérdekű adatkérésére adott válasz szerint is 1,1 milliárdba kerületek a külföldi levelek és a háztartásokban küldött füzetek, de a több hónapon át tartó utcai és médiahirdetések összesített ára ekkor még csak bruttó 4,94 milliárd volt.
A kabinetiroda szeptember 21-i levele szerint a 4,94 milliárdos tétel két szerződéses keretből tevődött össze: a Network 360 Reklámügynökségből és az Affiliate Network Kft.-ből álló Egyesült Reklám Konzorcium által augusztus 1-jén teljesített bruttó 2,4 milliárdos, valamint az augusztus 19-én teljesített 2,54 milliárdos keretből.
Ez a hirdetésekre, médiaköltésekre szánt tétel lett hétfőre 2,5 milliárddal több úgy, hogy a kabinetiroda nem fűzött semmilyen magyarázatot a korábbi tájékoztatáshoz képest mutatkozó jelentős eltéréshez.
További növeli a zavart, hogy korábban teljesen más részösszegekről lehetett tudni a hivatalos forrásokból.
A Népszabadság kérdésére Rogán Antal hivatala szeptember 2-án szintén bruttó 4,95 milliárd forintos költésről számoltak be, de a Miniszterelnöki Kabinetiroda honlapján csak olyan szerződés lelhető fel, amelyet sehogy sem lehet hozzáigazítani azokhoz, amelyeket a szocialista politikusnak küldött válaszban szerepeltek.
A kormányzati honlapon jelenleg is megtalálható közbeszerzési lista szerint az Egyesült Reklám Konzorcium márciusban írt alá egy megállapodást a kabinetirodával. Az azonban nem 2,4 vagy 2,54 milliárdról, hanem bruttó 3,81 milliárd forintról szólt óriásplakátok, tévéreklámok, internetes megjelenések legyártására és elhelyezésére, és nem augusztus 1-jén vagy 19-én, hanem augusztus 10-én járt le.
A kabinetiroda a Népszabadságnak küldött levelében arra egyébként nem tért ki, hogy 3,81 milliárdból végül hogyan lett 4,95. Az eltérés hátterére azért derült fény, mert Harangozó az országgyűlési képviselői jogával élve személyes betekintést kért az elszámolásokba. Az ellenzéki politikus ekkor szóban egy harmadik verzióról kapott tájékoztatást. Harangozó szerint neki azt mondták, hogy miután az előző keret elfogyott, augusztusban újabb közbeszerzést írtak ki. A nyilvánosság előtt nem ismertetett második megbízást ugyanazok a Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégek nyerték, mint a korábbit.
A Tudta? kampány egyébként nem zárult le az érvénytelen népszavazással. Kedden először az Origón jelent meg a szokásos kék hátterű sorozat újabb darabja a „98% nem" hirdetéssel.