galéria megtekintése

Sportot űz az anarchizmusból, és nem hagyja, hogy ő legyen a díszmigráns

0 komment


Csepelyi Adrienn

Srí Lankáról lett a kritikusok kedvence és az álszentek rémálma. M. I. A., a popzene tamil tényezője tűzszünetet hirdet – de vajon meddig?

„Insha'Allah – menekültoktatás, első lecke." E szavakkal kezdődött minden idők legellentmondásosabb, ámokfutásszerű popkarrierjeinek egyike, amelyet öt nagylemezzel később önként zár le az elkövető.

M. I. A. (polgári nevén Mathangi „Maya" Arulpragasam) Angliában született, de Srí Lankán nőtt fel. Apja, Arular tamil felkelő, úgyhogy nemigen beszélhetünk nyugis gyerekkorról. A kislány iskolájában például trenírozták a diákokat a minél gyorsabb pad alá bújásra a gyakori fegyveres támadások miatt. Az édesanya egy idő után Indiába menekült a gyerekekkel.

M. I. A. végül Londonban kötött ki, és fejest ugrott a város pezsgő underground zenei életébe: rappelt és énekelt. Demókazettái nagy feltűnést keltettek, arra azonban, hogy mekkorát durran apjáról elnevezett első lemeze 2003-ban, ő sem számított. Dancehall, hiphop, világzene és jungle friss és összehasonlíthatatlan keveréke elborult szövegekkel – a kritikusok ujjongtak, a tamil tigrisasszony pedig hirtelen a slágerlisták első traktusában találta magát.

 

Szövegei mindig is kétélűek voltak – és mindkettővel fájdalmas sebet ejtettek. Bucky Done Gun című dala „hivatalosan" a Srí Lanka-i polgárháborúról szól, tekintve azonban, hogy a bucky a londoni szlengben jókora fegyvert jelent, nem nehéz fallikus utalásként érteni. Különösen e sorok hallatán: „Irányíthatok én? / Szereted, ha sebezhető vagyok? / Fegyverem van és egyenlő vagyok" M. I. A. Hanyagul odavetett tőmondatai egyszerre értelmezhetőek feminista kiáltványként és a menekültek hangjaként.

A Srí Lanka-i rapper-énekesnő neve annyit tesz: missing in action, azaz bevetés közben eltűnt. Akárcsak az apja a valóságban

Legnagyobb slágerében, a Gettómilliomos című film sokszoros díjnyertes, Grammyre is jelölt betétdalául szolgáló Paper Planesben például arról énekel, miként szállnak papírrepülő módjára a menekültek határokon át. 2010-ben úgy kezdte LOVALOT című dalát: „Azt mondták, ez egy szabad ország / De inkább egy csirkeüzemben érzem magam". Idei, legújabb lemezének már az abszolút fókuszpontja a menekültkrízis: Borders című dalának klipjében migránsokkal hajózik és énekel a határzár mellett, s a dalban azt fejtegeti, kinek van joga a normális élethez.

Közben pedig ruhát tervez, ő álmodja meg saját arculatát, videoklipet rendez, dalt szerez Madonnának: kreativitása határtalan. De azt sosem engedte, hogy ő legyen a díszmigráns, akivel példálózni és takarózni lehet. Sosem tudni, mi lesz a következő lépése: a papíron remekül illő Afropunk fesztiválról azért rúgták ki, mert azt nyilatkozta a BlackLives Matters mozgalomról, hogy abban semmi új nincs: a nyolcvanas években ugyanezt hirdette a Public Enemy, a kilencvenes években Lauryn Hill a Fugees élén. „Vajon mondja-e majd Beyoncé vagy Kendrick Lamar, hogy a muszlim életek számítanak? Vagy a szíriaiak? Netán azé a kissrácé ott Pakisztánban?"

Anarchizmusa határtalan: sportot űz abból, miként verheti ki a lehető legtöbbször a biztosítékot. A Borders klipjében a Paris St. Germain futballcsapat mezében ­énekel: a katari tulajdonú francia klubról könnyű a menekültekre asszociálni, ő pedig a Fly Emirates szponzorfeliratot Fly ­Piratesra (Repüljetek, kalózok) javította szigetelőszalaggal, így adva dupla nyomatékot a súlyos versszakoknak. Zeneileg éppoly zabolázatlan, mint az elején: a punkhimnusztól a bólogatós hiphopig minden belefér.

Szövegeiben többször utal rá, hogy ­megfigyelik a különböző titkosszolgálatok, tiltották már ki Amerikából, a Super Bowl félidejében pedig, amikor Madonnával lépett fel, beperelték, mert a középső ujját mutogatta a nem kimondható csúnya szavak helyén. Nagy szerelmével, Diplóval való szakításakor nem titkolta, hogy a fő konfliktusforrás az volt: a világhírű producer saját képére próbálta formálni őt, irányítani a karrierjét. Időbe telt, de az egész világ belátta: ez lehetetlen küldetés.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.