Ötvös Zoltán: Állunk a dugóban

Uniós kötelezettség ide vagy oda, a fővárosi dugódíj az autósok számára csak egy újabb sarc. Azzal mindenki egyetért, hogy a közlekedés szennyezései miatt büdös és piszkos Budapest, és ez ellen tenni kell valamit. De hogy a megoldás a dugódíj lenne? Még akkor sem, ha az így befolyt pénzből gatyába rázzák a fővárosi tömegközlekedést. A józan ész ugyanis azt diktálja: előbb kellene a normális tömegközlekedés, hogy az emberek letehessék a város határában az autójukat, és átülhessenek a buszokra. De ha nincs P+R parkoló és alkalmas BKV-jármű?

És hogy a dugódíjat éppen a választások előtt vezessék be? Annál azért előrelátóbb ez a városvezetés. Tarlós István főpolgármester be is jelentette, hogy a 2013-ra vállalt indulást eltolják 2015 végére, 2016 elejére. Merthogy a behajtási díjjal kapcsolatban kész helyzetet örököltek, és csak haladékra van lehetőség – emlékezzünk erre az álláspontra, mert nem sok olyan helyzet adódott ebben a ciklusban, amelyen a fülkeforradalmárok, ha akartak, ne változtattak volna. Azt is mondja, hogy 2015 végére be kell fejezni a négyes metrót, és elegendő őrzött P+R parkolót kell kialakítani, valamint ki kell jelölni a behajtási zónákat. Lehet, hogy ma még azt sem tudják, mekkora területet sarcolnának? Az egész fővárost, vagy mondjuk a Hungária körúton és a budai körúton belüli részt? És mi lesz a BKV-val? Alapos átszervezés, a járművek megújítása kellene ahhoz, hogy a dugódíj hatására ne legyen még elviselhetetlenebb a tömegközlekedés.

Ma úgy tudjuk, hogy a dugódíj megfizetését kamerás rendszámfelismerő hálózattal ellenőriznék. Ahogy Londonban. Csak az ottani kulturáltság hiányzik a rendszerből. A brit főváros vezetése közvélemény-kutatást végzett ugyanis, mielőtt döntött, és kiderült, hogy kompenzáció mellett az emberek akár a dugódíj bevezetését is elfogadható megoldásnak tartják. Majd a díj bevezetésével párhuzamosan új buszjáratokat indítottak, az új buszokon pedig több volt a hely, mint a régieken. Nálunk viszont csak az a biztos, hogy díj lesz.

Itthon még a tömegközlekedés leglelkesebb támogatója, a Levegő Munkacsoport sem ért egyet a jelenlegi elképzelésekkel – szerintük a legjobb megoldás egy kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj lehetne. Ehelyett azt figyelték meg, hogy a korábban optimálisnak mondott övezeti határt a tervezők igyekeznek megváltoztatni, a jelek szerint csak azért, hogy az egyes bevásárlóközpontokhoz érkező vásárlóknak ne kelljen dugódíjat fizetni. Érdemi előrelépés helyett megindult a mutyizás. A város meg bűzlik, rendületlenül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.