Alig nézi valaki, de milliárdokba kerül az M5
Sokáig vártunk a pontos számra, de most már tudjuk, hogy a köztévé legújabb csatornája, az M5 kulturális adó idén 2,5 milliárd forintba, jövőre hétmilliárdba kerül.
Lapunk augusztus végén kért először adatokat arról, hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) mennyi pénzt költ idén a szeptember közepén elindított M5 kulturális-ismeretterjesztő csatornára, s mekkora az adó 2016-os költségvetési kerete. Az MTVA kérdéseinket közérdekű adatigénylésként értékelte, s a csatorna elindulása után két héttel válaszolt.
A cég tájékoztatása szerint 2016-ban az M5 csatorna költségvetési kerete 1 milliárd 989 millió forint+áfa, ami bruttó 2,5 milliárd forintot jelent. Ez az összeg tartalmazza a műsorgyártás- és terjesztés személyi és dologi költségeit. Az M5 csatorna 2017-es költségvetési kerete pedig 5 milliárd 543 millió+áfa, ami pedig bruttó hétmilliárd forint. Csak összehasonlításul: az MTVA teljes költségvetése a tervek szerint jövőre 80 milliárd forint lesz.
Az MTVA szerint egyébként az M5 indításához nem volt szükség jelentős beruházásra.
A Közbeszerzési Értesítőben az elmúlt hetekben közzétett adatok szerint az MTVA eddig közel 2,5 milliárdért rendelt műsort az M5-re külsős beszállítóktól, amelyek többsége, ahogy megírtuk, a Fideszhez és/vagy Habony Árpádhoz közeli cégek. Ezek a szerződések általában 2017 végéig szólnak. Az állami média tájékoztatása szerint 2016-ban várhatóan 24 műsor több mint 1100 epizódja készül külső gyártásban, amelyekért várhatóan mintegy 940 millió forint+áfát fizetnek. Belső gyártásban ennél kevesebb, 18 műsor 698 epizódját gyártják idén.
|
Kis nézettség nagy pénzből Zih Zsolt / MTVA |
Két és fél héttel a csatorna indítása után az már világosan látszik, hogy az M5 nézettsége elhanyagolható. Az MTVA kommunikációs irodája sikerként hirdette például azt, hogy szeptember 27-én „23 ezer nézőt vitt színházba az M5" a kaposvári Csiky Gergely Színház előadásával. Aznap ez volt az M5 legnézettebb műsora, meg az Ön is Tudja? című telefonos műveltségi vetélkedő , amely szintén 23 ezres nézettséget ért el. A felső tagozatos általános iskolások tanulását segítő Felsős című műsornak pedig 14 ezer nézője volt. Körülbelül azonos számokat hoz a csatorna a többi napokon is.
Összevetésként: a múlt héten az állami média legnézettebb műsora a Maradj talpon! vetélkedő pénteki adása volt, csaknem 400 ezer nézőt vonzott a Duna TV-n. Ehhez képest az M5 műsorainak többségére huszadannyian sem kapcsolnak. Az állami média tévéinek átlagos nézettsége pedig messze elmarad az RTL Klub és a TV2 számaitól. Csak az M4 Sport egyes adásai tudják felvenni a versenyt a kereskedelmi tévékkel.
Vaszily figyelmeztette a sajtóiroda vezetőjét
Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója szóbeli figyelmeztetésben részesítette Kobza Miklóst, a cég sajtóirodájának vezetőjét – értesült lapunk. Az ügy hátterében az áll: az MTVA-ban működő üzemi tanácsok és a meghatározó szakszervezetek két héttel ezelőtt a vezérigazgató vizsgálatát kérték, miután a cég sajtóosztálya különböző számokat kommunikált a 145 fős csoportos létszámleépítésről, majd a „sajtóban keringő" ellentmondó számokért és a szivárogtatásért az érdekvédőket tette felelőssé.