Orbán Viktor uniós rendszere

Orbán Viktor az első olyan magyar kormányfő, aki az Európai Unió általános irányvonalát is befolyásolni akarja, ennek érdekében előadásokat tart, tévéinterjúkat ad szerte Európában. Csatlakozásunkkal az országunk szuverenitása jelentős korlátokba ütközik, számos jogalkotási kérdésben a magyar szervek (és persze más tagállami szervek) helyett az EU testületei mondják ki a döntő szót.

Így nem meglepő, hogy Orbán nem pusztán elszenvedője, de alakítója is kíván lenni az unión belüli folyamatoknak, amelyek jelentősen befolyásolják Magyarország sorsát. Ez persze felveti annak a kérdését, hogy ez a törekvés sikeres lehet-e, tekintettel Orbán meglehetősen vitatott megítélésére Nyugat-Európa és annak kormányai körében. Az elmúlt években a magyar kormányfő és a Fidesz saját víziót dolgozott ki az Európai Unióval kapcsolatban, amely nemcsak azt tartalmazza, hogy nekünk, magyaroknak miként kellene viszonyulnunk az EU-hoz, hanem az EU belső működéséről is határozott véleménye van.

Nos, ez utóbbi adja az orbáni elméleti rendszer különlegességét, amely a következő szemléleti alapokból tevődik össze: a nemzeti érdek és függetlenség; az európai keresztényi gyökerek, a nemzeti érzések, valamint Európa válsága. 1. A Fidesz felfogásában aszimmetrikus viszony jött létre a nyugati hatalmak és Magyarország közötti viszonyrendszerben a magyar nemzeti érdekek kárára, és a párt ezen kíván változtatni, ennek során hatalmi eszközöket is bevetett (lásd különadók, állami visszavásárlások).

A Brüsszel nem Moszkva Orbánnak az unióval szembeni politikáját ábrázoló jelmondata, amely azt jelenti, hogy az EU-n belüli magyar érdeket akár konfliktusok árán is képviselni kell. Orbán számos alkalommal egyértelművé tette, hogy ő a „nemzetek Európája” keretében látja a legjobb lehetőséget a magyar érdekek képviseletére. 2013 májusában portugál televíziós interjújában is elmondta, ő Európa-párti politikus, de az uniót nemzetek közösségének tekinti, és úgy tartja, hogy a büszkeségnek, a nemzet iránti tiszteletnek az Európai Unióhoz tartozás örökös elemének kell lennie.

2. Orbán Viktor 2008 novemberében, a Professzorok Batthyány Köre éves közgyűlésén elmondott beszédében érzékeltette, hogy a társadalom értékalapon – az ő politikai táborához tartozó értékek alapján – való átalakítására törekszik, messze nem éri be az ország aktuális ügyeit menedzselő kormányzási felfogással. Igaz, ezt azzal a fontos megkötéssel teszi, hogy egy sikeres – esetünkben keresztényi alapú – kormányzás vonzóbbá teheti a kormányzókhoz közeli ideológiát. 2013. április 15-én a spanyolországi Bilbaóban megtartott előadásán azt mondta, hogy a brüsszeli vezetők többsége egy „agresszív szekuláris politikai látomás” híve, amelyet progressziónak neveznek, és egy vallástalan világ felé halad. Helytelenítette, hogy az európai alapszerződésből kihagyták a kereszténységre való utalást, holott a kereszténység története a „legfőbb civilizációs forrásunk”, amelynek figyelmen kívül hagyása szerinte elmélyítette a válságot, fokozta a spekulációt. A bilbaói beszéd üzenete, hogy a válság káros hatásainak leküzdésére alkalmas keresztényi gondolkodáson túl az erős nemzetállamokra is szükség van.

3. A nemzeti érzés kormány általi megfelelő megjelenítése arra is szolgál, hogy az EU-val és az IMF-fel „szabadságharcot” folytató kormány a lakosság minél szélesebb köreiben kapjon támogatást. Ilyen értelemben összekapcsolódik a nemzeti érdekképviselet a magyar nemzeti érzéssel, és az aktuálpolitikával. A magyar kormányt körülvevő túlnyomóan negatív sajtó- és médiavisszhang azonban azt mutatja, hogy Nyugaton sok befolyásos erő nem tud vagy nem akar mit kezdeni a fellángoló nemzeti érzésekkel, sőt, azokat kifejezetten veszélyesnek tartja. Már csak azért is, mert a magyar nacionalizmus más nemzeti nacionalizmusokkal való összeütközése fenyegetheti Közép-Európa stabilitását.

4. Orbán már 2008-ban felismerte, hogy erőeltolódás következik be a nyugati színtérről az ázsiai és más feltörekvő államok javára, és később is felvetette azt a problémát, hogy az Európai Unió nem tud eléggé hatékonyan reagálni az új versenytársak (Kína, India, Brazília, Oroszország) által támasztott kihívásokra. Korántsem Orbán az egyetlen, aki felvetette ezt a problematikát. Nemcsak a szélsőjobboldal (pl. Nigel Farage a brit UKIP részéről) szókészletében szerepel az Európai Unió válsága, a nemzetközi szakirodalomban is foglalkoznak ezzel a témával. Michael Smith Beyond the comfort zone: internal crisis and external challenge in the European Union’s response to rising powers c., az International Affairs 2013. májusi írásában azt a kérdést feszegeti, hogy az EU képes-e egyáltalán megfelelni az új felemelkedő tagállamok, Kína, India, Brazília által támasztott kihívásoknak. A tanulmány következtetése, hogy az EU külpolitikai befolyása erősen korlátozott, nem képes a nemzetközi tárgyalások keretét meghatározni, és cselekvőképességét saját belső válsága is korlátozza.

Az orbáni vízió vitatható, de legalább létezik. A magyarországi baloldali ellenzék ugyanakkor nem kínál az orbáni uniós vízióval szembeni erőteljes alternatívát, beéri annak aktuálpolitikai bírálatával, és a baloldali megszólalások jobbára kimerülnek az orbáni uniós politikának a felelőtlenséggel való megvádolásában. Ez a helyzet is rámutat az ellenzék versenyképességi hátrányára, amennyiben ugyanis a kezdeményezést átengedi ellenfelének. Ez azonban nemcsak taktikai, hanem ideológiai probléma is, mert Orbán – helyesen – már régóta felismerte, hogy az uniós és a hazai belpolitika szorosan összefügg egymással, képes a magyar helyzetet európai keretekbe helyezni. A magyarországi baloldal figyelmen kívül hagyja, hogy Orbán Európai Unióval kapcsolatos kritikái – bár a stílusa olykor kontraproduktív – nem légből kapottak. A magyar baloldal azonban nem reagál érdemben erre a problematikára, hanem belehelyezkedik egy egyoldalúan EU-párti nézőpontba, amelynek még olyan hátránya is van, hogy a Fidesz viszonylag könnyedén az idegen érdekek kiszolgálójának tüntetheti fel a szocialistákat. Az ellenvízió hiánya a baloldali ellenzék számára nem pusztán „szépészeti probléma”, hanem komolyabb, politikai versenyképességi hiátust okoz.

A szerző elemző, Méltányosság Politikaelemző Központ

*A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.