Cikkünk nyomán

Vagy Uj Péter. Vagy a tárgyilagosság. Ez a cikk („Már le is beszéltük” – Népszabadság, július 17.), ha indulatmentesen fogalmazok: nagyon rosszindulatú. Indulatosabban: gonosz.

Szerzője kétfelé hadakozik: egyrészt az alakulandó (?) légitársaság leendő személyi állományát azonosítja (?) titkos ügynökökként, másrészt, a Malév csődjét is összefüggésbe hozza az egykori ott dolgozó titkos ügynökök tevékenységével. Továbbá: nem mernék nagy pénzben fogadni arra, hogy a tervbéli légitársaság a jelzett módon, a jelzett időben elindul. Arra meg végképp nem, hogy négy éven belül ugyanazt az utasforgalmat éri el, amit a Malév produkált az utolsó években.

Ha mégis, akkor az csak arra lenne bizonyíték, hogy a Malévot is talpon lehetett volna tartani. Sokan sokféleképpen közelítették már meg a Malév bedöntését. A bedöntés (nem csőd!) mellett elhangzó érvként mindig ott szerepel a veszteségesség, az állami tőkejuttatás, az EU-normák kijátszása. Súlyos érvek. Veszteségesség? Az iparágban kevés a nyereséges légitársaság. A kérdés az: fontosnak tartja-e az állam – veszteségessége ellenére – fenntartani a légitársaságot. Mindkettőre láttunk, látunk példát (CSA, LOT, Alitalia, Sabena, Swissair). A magyar állam, a Fidesz-kormány a bedöntést választotta. Állami tőkejuttatás? A mindenkori állam nagyon ritkán emelt tőkét a Malévban, annál gyakrabban adott hitelt, vállalt hitelgaranciát.

Amit Uj Péter százmilliárdos veszteségként aposztrofál – tételezzük fel: nem pusztán a rendszerváltás óta –, az eltörpül a veszteséges MÁV-nak vagy BKV-nak, Volánnak stb. azóta is egyfolytában nyújtott állami tőke- és hiteljuttatásokhoz képest. Tudom, hogy a légi közlekedés nem azonos a tömegközlekedéssel. De ha csak a veszteségesség unalomig szajkózott címkéjével szentesítjük a Malév csalárd bedöntését, ugyan, tegyük már mellé azokat az állami cégeket, amelyek naponta termelnek óriási veszteséget.

EU – ez a legkényesebb, de a legegyszerűbben áthidalható eleme a történetnek. Az Alitalia a példa erre. Visszafizették az állami támogatást a szintén nem különösebben acélos gazdasági helyzetben lévő olaszok, és magánbefektetők bevonásával üzemeltetik tovább – úgy tudom, változatlanul veszteségesen – a légitársaságot. Döntés kérdése, mi a kisebb rossz. Nálunk Uj Péter szerint nem dőlt össze a világ a Malév bedöntésével. Attól függ, honnan nézzük.

Hogy szerzőnk – és jó néhány sorstársa – Varsóban, Koppenhágában, Moszkvában stb. rekedt, kétségkívül kellemetlen. Egykori malévosként mondom, higgye el, ha a Malév megtehette volna, minden utasát kárpótolja. Nem tehette, mert a döntés nem a Malév szintjén született. Ezért a Malévon elverni a port tájékozatlanságról vall. De nézzük a repülőteret, ami, mint tudjuk, repülő nélkül nem sokat ér. Sokan leírták, mára közhely, de igaz, a kettes terminál Malév nélkül nem keresi meg a kenyérrevalót.

Az egyes terminál milliárdokért felújítva,most szellemreptér,mert a diszkont-légitársaságokat át kellett terelni a kettesre. (Vasútállomás is odatelepítve stb.) Hogy ezek a légitársaságok azután mit csináltak a kettes terminálból, az egy újabb, hosszú, gusztusosnak egyáltalán nem mondható történet. A turizmus szárnyal. Uj Péter szerint. Kérdezze meg a vendéglátósokat, az idegenforgalomból, az ún. középréteg turistáiból élőket.

Amíg létezett a Malév, az ideutazók jó része Magyarországról az első benyomást ettől a társaságtól kapta. És az jó benyomás volt. És akkoriban senki sem tette szóvá, hogy a légitársaság veszteséges. Azok a „fontos emberek”, vállalatvezetők, politikusok, újságírók sem, akik mindig felemelték a telefont a szabadjegyért, a business classért, függetlenül attól, milyen színű kormány volt éppen hatalmon. Most, hogy a hatalom a hüvelykujját lefelé fordította, vállukat rándítják, és farizeus módon azt mondják: veszteséges volt. Hogy ezt a vállalatot hányan, hányféle módon tették tönkre, okozva ezáltal több száz család tragédiáját, nehéz lenne felsorolni. Ha csak a rendszerváltás óta eltelt időt nézzük, minden kormány – mert kormányszintű döntések áldozata (is) a Malév – kivette a Malévból azt, amit a saját klientúrájának érdekei kívántak!

Az Antall-kormány a testidegen Fokkerek vásárlásával, a Horn-kormány a rossz Alitalia-privatizálással, az első Orbán-kormány az utolsó jó esélyként elszalasztott Lufthansa/ British-privatizációval, Medgyesiék / Gyurcsányék a halogatással, a gyanús orosz tőke bevonásával. Ha most Uj Péter aMalévot volt titkos ügynökök társaságaként állítja be, azt neki kell igazolnia. Azt mondhatom azoknak a Malév-dolgozóknak a nevében, akik mellesleg a bérüket azóta sem kapták meg: ez súlyos állítás. Nem gondolom, hogy titkos ügynökök másfél évig nem kapják meg a jogos bérüket. Úgy tudom, arrafelé ez nem így szokás.

A veszteségekhez kéretik ezt is hozzáírni. Tudjuk, titkos ügynökök amúgy mindenütt voltak. Malévnál, vendéglátó-ipari vállalatoknál, kiemelt állami cégeknél, sőt országos napilapoknál is. És akkor nem beszéltem a történet legvégéről. A Bajnai-kormány pénzügyminiszterének szerepvállalásáról a Wizz Airben. Amely légitársaság a Malév bedöntésének legfőbb haszonélvezője. Egyébként a Fidesztől nem épp távol álló diszkont-légitársaság. Vezérigazgatóját az első Fidesz-kormány tette meg vezérigazgatónak. A Malévhoz.

Nos, nem pilóták, légiutas-kísérők, titkos ügynökök gyülekezete volt a Malév. Földi kiszolgálóké, pilótáké, takarítóké, embereké, akik az utasokat szolgálták az utolsó pillanatig. Amíg hagyták. Beszéljünk róluk tisztelettel. Varsóban nem csak Uj Péter veszett el.

Körmöczy György

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.