Keresztöltések

Baja után tegnap Dombóváron is leálltak a helyi buszok, mert az Orangeways nem fizette ki a sofőröket. Nem véletlenül aggódtak a BKV-szakszervezetek a cég fővárosi tendergyőzelmekor. De az még a kezdet volt. Akkor még mindenki azt hitte, hogy a saját útját járhatja. A Fidesz-közeli cégek és a főpolgármester is.

Csakhogy kicsi ez az ország, óhatatlanok a találkozások, keresztezések. Tarlós rendre becsapja a kinyíló ajtókat. Az Orangeways győzelmét hozó midibusztendert érvénytelenné nyilvánították. Ahogy záródtak az ajtók – nem mind persze – úgy ritkult a levegő. S a városvezető miniszterelnökhöz fűződő barátsága lassan az egyetlen kapoccsá vált, amely Budapestet a kormányhoz kötötte. A légüres térbe új erők nyomultak. A kerületi elsők, a minisztériumi ellenlábasok egyre nagyobb koncot akartak, miközben egyre kevesebbet adtak. Hol az adóbevételt szavaztatták át maguknak, hol a nyomvonalat vitatták, hol az engedélyt vonták meg, hol meg az uniós pályázathoz szükséges támogatást vonakodtak megadni. Időnként még azt is sikerült visszavenni, amit Orbán Viktor már odaígért.

Így úszott el a BKV adósságkonszolidációja, akut csődhelyzet felé lökve a fővárosi közlekedési céget. Hol Tarlós, hol tanácsadója üzente meg: nincs tovább. Mégis lett. Igaz, egyre zötyögősebben, mind nagyobb áron.

Az uniós támogatás elvesztésétől tartva újrakötötték a szállítási szerződést az Alstommal. S erre nemcsak a 4-es metró miatt volt szükség. A meglévő vonalak szerelvényei sorra mondják fel a szolgálatot. Holott a kocsikat nyolcóránként átvizsgálják. Hatalmas pénzeket emészt fel az elavult rendszer életben tartása. De ez is kevés. A 3-as vonalon már a sebességet is korlátozni kellett a pálya rozsdásodása miatt. Lassan gyorsabb fent, mint a méregdrágán fúrt alagútban.

Némi aprópénzért – az évente szükséges többletbevétel tizedéért – felmondták a kollektív szerződést is. A városvezetésnek nem sürgős a béke. Egy várost megbénító vadsztrájk hatásos érv lehetne az állami forrásokért indított elkeseredett harcban. Tarlós újfent a régi bevált – és az egyetlen megmaradt – receptet követve Orbán Viktorhoz fordult.

S a kormányfő ezúttal rábólintott a fővárosi cégek adóteher-növelésére. A korábban megfúrt új közlekedési adó helyett az iparűzési adó emelkedne fél százalékkal. Az ebből remélt évi 40–50 milliárd éppen elegendő lenne a BKV-nak a hitelek tovább görgetésére, illetve a finanszírozási hiány pótlására. Egészen addig, amíg az adófizető cégek ki nem költöznek a városból. Az előző városvezetés hasonló akciójára így reagáltak. Mások egyszerűen csődbe mentek. A fogyó számú tyúk kevesebb aranytojást tojik. Sebaj, legfeljebb kiszervezik – nem privatizálják (!) – a buszágazatot. A BKK-vezér már konferenciát is összehívott az új buszüzemeltetési modellről. S talán az Orangeways is befutó lehet.

A keresztöltések mintáját követve.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.