Hónapok óta nem fizetnek a sofőröknek, leálltak az Orangeways-buszok

Leállt az autóbusz-közlekedés Dombóvár és Tamási térségében, mivel a munkavállalók ismét nem kaptak fizetést a Gemenc Volán Zrt. alvállalkozójától, az Orangeways Zrt.-től.

Ma reggel üzemkezdéskor negyven busz helyett három kezdte meg a műszakot Tamási és Dombóvár között. A buszsofőrök ugyanis ismét nem kaptak fizetést, ahogy két hónapja hiába várnak a cafetéria kereteiben járó juttatásaikra is. A Gemenc Volán alvállalkozójaként több mint két éve a területen szolgáltatást nyújtó Orangeways Zrt. ráadásul a dolgozók munkabéréből levont nyugdíjpénztári tagdíjat, illetve a szakszervezeti tagdíjat sem utalja tovább az érintett szervezeteknek – vázolja a történtek okait Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke, aki egyúttal azt is hangsúlyozta, hogy spontán elégedetlenségi mozgalomról van szó, mivel a szakszervezetek az új jogszabály értelmében nem szervezhetnek munkabeszüntetést.

Az Orangeways Zrt. vezérigazgatója, Kovács Miklós egyébként októberben megállapodást kötött a szakszervezettel – amit a Gemenc Volán Zrt. vezérigazgatója, Amrein Károly is aláírt és Zana Tibor igazgató úr az MNV Zrt. részéről ellenjegyzett. A cég ebben vállalta, hogy a jövőben a munkavállalók foglalkoztatása során a törvényeket betartva járnak el. De a vállalásokból végül semmi sem teljesült. 

A SZAKSZ az elmúlt napokban újabb tárgyalásokat kezdeményezett, ám a Gemenc Volán Zrt. vezérigazgatója nem tudta fogadni. A munkavállalók erről értesülve a teljes munkabeszüntetés, illetve a rendkívüli felmondás lehetősége közül az előbbit választották. Ezért nem indultak el ma a buszok.

Dobi István szerint az Orangeways Zrt. rendkívül alacsony színvonalú szolgáltatást nyújt, ami jócskán megkeseríti a Dombóvár és Tamási térségében utazók mindennapjait.

Az autóbuszokból kifogyott üzemanyag miatt – mivel nincs elegendő pénz a tankolásra – többször kimaradt járatok veszélyeztették, nem biztosították a menetrendszerű közlekedést. Az autóbuszok műszaki állapota továbbra is kritikus, mivel az alkatrészek beszerzése is akadozik, sokszor a műszaki hibás járműveket nem az alvállalkozó javítóbázisán, hanem a Gemenc Volán Zrt. központi műhelyében javítják meg.

Meg nem erősített információink szerint az Orangeways készpénzzel fizetne, de ezt a dolgozók elutasítják, mondván emiatt felmondják folyószámlahitelüket, másrészt azt sem tudják, miért éppen annyit kapnak, hiszen munkabérelszámolást sem kaptak már hónapok óta. Úgy hírlik, a fővállalkozó Gemenc Volán holnap saját buszsofőreiből vezényel ide néhányat a buszközlekedés helyreállítására.

Nem tudom mennyire törvényes egy ilyen akcióval lebénítani egy város életét – mondta el lapunk kérdésére Szabó Loránd, Dombóvár felfüggesztett polgármestere, aki már a buszsofőröknek is felvetette az elégséges szolgáltatások hiányát. Ettől függetlenül közvetíteni próbált a fizetés nélkül maradt buszsofőrök, illetve az Orangeways vezetői között. Neki sikerült is elérnie Kovács Miklóst, a cég vezérigazgatóját, aki arról biztosította, hogy még ma két embere megy le, hogy a bankszámlákra utalja a fizetéseket. A buszsofőrök mobillal a kezükben várják az értesítést a pénz érkezéséről.

Dombóvár egyébként a Gemenc Volánnal áll szerződésben, de addig az alvállalkozóval sem volt gondjuk, míg a céget az előző tulajdonosi kör vezette. Mint ismeretes, Kedves Ferenc vállalkozó szeptemberben vált meg a cég többségi részesedésétől. Szabó Loránd szerint azóta mutatkoznak gondok, mióta Budapesten hiába próbálta megvetni a lábát a közlekedési vállalat. Egy ilyen "kis" helyi, illetve helyközi viszonylat nem lehet nyereséges. A terjeszkedést azonban a főváros nem nézte jó szemmel.

A mai leállás Dombóvár 19800 lakója közül 1500-2000 embert érinthet, míg Dombóvár és Tamási kistérség településeiről 5-7 ezer ember nem tudott eljutni az iskolába és a munkahelyére a polgármester becslése szerint. 

Októberben Baján áltak le az Orangeways buszai. A buszsofőrök ott is a késlekedő fizetésekre hivatkoztak.

Az Orangeways egy hónap múlva belső vizsgálatot indított benzinlopás és menetjeggyel való üzérkedéssorozat miatt. A cég saját számításai szerint tíz hónap alatt 65-70 millió forint kárt okoztak a vállalatnak. A gyanúsítottak közül tíz személyt azonnal elbocsátottak, tizenöt ellen feljelentést tettek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.