A szennyező fizet?
A franktrükk valójában egy jelenbeli kiadás (a hitelképtelenné váló adósok és nyomukban a bankok szanálása) jövőbelivé tétele. Ilyesmi történik a legnagyobb magyar alumíniumipari cégnél is. Ha a bírság jogerőssé válik, az államkassza papíron 135,4 milliárd forinthoz jut. Ez a pénz természetesen sosem fog befolyni a költségvetésbe a Maltól (valószínűleg a tizede sem), de a szám egy darabig jól mutat majd a könyvekben. Közben az állam megszerzi a környezetkárosító technológiától már megvált, biztos piacú céget – nem lennénk meglepve, ha némi közpénzen történő feljavítás után a vállalat valamelyik pártközeli gazdasági érdekkörnél landolna. Talán éppen ez a Mal-modell lényege: reprivatizáció, ami végső soron nem is az állam, hanem egyes kiválasztott tulajdonosi csoportok érdekét szolgálja.
Ha az lenne az igazság, amivel a kormány illetékesei érvelnek
– hogy tudniillik egy ilyen súlyosan környezetkárosító, életeket veszélyeztető üzemnek limit nélküli büntetés jár –, akkor holnap a behajtóknak az elaggott buszparkja füstjével Budapest legnagyobb légszennyezőjének számító BKV-nál kellene kopogtatniuk – ettől azonban aligha kell tartani. (A szerk.)