Tényleges autonómia?

Harrach Gábor történész Mítosz és algebra címmel reagált (augusztus 16.) Bíró Béla június 26-i lapszámban megjelent A végletek (anya)országa című írására, és száraz tényeket felsorakoztatva igyekszik cáfolni az erdélyi publicista hazánk nemzetiségeinek helyzetével kapcsolatban tett bíráló megjegyzéseit.

Harrach Gábor meglehetősen zokon vette Bíró Béla szokatlan, eddig kimondatlan aggályait, s példaértékűnek minősíti a nemzetiségekhez való viszonyulásunkat, hiszen – állítása szerint – más országoktól eltérően nálunk a rendszerváltás óta növekedett a különböző etnikumokhoz való tartozást vállalók száma, bár – furcsamód – az erőteljes asszimilációval kapcsolatban egyetért Bíró Bélával. Igaz, ennek alapvető okát a szétszórt településszerkezeti elhelyezkedésben, és abban látja, hogy lakóhelyükön is kisebbségben élnek.

Véleményem szerint e megállapítás felszínes, és csak részben igaz, és nem mutat rá jelzésszerűen sem a valós helyzetre. Ugyanis tapasztalatból tudjuk, hogy számos olyan községben is bekövetkezett az asszimiláció, ahol néhány évtizeddel ezelőtt még többségben éltek a nemzetiségek. Nógrádban például több település is szlovákok által lakott falunak számított. Ma már azonban ott is csak az idősebbek beszélik, illetve a mindennapi érintkezés során használják még a nyelvet, a fiatalok viszont jószerével csupán a hagyományaikban, s a különböző kulturális programokon tudják megmutatni nemzeti, nemzetiségi identitásukat. Szlovákok ők is, akkor is, ha a körülmények hatására eltávolodtak az anyanyelvüktől. (Egyébként a „hivatalos” statisztikákban jelzett 18 ezerrel szemben egyes társadalomkutatók szerint a 100 ezer főt is meghaladja a hazai szlovákok száma.) Nem szerencsés – mint ezt Harrach Gábor teszi – „példaértékű nemzetiségi politikát” emlegetni azért sem, mert mára megszűntek az országban néhány településen korábban működő szlovák tanítási nyelvű iskolák, s ez bizony felgyorsította az asszimilációt. Az pedig valószínű, hogy (ha kedvező irányú változás nem történik) több tényező együttes hatása miatt – ebbe beletartozik a szétszórtság, valamint a szlovák anyanyelvű értelmiség elvándorlása is – ma már az asszimilációs folyamat megállíthatatlan.

Ilyen körülmények között túlzó és érthetetlen Harrach Gábor azon megállapítása, hogy „Amikor a parlament döntést hozott a kisebbségi önkormányzatokról, az első tényleges nemzetiségi autonómiát teremtette meg a térségben.” Nem hiszem, hogy a történész szerző ne tudná, hogy a kisebbségi önkormányzatoknak többé-kevésbé jelképes szerepük van, s lehetőségeik meglehetősen behatároltak. Természetesen örülni kell annak, hogy léteznek, de ezt – erőteljesen eltúlozva –nem szerencsés más országok számára is követendő példaként említeni. Valószínűleg morcosak lennénk, ha a szomszédos országokban csupán hasonló autonómiával ajándékoznák meg az ott élő magyarokat. Bíró Bélának igaza van: akadnak tennivalóink a kisebbségek jogainak biztosítása terén. Úgy tűnik, hogy „kívülről” jobban és tisztábban látszanak hazai viszonyaink e problémakörben is.

Czene Gyula Salgótarján

1. Írásomban világosan elkülönítettem egymástól az anyanyelvi és az identitásbeli asszimilációt. Ennél fogva a cikkemben bemutatott pozitív hazai etnodemográfiai folyamatok és a nyelvi asszimiláció tényének elismerése között nincs semmilyen ellentmondás.

2. A rendszerváltás utáni magyar kisebbségpolitika (lásd alul) alapvetően jóindulatú és megengedő. Czene Gyula állításával ellentétben azonban nem neveztem azt példaértékűnek, és a kisebbségi önkormányzati rendszert sem állítottam követendő mintaként a szomszédos országok számára. Ugyanis a magyarországi nemzetiségi viszonyok között alkalmazható és alkalmazandó megoldások aligha elégítenék ki maradéktalanul a teljesen más etnikai körülmények között élő külhoni magyarok jogos igényeit. De tény az is, hogy már a magyar kisebbségi törvény néhány elemének átemelése is (anyanyelv-használati jogok, az etnikai viszonyok megváltoztatásának és a „szlovák típusú” közigazgatási felosztásnak a tilalma) nagyságrendekkel javítaná a magyar nemzetrészek helyzetét.

3. A levélíró felszínesnek és csak részben igaznak nevezi, hogy településszerkezeti és létszámbeli sajátosságokra vezethető vissza a magyarországi nyelvi asszimiláció. Írásomban azonban további másokokat is megneveztem. Ami pedig a nógrádi szlovákok nyelvvesztését illeti, 1980 és 2001 között a megyében 720-ról 769-re nőtt a szlovák anyanyelvűek száma. Mindez persze nem zárja ki sem országos szinten, sem pedig egyes nógrádi falvakban a nyelvi asszimiláció tényét vagy lehetőségét, ám ennek és a rendszerváltás utáni kisebbségpolitikának az automatikus összekapcsolása tévkövetkeztetésekhez vezet. A Csehszlovákia által kierőszakolt lakosságcsere miatt bekövetkezett nógrádi szlovák létszámvesztésről egyébként éppen a napokban rendeznek történészkonferenciát a felvidéki Füleken.

4. A központi költségvetésből támogatott kisebbségi önkormányzatok többek között oktatási intézményeket, színházakat, kiadókat, tudományos intézeteket és múzeumokat alapíthatnak, meghatározhatják a közszolgálati médiumok kisebbségi műsorainak elveit, szabadon dönthetnek saját jelképeikről (térségünkben ez nem mindenhol magától értetődő), helyi szinten vétójogot élveznek a települési önkormányzattal szemben a sajtó, a kultúra és a nyelvhasználat terén az őket érintő ügyekben, országos szinten pedig egyetértési joggal rendelkeznek a nemzetiségi oktatással kapcsolatos kormánydöntéseket illetően. Ezek a funkciók egyáltalán nem jelképesek, ellenkezőleg: az adott etnodemográfiai helyzetben az autonóm közösségi lét gyakorlásához biztosítanak keretet.

Harrach Gábor

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.