A kövér hölgyre várva

Az amerikai kormány által erősen, olykor erőszakosan szorgalmazott Nabucco gázvezeték megépítésének az Egyesült Államok előző elnöke által folytatott politika volt a fő akadálya. A váddal Vladimir Socor román származású amerikai energiapolitikai szakértő lepte meg tavaly egy washingtoni konferencia főként Bush-párti hallgatóságát.

A teremben senki sem tiltakozott. A Nabuccót ugyanis eredetileg az iráni földgáz Európába szállítására találták ki, aminek azon nyomban lőttek, mihelyt Teheránt George W. Bush "a gonosz tengelyéhez" sorolta, Bagdad és Phenjan mellé.

A terv azután a közép-ázsiai államok Oroszországtól való függetlenítése végett bukkant fel az amerikai külpolitikában. Ehhez kellett Putyin is, akinek vezetése alatt Oroszország - az emelkedő kőolaj- és földgázáraknak köszönhetően - újra megerősödött, amit a maga tenyeres-talpas medve módján érvényesített is maga körül. Európa azonban óvatos maradt: egyrészt függ az orosz energiaszállításoktól, másrészt exportja számára hosszú távon számít a keleti piacra.

A Gazprom megpróbálta rátenni a kezét a türkmén, tádzsik és kazah energiahordozók Európába szállítására, ami remek üzlet lenne, már csak az árak manipulálása révén is. Továbbá Oroszország szövetségesévé - ha rosszhiszeműek vagyunk, vazallusává - tenné az energiahordozóban gazdag, de szinte minden másban szegény Közép-Ázsiát. Ez azonban nem a magyar kormány csatája.

Míg tartott a nagy tétre menő orosz-amerikai játszma, a kisebb résztvevők megpróbálták ráaggatni a Nabucco-projektre a maguk lokális érdekeit. A törökök például nyomást gyakoroltak Európára EU-csatlakozásukért, Amerikára az örménykérdésben, Közép-Ázsiára meg saját energiaigényeik kielégítése kedvéért. Az osztrák OMV megpróbálta megszerezni a Molt, utóbbi védekezése során Magyarországon érdekes feladatokat látott el egy UD Zrt. nevű, utóbb más miatt elhíresült cég, és a dolgok minden más tekintetben is erősen összekuszálódtak.

A Fidesz megpróbált "alátenni" a magyar kormánynak Washingtonban, az USA budapesti nagykövetével harapófogóba szorították Gyurcsányt, aki rövid hezitálás után rájött, jobban jár, ha a vonat elé fekvés helyett felugrik a robogó szerelvényre. Innen datálódik Budapest aktív kezdeményező szerepe a Nabucco-tervben, amit viszont az ellenzék elfelejtett észrevenni. Németh Zsolt, mint a háború végéről nem tájékoztatott szovjet partizán, még tegnap is robbantgatta a vonatokat: a Déli áramlat előkészítésének felfüggesztését követelte. Aszinkronban mindenkivel és mindennel, aki és ami számít a kérdésben, az EU-val, Németországgal, Amerikával és a magyar nemzeti érdekkel.

A Nabucco teljes kapacitása évi 31 milliárd köbméter lesz. Az európai földgázigény 2030-ra előre jelzett bővülésének tizede, a teljes felhasználás három-négy százaléka. Jó lesz, ha tényleg megépül, de a helyzetet nem fogja alapjaiban megváltozatni. Magyarországnak, mint most is, akkor is szüksége lesz az orosz energiahordozókra. A tegnapi aláírás különben sem jelenti a történet végét. Ahogy az amerikai sportriporter Dan Cook több mint harminc éve az NBA döntője kapcsán megjegyezte, az operának nincs vége, amíg a kövér hölgy nem énekli el a finálét. Attól meg még messze vagyunk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.