Reformszövetségi nyugdíj

Nem lévén makroközgazdász, nem tudom biztosan megítélni a Reformszövetség programjának egészét, de azt gyanítom, túl gyorsan és túl nagy mértékben akarja a jövedelem-újraelosztást megváltoztatni a gazdagabbak javára, a szegényebbek rovására. Lehetséges, hogy hitelezőink ezt várják tőlünk, és elképzelhető, hogy normális időkben egy ilyen drasztikus átalakítás elviselhető volna, ha nem is lenne ízlésem szerint. (Túl jól járnék az egykulcsos adó bevezetésével!) Attól félek azonban, hogy válságos időkben nem lehet ilyen terhet rárakni a szegényebbekre. De, mint mondottam, nem igazán értek a makroökonómiához, csak bevezetőként jeleztem fenntartásaimat.

Rátérek a Reformszövetség nyugdíjprogramjára, amelyben illetékesnek érzem magam. Három pontot emelek ki: a 13. havi nyugdíj azonnali (2010-es) megszüntetését, a nyugdíjkorhatár 2010-2012 közötti megemelését 62 évről 65 évre és a nyugdíjrendszer strukturális átalakítását.

Kezdjük a 13. havi nyugdíj azonnali megszüntetésével. Ha tényleg úgy érzékeli a társadalom, az elfogulatlan szakértők és a választott politikusok, hogy a nyugdíjasok túl jól vannak eleresztve a társadalom többi részéhez képest, akkor lehetséges, hogy meg kell szüntetni a 13. havi nyugdíjat.

De ne áltassuk magunkat azzal, hogy komoly társadalmi feszültség nélkül egyik napról a másikra el lehet venni a kisnyugdíjasoktól nyugdíjuk 8 százalékát! Még úgy sem, hogy átkereszteljük egészségügyi hozzájárulásnak! Azt meg nem támogatnám, hogy csak a "nagy" nyugdíjasoktól vegyük el, eléggé sújtja már őket a 80 ezer Ft-os korlátozás is. Mivel a 13. havi nyugdíjat négy év alatt vezették be, négy év alatt illene megszüntetni, évente 1-1 heti nyugdíjat. Még a fokozatos felszámolása is fájna, mert a havi nyugdíjak reálértéke a közeljövőben nem fog nőni. (A kormányzat legújabb tervét, amely csak az új nyugdíjasoktól venné el a 13. havi nyugdíjat, elvileg hibásnak tartom, mert egyik napról a másikra csökkentené az új nyugdíjakat, miközben megőrizné a régiek előjogait.)

A nyugdíjkorhatár azonnali emelése jól hangzik, de rosszul sülne el. Értelmes elképzelés-e, hogy valaki 2009. március 31-én még 62 évesen is nyugdíjba mehet teljes nyugdíjjal, de ikertestvérének, aki egy nappal később akart visszavonulni, már 3 évvel tovább kell szolgálnia ugyanezért. Körültekintő és igazságszerető közgazdász ilyen ötlettel nem áll elő.

Munka-gazdaságtanilag sem lenne megalapozott egy ilyen intézkedés. Miközben idén akár 100 ezer fővel is növekedhet a munkanélküliek száma, és csak fokozatosan állhat majd vissza a korábbi munkaerő-kereslet, a nyugdíjkorhatár azonnali emelése 3 év alatt hirtelen rázúdítana a piacra háromszor 100 ezer továbbszolgálót (akik nem mehetnek nyugdíjba), s akkor még a rokkantnyugdíjasok számának jelentős emelkedéséről nem is beszéltünk. Csak nem gondolják azt a Reformszövetség szakértői, hogy a tb-járulékkulcs alapos (10 százalékpontos) csökkentése annyira meglódítja az egyébként zsugorodó munkaerő-keresletet, hogy a piac azonnal felszívja a többletmunkaerőt? Hosszú távon létezhet ilyen összefüggés, de rövid távon biztos nem. A kétkedőknek figyelmébe ajánlom az egész oktatást és egészségügyet, ahol - legalábbis elvben - a diákok, illetve a betegek számától függ a dolgozók létszáma. (Helyesebbnek tartom viszont a kormányzat korhatár-emelési tervét, amely kellő időt hagy az érintetteknek stratégiájuk kialakításához, és a munkáltatóknak új munkahelyek teremtéséhez. Természetesen nem elegendő a normális korhatárt emelni, kellően ösztönözni kell a "továbbszolgálókat", illetve büntetni a korábban visszavonulókat.)

A Reformszövetség programja hallgat a nyugdíjrendszer strukturális átalakításáról, de azért érdemes erről is szót ejteni. A radikális reformerek zöme a mai napig büszke az 1997-es magyar nyugdíjreformra, különösen arra, hogy a kontinensen először bevezette a kötelező magánpillért. Sokan éppen a magánnyugdíjrendszer súlyának növelésétől várják a nyugdíjrendszer terheinek könnyítését. Érdekes módon ez a kérdés már/még nem szerepel az általam látott anyagokban, de nem ártana, ha a reformpárti szerzők szembenéznének azzal, micsoda kárt okoztak ezzel a reformmal. A járulékbefizetés mértéke aligha nőtt, és az egyéni számlák túlzott kezelési költségei, valamint a tőkepiac megroggyanása miatt a magánnyugdíjak várhatóan jóval kevesebbet fizetnek, mintha az átlépő maradt volna az "elvileg alacsonyabb rendű" tb-rendszerben. Azt is illene bevallani, hogy a végiggondolatlan, de ma már visszafordíthatatlan reform hatására az EU statisztikájában nyilvántartott költségvetési hiány 1,5 helyett 3 százalék, s derekasan megnőtt a nyilvántartott államadósság is. (A valóságos számok sokkal kevésbé romlottak. Sajnos a külföldi szakértők csak a nyilvántartott számokat látják.)

Ugyancsak nem hallani az önkéntes magánnyugdíjrendszer átalakításáról, pedig itt is lenne tennivaló. Például tudatosítani kellene, hogy évente kb. 40 Mrd Ft közpénzbe kerül, hogy a legjobban fizetett dolgozók viszonylag amúgy is magas kötelező nyugdíját mások pénzén az önkéntes nyugdíjszámlákon keresztül busásan kiegészítik. Pedig milyen jól állna az igazán liberális reformereknek a perverz újraelosztás eme formájának visszaszorítása.

A nyugdíjrendszer évtizedeket fog át. Ha nem akarjuk folytatni a korábbi meggondolatlan és szeszélyes nyugdíjpolitikát, akkor csak óvatosan szabad reformálgatni, még vészhelyzetben is. Elég nagy a baj ahhoz, hogy ne súlyosbítsuk további végiggondolatlan intézkedésekkel!

A szerző közgazdász

- Hát, főnök, a nyugdíjcsökkentés kitágította a megélhetési bűnözők körét, de a nyomokból ítélve az elkövető még nem járhat túl messze!
- Hát, főnök, a nyugdíjcsökkentés kitágította a megélhetési bűnözők körét, de a nyomokból ítélve az elkövető még nem járhat túl messze!
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.