Nagy csend

A döbbenet okozta talán, vagy a hitetlenkedés, netán az immár túl magasra srófolt ingerküszöb, nem tudom, de tény, hogy késő délutánig egy szakszervezeti vezető kivételével senki sem reagált arra, amit Hiller István oktatási miniszter egy lapinterjúban az állami közoktatás újbóli bevezetéséről nyilatkozott.

Ami felettébb meghökkentő, hiszen, bár a miniszter nem fukarkodott az óvatos jelzőkkel és annak hangsúlyozásával, hogy kényszerről szó sincs, mégiscsak korszakos lépést jelentett be. Olyasmit, ami - ha valóra válik - az első kapaszkodót nyújthatja egy egységes, átjárható, kiszámítható színvonalú közoktatási struktúra megteremtéséhez.

No, nem mintha az állam nem maga tett volna róla, hogy ez a rendszer mára káoszossá, átjárhatatlanná és gyenge teljesítményűvé váljék. Persze nem nagy Á-val írt, elvont mivoltában, hanem a politikai váltógazdaság könyörtelensége által: hiszen nem volt olyan kormány, amely ne a korábbitól gyökeresen eltérő oktatási szisztémát álmodott volna az előző romjaira. A végeredményt ismeri mindenki. A nagyvárosok egymásra licitálóan bő iskolakínálatát, a felfelé terjeszkedő általánosokkal versengő négy-, hat- és nyolcosztályos középfokú intézményeket. A kimeneti szabályozás szép eszméjét, amely arra hivatott ugyan, hogy minden iskola azt és úgy tanítson, ahogy arra helyben szükség van, de mégsem jelentett kellő inspirációt a körülményekre szabott tantervek megszületéséhez. A gazdag és a szegény települések közötti szakadékot, amely az utóbbiakat már bő évtizede kényszeríti, hogy tömegesen adják át iskoláikat a magasabb állami normatívával gazdálkodó egyházaknak. S a végeredményt, hogy a jó minőségű, a hozott hátrányokat legyűrni képes oktatásra leginkább rászoruló gyerekek rendre a "nekik ez is jó lesz" típusú, szegregált intézményekben kötnek ki.

A megoldás nem lehet más, mint egy olyan, mindenféle cafrangtól megszabadított rendszer, amely figyelembe veszi a tizennyolc éves korig tartó tankötelezettséget, biztosítja az átjárhatóságot - magyarán, hogy akár Komlón, akár Kőbányán megy be a gyerek a hatodikba, ott nagyjából ugyanazt tanítsák -, és lehetővé teszi a továbblépést egy esetleges kitérő, mondjuk egy szakma megtanulása után is. Ráadásul az is elengedhetetlen, hogy az az iskola, amely mindezt nyújtani képes, ott legyen - ha nem is minden sarkon, de elérhető távolságban. Mert csak így biztosítható, hogy ne legyen érdemes a többletszolgáltatást óhajtóknak a közpénzből finanszírozott oktatást a maguk igényére formálni, abból másokat kizáratni.

Éppen ez az állami iskola. Ami lehetett volna az önkormányzati is, de, mint láttuk, nem lett. S amit ésszerűbb lenne törvényi úton létrehozni, de az meg a politikai konszenzusképtelenség miatt lehetetlen. Marad hát a kerülőút: a józan számítás, hogy az anyagi kényszer mind nagyobb tömegben vezeti majd rá a mai iskolafenntartókat, hogy adják át intézményeiket az államnak. S a remény, hogy türelmes alkuk sorozatával mindez nemcsak kiszámíthatóságot és esélyegyenlőséget eredményezhet, hanem azt is, hogy iskolából épp annyi lesz, amennyire valóban szükség van.

Itt tartunk most. A bejelentés utáni csöndnél: amelyről egyelőre legfeljebb találgathatjuk, vihar előtti-e, vagy az érdektelenségről tanúskodó, beszédes némaság.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.