Porral oltás

Nagy tisztelője vagyok Tölgyessy Péternek. Kihagyhatatlannak tartom az ellenzéki kerekasztal kiemelkedő alakjának hétfő reggelenkénti elemzését a MR-1 Kossuth adón. Az egyik adásban az önkormányzati rendszer átszervezésének célszerűségéről is véleményt mondott, kijelentve, hogy a megyerendszer hagyománya olyan mélyen gyökerezik a magyar közigazgatásban, hogy regionális átszervezése nem célszerű, s a települési önkormányzatok számának csökkentése nem hozna érzékelhető megtakarítást.

Ma már nem túl erős érv a megyerendszer mély beágyazódása. Mindig az a mérce: jobb lesz-e az állampolgárnak és milyen rendszerben működik hatékonyabban az intézményrendszer. Mi, akik a közigazgatás azon szintjén dolgozunk, ahol már nem lehet tovább lefelé tolni a felelősséget, azt valljuk: ügyfeleinknek nem szabad érzékelniük egy átszervezést, talán annyit, hogy gyorsabban, kevesebb időráfordítással intéződnek az ügyei. Az ügyfél számára teljesen mindegy, hogy az építési engedélyét állandó lakóhelyén, pl. Komáromban vagy Győrben állították-e ki. Számára egy a fontos: helyben adhassa le, és ott is vehesse át, netán elektronikus úton bonyolódhasson a folyamat.

Ha megkérdeznénk az átlagembert, hogy melyek a megyék funkciói, 99 százalékuk garantáltan nem tudna válaszolni a kérdésre. Mi polgármesterek tudjuk - csak értelmét nem látjuk. Az utóbbi években a megyék gazdasági mozgásterét a kormányok minimálisra redukálták, gyakorlatilag olyan intézményeket működtetnek, amelyeket inkább minisztériumi, regionális vagy kistérségi szinten kellene, illetve amelyektől a települési önkormányzatok igyekeztek megszabadulni. Az önkormányzati reform sem azért fontos, mert kevesebb polgármesternek és képviselőnek kellene tiszteletdíjat fizetni, hanem azért, hogy legalább a kistérségek összehangolt gondolkodásmódja érvényesüljön. Ha ez regionális szinten is meg tudna valósulni, nyilván még jobb lenne.

Számomra a legfájóbb az oktatás ügye. Ma már mindenki tudja, hogy ezen a téren nagy a baj. Az egyik legfontosabb intézkedés lenne, hogy azonnal vegyék ki az önkormányzatok kezéből, a rendszerváltáskor hibásan, az önkormányzatok látszatönállóságát imitáló kötelezettséget. Az oktatás állami feladat. A szakmai indokok ismertek, a döntés késedelme a jövő generáció és persze az ország szempontjából, hallatlan károkat okoz. Az eltérő adottságok tompítására a kormány nagy iskola- felújítási programot hirdetett meg. Ugyanakkor borítékolható, hogy a jelentős költségráfordítással rendbe szedett (jellemzően) kisiskolák 30-40 százalékát öt-tíz éven belül be fogják zárni. Ismerek olyan főváros környéki települést, ahol a migráció következtében 25-30 év alatt megduplázódott az állandó lakók száma.

Természetesen ezt a tempót infrastruktúrával követni nem lehetett, ezért már többedszer pályázik az önkormányzat iskolabővítésre, milliárdos támogatást remélve. Ezzel persze nem lenne baj, csakhogy a két szomszédos településen - amelyekkel egyébként már összenőtt - bőségesen van fogadókészség, az ottani gyermeklétszám csökkenése miatt. Bizonyos iskolaméret alatt a megfelelő szaktanár „lefedettséget" lehetetlen biztosítani. A tanulói létszám rohamos csökkenése miatt sok kiváló pedagógus került utcára, miközben az oktatási intézményeknek és a fenntartónak nincs lehetősége a „minőségi cserére" a pedagógusok bebetonozott közalkalmazotti státusza következtében. Ez akadályozza a versenyhelyzet kialakulását, amely pedig igencsak fontos lenne.

Véleményem egy a lehetséges sok közül. Tizennyolc év önkormányzati vezetői tapasztalat mondatja velem - de akár tévedhetek is. Mások hogyan látják?

Schuszter József
polgármester, Dunabogdány

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.