Hiba volt, de baj nincs!

A Hávelné Szatmári Katalin gyógyszerész által jegyzett Nem velünk van baj címmel január 28-án megjelent levél szubjektív szempontból vizsgálja az OEP jogviszony-ellenőrzési rendszerének működését. Minthogy állításai nem mindig tényszerűek, az alábbiakban kívánunk reagálni az általa leírtakra.

Ellentétben Hávelné asszony állításával, az egészségbiztosító 2009. január 19-én jelezte a rendszergazdákon keresztül a szolgáltatók felé, hogy a biztosítási jogviszony-ellenőrzést kiszolgáló adatállományban olyan probléma következett be, amely esetenként tévesen "piros lámpát" jelzett az egyébként jogviszonnyal rendelkező állampolgároknál is. A hiba egy programfrissítés során lépett fel, melyet az informatikusok gyorsan elhárítottak, ugyanakkor ez a hiba a jogviszony-ellenőrzésre szolgáló adatbázisban hibás működéshez vezetett. Az adatbázist nem egészen négy nap alatt sikerült helyreállítani, de megbízható működéséről csak azt követően tájékoztathattuk az érintetteket, miután szakembereink többször és több forrásból is meggyőződtek a rendszer biztonságos működéséről.

Az adatvédelmi biztos az általa tartott helyszíni vizsgálat során megállapította, hogy adatvesztés nem történt, az állampolgárok személyes adatok védelméhez fűződő joga nem sérült. Ezen időszak alatt az OEP részéről valamennyi érintett (lakosság, egészségügyi szolgáltatók) számára a tájékoztatás folyamatos volt sajtótájékoztató, közlemények formájában. Ezen túlmenően e-mailben közvetlenül a szolgáltatók is információt kaptak.

Ez négy nap története, melynek sok tanulsága van, azonban a gyógyszerész aszszony által levont következtetések nem állnak összefüggésben ezzel.

Az egészségügyi ellátások igénybevételének feltétele a rendezett jogviszony, amelyet az egészségügyi szolgáltatónak, köztük a patikáknak is, az ellátást megelőzően ellenőrizniük kell. Racionális érvek is alátámasztják a gyógyszerész asszony által kifogásolt, többszöri ellenőrzés szükségességét. Az OEP nyilvántartási adatbázisába ugyanis folyamatosan, online módon érkeznek a jogviszonyadatok, a beteg jogviszonya pedig a vény felírása és a gyógyszer kiváltása között megváltozhat, hiszen a receptek 90 napig érvényesek.

Az ellenőrzés bevezetésének köszönhetően 800 ezer ember jogviszonya rendeződött sikeresen 2007 áprilisa óta.

Az a tény, hogy a jogviszony-ellenőrzés pillanatában a betegnek nincs jogviszonya, nem jelenti azt, hogy tisztességtelen, járulékfizetést tudatosan elkerülő állampolgárról van szó. A rendezetlen jogviszonyú személyekkel sem lehet megtéríttetni az ellátás költségét vagy megvonni az ártámogatást gyógyszereiktől. A jogszabály szerint az orvosnak és a gyógyszerészeknek ellátási kötelezettségük van, mely független a jogviszony-ellenőrzés eredményétől. Ugyanakkor akik a tájékoztatás ellenére sem kezdik meg biztosítotti státuszuk rendezését, azok adatait az OEP átadja az adóhatóságnak, mely a jogszabályban foglaltaknak megfelelően jár el.

Ma a patikai rendszerek által kezdeményezett kérésekre a másodperc tört része alatt megérkezik a válasz az OEP-től, ráadásul a visszajelzés egyben tartalmaz információt a taj érvényességére, a jogviszonyra és a közgyógyellátásra vonatkozóan. Ez nem lassítja a kiszolgálást.

A jogviszony-ellenőrzés bevezetése is hozzájárult a mindannyiunk egészségügyi ellátását biztosító Egészségbiztosítási Alap egyensúlyának megteremtéséhez.

Dr. Rendek Vilma

mb. főigazgató, Országos Egészségbiztosítási Pénztár

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.