Élménybánya

Azt nem tudom, a magyarok valóban újragondolták-e az elmúlt egy évben a kultúrához, a természethez, a társadalomhoz és a hagyományokhoz fûzõdõ viszonyukat, miként azt a reneszánsz év útnak indítói elvárták tõlük.

Az azonban egészen biztos, hogy érettnek találtattak a kétezres évekre: lám, ha épp a reneszánsz fogalmának feltupírozására kínálnak nekik súlyos milliárdokat, habozás nélkül és profin képesek lecsapni a pénzre.

Nem kétséges persze az sem, hogy bárki találta is ki, nagy ötlet volt a reneszánsz év. Az újjászületés olyan gumifogalom, amelybe tényleg bármit bele lehet gyömöszölni, ami a kultúra területén előfordul. Hiszen ki vonná kétségbe, hogy a múzeumoktól a könyvtárakig és a tájházaktól az irodalmi emlékházakig mindenre ráfér a megújhodás? Legfeljebb az, aki még sosem látott a faluvégen porlepte csetreszekkel zsúfolt, dohos parasztházat, amelynek pillanatnyilag senki sem találja a kulcsát.

Éppen ezért nagy dolog, hogy az év költségvetéséből elkülönített 110 millió forintra minden negyedik magyar tájház pályázott - még úgy is, hogy minden tíz forinthoz egyet a fenntartónak kellett hozzátennie. Ugyancsak a települések elkötelezettsége nyilvánul meg abban, hogy a helyi hagyományok felkutatását és megőrzését ösztönző, révükön pedig a kulturális turizmus megindítását elősegíteni hivatott pályázaton 28 milliót adott hozzá az állami százhoz a nyertes másfél száz falu és kisváros. Magyarán, a reneszánsz év bebizonyította: ha van pénz, és azt olyasmire lehet költeni, ami helyben fontos, kerül saját erő és a nyeréshez szükséges pályázatírói kapacitás is.

A Mátyás-képregények mérkőzése meg a meseírói verseny csak a felszín ugyanis. Ha kicsit mélyebbre ásunk, azt fogjuk látni, hogy a reneszánsz évre szánt négymilliárd forint zöme a legégetőbb dolgokra ment el. Ebből igyekeztek közösségi hellyé, nélkülözhetetlen információforrássá és a szó szoros értelmében vett "művházzá" válni a kistelepülési könyvtárak, ebből újultak meg egyes városok közterei, sőt még olyan régóta sürgető - s persze: állami - feladatok elvégzésére is ebből telt, mint mondjuk a tudományos akadémia népzenei tárának digitalizálása. A pénzcsap nyitva volt, és nem kellett más, csak egy jó ötlet, hogy ki-ki alátarthassa a kupáját (hogy a reneszánsz tematikában maradjunk). Ezért keresztelték hát el "alkimista tábornak" a Vegyipari Múzeum múzeumpedagógiai programját, és valami efféle szülhette azt a pompás gondolatot is, hogy a Központi Bányaipari Múzeum eztán "élménybányával" várja a tárnákat csak a mesékből ismerő gyerekeket.

Mindennek láttán az ember nemcsak az olyan görcsös megoldások fölött kész átsiklani, mint a könnyűzenei PANKKK program fölfűzése a reneszánsz szálra vagy épp a Szépművészetibe hurcolt "reneszánsz a fáraók között" kiállítás, hanem aggódni is kezd: és mi lesz most, hogy véget ért ez az év? A menetrendszerű költségvetési zárolásokról szóló hírek semmi jót nem jeleznek, ahogy az sem, hogy a hazai kultúra legnagyobb, pályázati forrásokat kínáló mecénása, a Nemzeti Kulturális Alap eleve bevételcsökkenéssel számol az idén. Pedig régi bölcsesség, hogy sokkal célszerűbb valamit életben tartani, mint hagyni tönkremenni, azt remélve, eljön majd egyszer az újjászületés

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.