Gogol és a kalapdoboz

A revizor székesfehérvári előadásáról (Magyarország - lyuk a díszleten, december 22.) egyebek közt ezt írja Zappe László: "Koltai Róbert ezúttal bizonyos minőségérzékről tett tanúbizonyságot. Gogolt többre becsüli önmagánál. A revizor rendezésében valamelyest kordában tartja szokott hatásvadász kedvét. Aránylag ritkán fordul elő olyan elemi ripacskodás, mint amikor Mikó István a polgármester szerepében dobozostól kapja fejére a kalapját". Frappáns. De a darab szövegét olvasva a könyvben megjelent Mészöly Dezső-Mészöly Pál fordításban ezt a "ripacskodást" az író találta ki, mert a komédia I. felvonása 5. jelenetének a vége felé a szerzői utasításban a kapkodva intézkedő polgármester "a csákó helyett a kalapskatulyát nyomja a fejére".

Fehérváron azonban Morcsányi Géza újabb fordításában adták elő a darabot, amelynek szövegkönyvében ez áll: "a kalap helyett a dobozt akarja a fejére tenni". Csákó vagy kalap, kalapskatulya vagy doboz - stíluskülönbségek. Benne van Gogol orosz nyelvű szövegében is. Ezért a kérdés inkább az: ha a színész a skatutyát nem teszi a fejére, csak oda emeli, akkor nem ripacskodik? A mozdulat, a gesztus mettől, mitől ripacskodás? A revizort többféle stílusban játszották már korízléstől, rendezői elképzeléstől, újító törekvéstől függően. Ilyen volt a 20-as években Meyerhold moszkvai rendezése is, melyben azt kívánta színészeitől, hogy a "valódi realizmus segítségével" vigyék színre a darabot, a gesztusokkal gazdaságosabban bánva kerüljék a vaudeville játékstílusát, a groteszket. Ám a kortól is függ, hogy mit érzünk groteszknek, mint ahogy az is, hogy mikor, milyen életkörülmények között és milyen közönség fogékonyabb a realisztikusabb - sokáig ez volt a fősodrás - vagy a karikírozóbb színházra.

Mindenesetre Gogol szívesen élt a groteszkkel, amit persze ki lehetne fejezni mai polgármesteri hivatal és lakás kulisszái közt mai ruhákban is - sok éve divat -, de ettől még nem feltétlenül érzi magát "találva" a néző. A revizorban groteszk helyzetek sora van, amelyekkel kétségkívül előszeretettel él a rendező, akinek - úgy látszik - ez a kedvenc stílusa. Ebben is létre jöhet jó és kevésbé jó előadás. S hogy a fehérvári milyen? A kritika így összegezi: "A korrupció, a szervilizmus örök - ha valamit egyáltalán, ennyit sugall az előadás. A polgármester most is a képünkbe vágja ugyan, hogy magunkon nevetünk, de, hogy kik is vagyunk mi, milyenek vagyunk mi, arról nem sokat tudunk meg ez alkalommal". Igaz, de a darabból sem. Ezen annak tükrében magunkba nézve kell elgondolkoznunk, amire felszólít A revizor elé írt jelige.

Németh Ferenc

Budapest

 

Csákó vagy kalap, kalapskatulya vagy doboz - valóban mindegy. Az, hogy akarja, vagy a tényleg a fejére teszi, már nem egészen. Gogol szövegét Morcsányi Géza adja vissza pontosan. De nem ez a fontos. Németh Ferenc felteszi a lényegi kérdést: "A mozdulat, a gesztus mettől, mitől ripacskodás?" Szerintem attól, hogy milyen, és milyen összefüggésben van az előadás összes többi elemével. Ez pedig valóban stílus és ízlés kérdése.

Zappe László

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.