A huszadikból a huszonegyedikbe

Kóka János, az SZDSZ frakcióvezetője egész oldalas cikkben fejtette ki gondolatait országról és világról, írásban is közreadva, amit az Országgyűlésben napirend előtti felszólalásokban és költségvetési beszédekben rendre elmond. (Neoszocializmus, 2008, november 13.) Erőteljesen állást foglal a kapitalizmus mellett, s vitába száll azokkal, akik a jelenlegi válságból arra következtetnek: felül kellene vizsgálni, amit a piacgazdaság fölényéről az elmúlt években gondoltunk és sokan ma is gondolunk. Értem Kóka polemikus lendületét, hiszen az új erőre kapó antikapitalista retorika valóban választ kíván. Kóka érvelését ugyanakkor félrevezetőnek tartom, és a kapitalizmus melletti érvelést sem szolgálja jól. Mielőtt Kóka érvelésére rátérnék, az új antikapitalizmussal kell foglalkoznom.

Kapzsiság? Korlátlan dereguláció?

Az új antikapitalizmust két politikus szövegének példáján veszem szemügyre. Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke az októberi nemzeti csúcson így fogalmazott: "Mindannyian szembesülünk azzal, ahogy a világunkra zúdult a modern globálkapitalizmus pénzügyi és gazdasági válsága. ... Az eddig uralkodó társadalomfelfogás vitathatatlannak tekintett dogmái is ... csődöt mondtak. A piaci önszabályozás mindenhatósága, az állam szabályozó szerepének visszaszorítása, a gyenge állam tézise, a korlátlan deregulációba vetett hit és annak eddigi gyakorlata nem folytatható tovább. A világ paradigmaváltáshoz érkezett. A piaci mechanizmusokat mindenre kiterjeszteni akaró elképzelések erőltetése mindenütt elveszítette a társadalmak támogatottságát."

Szili a hagyományos európai - régimódi szociáldemokrata és kommunista - baloldal nyelvén szól. Téved azonban: valójában a piaci mechanizmusokat senki sem akarja kiterjeszteni "mindenre", a piaci önszabályozás "mindenhatóságát" senki sem hirdeti. Nálunk a vita az állam szabályozó szerepének, az állami tulajdonlásnak és az állami újraelosztásnak a visszaszorításáról vagy fenntartásáról, esetleg bővítéséről szól. Szili képviselőtársa, Orbán Viktor ugyanott a jobboldali antikapitalizmus népszerű és veszedelmes nyelvén fejtette ki, hogy miféle paradigmaváltásra is volna szerinte szükség: "A valódi ok azonban, amely a válság mögött meghúzódik, nem más, mint az emberi gyarlóság. Ezt a válságot emberek okozták, emberi gyarlóság okozta. Pénzéhség, kapzsiság, mértéktelenség és nyerészkedés. Milliárdos vállalati és bankvezetőknek csak az járt a fejükben, hogyan és miképpen lehetne újra és újra, egyre csak több és több pénzt begyűjteni. Loptak, beszéljünk egyenesen, csaltak, hazudtak, adatokat hamisítottak meg, és eltitkolták a valóságot. Mi azt javasoljuk az egész világnak, de magunknak is, hogy térjünk vissza az őszinteség, az átláthatóság, a törvénytisztelet és a mértéktartás erényeihez." Az effajta jobboldali antikapitalizmus azért különösen veszedelmes, mert - hoszszú tapasztalat figyelmeztet rá - eleve kivezeti támogatóit a polgári demokrácia keretei közül, míg a baloldali antikapitalizmus szociáldemokrata változatában megfér a demokratikus keretek elfogadásával.

A két politikus kijelentéseiből kitűnik: mennyire nem vehető komolyan a magyar politikában fellépő új antikapitalizmus. Szó sincs arról, hogy a válságot a "kapzsiság, mértéktelenség és nyerészkedés" okozta volna. A vállalkozók, a bankárok, a tőzsdei alkuszok a válságba torkolló években sem viselkednek másképp, nem kapzsibbak és nem mértéktelenebbek, mint amikor sikeres növekedési periódusokat él meg a kapitalizmus. A különbség másutt van. Az amerikai válságot nem "kapzsiság", hanem éppen ellenkezőleg, egyfajta nagyvonalúság, bőkezűség okozta, amellyel a bankok - persze saját nyereségvágyuktól hajtva, de erőteljes állami ösztönzésre, az állami szabályozás nagyvonalúságához igazodva - hiteleket sóztak a vállalatok és a kisemberek nyakába. A magyar államháztartást is a nagyvonalúság, egymást követő három kormány: az Orbán-, a Medgyessy- és az első Gyurcsány-kormány felelőtlen bőkezűsége sodorta bajba. A túl nagyvonalú hitelezést az Orbán-kormány kezdeményezte, a felelőtlen költségvetési túlköltekezésben a Medgyessy-kormány járt az élen. Magyarországnak nem volna szabad változtatnia azokon a paradigmákon, amelyek miatt a "neoliberálisnak" csúfolt hazai gazdaságpolitikai törekvéseket az elmúlt években "jobbról" is és "balról" is éles támadások érték, mert továbbra is igaz, hogy ha szűkös erőforrásokkal kell ésszerűen gazdálkodni, akkor ezt jobban csinálják a magántulajdonosok, mint az állami bürokrácia; s továbbra sem helyes felelőtlen állami költekezéssel adósságba verni az országot. Vannak országok, ahol a szükségesnél lazább volt az elmúlt években a pénzügyi rendszerek állami szabályozása, de Magyarország jó ideje nem tartozott közéjük. A magyar gazdaságpolitikát eddig sem a piac mindenhatóságába vetett hit jellemezte, mi még mindig a népboldogító állam mindenhatóságába vetett, újra meg újra feltámadó hittel küszködünk.

Paradigmaváltás?

Számunkra a kérdés úgy szól: vajon kell-e változtatnunk azon, ahogy itt, Magyarországon a huszadik század végén a rendszer fontos kérdéseiről gondolkodtunk, s amiért a gazdaságpolitikát egyaránt támadta a jobb- és baloldali piacellenesség? Vajon hiba volt-e széles körben privatizálni a magyar gazdaságot, ideértve az energetikát és a közszolgáltatást? Az eltelt több mint tíz év alatt bebizonyosodott: ez nem okozott kárt Magyarországnak, hiszen nem lett bizonytalan az ellátás, és nem emelkedtek emiatt gyorsabban az árak. Helyes volt-e széles körben beengedni a magyar gazdaságba a külföldi tőkét? Az elmúlt több mint másfél évtized azt mutatja, hogy a külföldi tőke magyarországi szerepvállalása hozzájárult sok-sok munkahely megőrzéséhez, a magyar termelés és export gyors korszerűsítéséhez, a magyar ipar piacra jutásához a világban. A jelenlegi válság megerősítette a külföldi tőke jelenléte melletti korábbi érveket: a magyar gazdaság összefonódása a fejlettebb országokéval érdekeltté teszi partnereinket Magyarország stabilitásában. További vitakérdés: helyes-e a gazdaságpolitika középpontjába állítani az egyensúlyt, vagy inkább a belföldi felhasználás (a fogyasztás és a beruházások) keynesi szemléletű serkentésével gyorsítsuk a növekedést, teremtsünk munkahelyeket? Ez utóbbi törekvés kisebb mértékben már 1993-94-ben is hozzájárult ahhoz, hogy 1995 elején a pénzügyi csőd közelébe kerüljön a gazdaság, majd ez ismétlődött meg a 2001-ben, a Fidesz-kormány által elindított és az MSZP-SZDSZ-kormányok által egészen 2006 tavaszáig folytatott belső keresletélénkítés nyomán. Amikor viszont az egyensúly és a versenyképesség állt a gazdaságpolitika centrumában, egyszerre értünk el növekedést és javult az egyensúly, mint a Bokros-csomagot követően. A nemzetközi pénzügyi válság sem indokolja, hogy a huszonegyedik századba érve felülvizsgáljuk álláspontunkat ezekben a kérdésekben.

Vannak olyan vitakérdések is, amelyekben az elmúlt években nem, vagy csak nagyon korlátozottan érvényesült a piacpárti álláspont. 1997-ben népszavazási fenyegetéssel akadályozták meg a földpiac részleges felszabadítását, külső magántőkét azóta sem lehet bevonni a magyar mezőgazdaságba, amelynek korszerűsítése elmarad, versenyképessége nem javul, és változatlan szerkezetben való fenntartása mind több (uniós és hazai) adófizetői pénzbe kerül. Az egészségügyben éppen csak elkezdődhettek a piacbarát reformok, és hiába hoztak látványos megtakarítást a gyógyszerfelhasználásban, a kórházi hálózat működtetésében, a feleslegesen kórházban töltött napok számának csökkentésében, azokat a döntő lépéseket, amelyek tartósan csökkentették volna a betegek kiszolgáltatottságát és ésszerűsítették volna az erőforrások felhasználását, a népszavazással és további népszavazási fenyegetéssel sikerült megakadályozni. Így továbbra is jórészt a korábbi keretek között folyik a harc a forrásokért, és változatlanul jelen vannak a szokásszerű visszaélések, mint a hálapénz vagy az állami, önkormányzati intézményben folytatott magánpraxis. Lényegében a felsőoktatásban is háborítatlanul folyik tovább a diplomás munkanélküliek termelése a túl sok és sokszor kérdéses színvonalon működő intézményben és szakon.

A liberális gazdaságpolitikai felfogás alapján történtek kedvező, illetve a változások elmaradásának kedvezőtlen tapasztalataira támaszkodva kijelenthetjük: nem történt a világban olyasmi, ami miatt a huszonegyedik századba érve fel kellene adnunk a megelőző évtizedekben képviselt gazdaságpolitikai álláspontunkat.

A szocializmus kísértete?

Hiba lenne azonban a tovább élő szocializmus képviselőjének tekintenünk azokat, akik a liberálisoktól eltérően gondolkodnak az állam szerepéről, akik ragaszkodnának a kiterjedt újraelosztáshoz, akik megállítanák a privatizációt. Az effajta vitamód nemcsak politikailag ízléstelen, de tartalmilag is hamis.

A pénzügyi válság nyomán nemzetközileg kialakult vita arról szól: ki kell-e terjeszteni a gazdasági folyamatok, s különösen a nemzetközi pénzpiacok állami szabályozását: Kóka azonban nem ez ügyben hadakozik a "kádári" hagyománnyal, hiszen az olyan protekcionista állami szabályozásokkal, mint a Mol-törvény vagy a földpiac korlátozása, az általa vezetett SZDSZ-frakciónak nincs baja. Kóka és a mai SZDSZ az adók csökkentését követeli, és a széles körű juttatásokat tekinti meghaladandó szocialista hagyománynak, amelyekkel szemben az öngondoskodást szorgalmazza.

Kóka döntőnek vélt érve: "... piacgazdaság és szabad kereskedelem nélkül a XIX. század óta sehol sem működhetett normálisan a demokrácia. Ahol a kapitalizmus meggyengült vagy eltűnt, ott hamarosan nyoma sem maradt az emberi jogoknak, a szabadságnak, a demokráciának. Ha tehát a demokráciát óvni akarjuk, akkor bizony a piacgazdaságot is értéknek kell tartanunk." Ez igaz, de csak féligazság. Piacgazdaság nélkül valóban nem létezhet modern demokrácia - de a stabil demokráciához nem elég a piacgazdaság. A huszadik század első felének kapitalizmusára az európai kontinensen nem stabil, hanem fölöttébb ingatag demokráciák épültek, amelyek sokszor nem bírták ki a társadalmi konfliktusok feszítő erejét, és éppen azért voltak ingatagok, mert az emberek többsége nem tekintette őket a magáénak.

A nagy világválságot, majd a második világháborút követően az észak-amerikai és a nyugat-európai kapitalizmusnak a jóléti rendszerekre és a munkaügyi viszonyok szigorúbb szabályozására épülő átalakulása teremtette meg az elemi létbiztonságot a munkások, az alkalmazottak, a kisemberek tömegei számára. Ez, és nem, mint Kóka véli, egyszerűen a jövedelmek emelkedése emancipálta polgárrá, tette a korábbinál szabadabbá az egykori proletárok millióit, beemelve őket a tömegessé váló demokrácia sáncai közé. Nem az akármilyen kapitalizmus, hanem a huszadik század második felére kiteljesedő jóléti kapitalizmus a modern demokrácia gazdasági talapzata.

A jóléti rendszerek szerepét felülvizsgáló liberális álláspontot az a felismerés vezeti, hogy a múlt század közepén kialakított jóléti rendszerek számos ponton aláássák a teljesítményérdekeltséget, és ellentmondanak az erőforrásokkal való takarékos gazdálkodás követelményének. Az ötvenes-hatvanas évek gyors gazdasági növekedése egy időre még biztosította a mégoly pazarló jóléti rendszerek finanszírozhatóságát is, de az olajválságokat követően ez már bizonytalanná, majd a gyorsuló globalizáció nyomán az ezredfordulóra lehetetlenné vált. A huszonegyedik század elején Európa-szerte napirendre kerül a jóléti rendszerek szolgáltatásainak szűkítése, a takarékosabb mechanizmusok kialakítása és a munkaerőpiac rugalmasabbá tétele. Erről szólnak az elmúlt évtized reformjai - azok is, amelyeket számos országban bevezetnek, s azok is, amelyeket Magyarországon megakadályoznak. E reformok a jóléti rendszerek szűkítését, átszerkesztését jelentik, és nem a felszámolásukat. Az új helyzet sem változtat azon, hogy a jóléti rendszerek a társadalom kohéziójának nélkülözhetetlen intézményei. Európa azon kínlódik, hogyan találhat új egyensúlyt a takarékos erőforrás-felhasználás követelménye és a létbiztonság garanciarendszere között. Máshol van ez az egyensúlyi pont az oktatásban, máshol az egészségügyben, máshol a foglalkoztatás ösztönzésében és ismét máshol a jövedelmeket szabályozó adópolitikában. A létbiztonság garanciái, a méltányos jövedelemelosztás követelményei, például az alanyi jogú juttatások vagy a progresszív adózás azonban - akár egyetértünk velük, akár nem - nem a kádárizmus, a "szocializmus" maradványai.

A szocializmus szónak több értelme van. Magyarországon 1947-1948 óta a tervgazdaságot és a pártállamot értjük rajta. A szociáldemokraták azonban szocializmuson sohasem a kommunista diktatúrát értették, a modern baloldal pedig nem a magántulajdon kiküszöbölését, hanem a munkavállalók és a munkából kiszorulók emancipációját szolgáló intézményi átalakítást szorgalmazza a kapitalizmus keretei között. Ha ezt értjük rajta, akkor nem riogatni kell vele, hanem megtalálni a versenyképesség, a hatékonyság és a "szocializmus" új egyensúlyát, amely persze sokkal nagyobb teret enged a hatékonyságnak és a versenyképességnek az állami újraelosztás rovására, mint a ma Magyarországon működő újraelosztási rendszerek. A szocializmus másik, a pártállamra utaló értelmezését viszont nem foghatjuk rá azokra, akik nálunk nagyobb szerepet szánnak az állami ellenőrzésnek és újraelosztásnak, és a jóléti rendszerek ahhoz hasonló terjedelmét tartanák kívánatosnak, ami Nyugat-Európát a boldog hatvanas-hetvenes években jellemezte. Ezt a vitát nem bélyegek osztogatásával, hanem a versengő megoldások tárgyszerű elemzésével helyes lefolytatni. Az eredmény, amelyhez reményeim szerint eljutunk, a maihoz képest szűkíteni fogja az állami újraelosztást, célzottabbá teszi majd a juttatásokat, csökkenti a finanszírozásukhoz szükséges adóztatás mértékét, és lebontja majd a pazarló egészségügyi és felsőoktatási intézményrendszert, de ugyanakkor megőrzi az ingyenes közoktatást, a kötelező, szolidaritáselvű társadalombiztosítást vagy a munka nélkül maradóknak létbiztonságot kínáló segélyezést. Új egyensúly lesz, de marad benne jó adag nyugati értelemben vett "szocializmus".

Ezt az új egyensúlyt a következő években, évtizedekben Magyarországon, ahol a jobboldal mindmáig az ezerkilencszázhúszas-harmincas évek gondolatvilágának a rabja, és semmit sem ért a huszonegyedik századból, csak szocialisták és liberálisok stratégiai együttműködésével lehet megtalálni. Feltéve persze, hogy lesznek hozzá szocialisták is és liberálisok is. Feltéve továbbá, hogy a szocialisták főárama nem enged a "balra, magyar!" kísértésének, amely visszavezetné őket egy elavult államfelfogáshoz, amellyel francia és részben német társaik éppen kormányzóképességüket tették kérdésessé az elmúlt években, hanem kitart a modern szociáldemokrácia reformszelleme mellett. A liberálisok pedig akkor lehetnek részesei az új megoldások megtalálásának, ha visszatérnek az alapítók szemléletéhez, akik a "szabadság és szolidaritás" pártjaként hozták létre két évtizede az SZDSZ-t.

A szerző közgazdász

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.