Szmogriadó kérdőjelekkel
Tavaly októberben módosították a légszennyezettségről szóló rendeletet. Az ún. "szálló por" önálló küszöbértéket kapott, így forgalomkorlátozást kell elrendelni, ha koncentrációja két egymást követő napon meghaladja a 100 mikrogramm/köbmétert. Az új rendelkezések azonban az időközben felmerült KRESZ-módosítás szükségességén túlmutatóan is jogos kérdések tucatjait vethetik fel.
Alapvető jogokat jogállamban törvénynyel szokás szabályozni, nem pedig rendeletekkel. A gépjárműhasználat jelen korlátozása olyan furcsa anomáliákat is okoz, hogy a tulajdonos jogszabály alapján adót, kötelező biztosítást, cégek esetében a vélelmezett magáncélú használat miatt még különadót is fizet azon járműve után, aminek használatát egy másik jogszabály ab ovo megtiltja. Itt nincsenek véletlenül alkotmányossági aggályok? Mi a helyzet a betűre végződő külföldi rendszámokkal? Egyáltalán külföldiekre is vonatkozik a korlátozás? Ha nem, akkor megint a szlovák rendszámú terepjárósok járnak jól?
A rendelet betarthatósága is kétséges. Ha a közigazgatási határon (ami nem azonos a lakott terület vége jelzéssel és nincs is mindig feltüntetve) belül tilos az adott rendszámú gépkocsi használata, akkor a város határán hol tegye le azt a Budapestre igyekvő? Hogyan utazik tovább, és ki fogja őrizni a járművét? Ha az M0-s városon belüli részére nem vonatkozik a korlátozás, akkor a körgyűrűre csatlakozó utak kifelé vezető szakasza miért nincs mentesítve?
A forgalomból kitiltott járműveknek nem kellene ingyenes várakozást biztosítani a parkolási övezetekben? Vagy jön a nyuszi és a sapka esete? Ha megy az autó, azért büntetnek, ha meg parkol, akkor azért? Biztos, hogy ugyanazt a korlátozást kell bevezetni Rákoskeresztúron mint a Belvárosban? Ha az autós társadalom fele átnyergel a BKV-ra, akkor utóbbi hogyan oldja meg ezt a jelentős forgalomnövekedést? Ráadásul pont a füstös, büdös, elavult ócska buszokat kellene elsőként leállítani!
Mi a teendő, ha valaki a számára tiltott napon utazna vidékre, külföldre, vagy éppen akkor érne haza? Utóbbi esetben honnan értesül a korlátozásról? Miért tilos éjszaka autózni, miért nem csak csúcsidőben (mondjuk 6-20 óráig) van korlátozás? Az éjszakai tömegközlekedés majdnem teljes körű felszámolása után vajon hogyan lehet éjjel hazajutni? Mit tegyen az, akinek a munkavégzéséhez kell a jármű? Aki orvoshoz, kórházba igyekszik? Akit éjjel riasztanak idős szüleihez? Majd elnézők lesznek a rendőrök? Majd mérlegelnek? A rendőrök? Mi alapján?
Az új hazai szabályozás nem csupán az unióban, hanem az egész világon is meszsze a legszigorúbb. Hogy indokolt-e a minden másban a fejlett világ mögött kullogó Magyarországnak pont e területen kitörni - vitatható. Az viszont nem, hogy ezt a rendeletet dilettáns módon, kellő körültekintés nélkül hozták. A jogállamot az is jellemzi, hogy a jogalkotók olyan betartható jogszabályokat hoznak, amiben világos a szabály és világos a megszegéséért járó szankció. Esetünkben ez még véletlenül sem igaz.
A szmogriadó első napján mindenesetre szemmel láthatóan fütyültek az autósok a korlátozásra, az egyik lakótelepi parkolóban pedig egy élelmes úrvezető éppen a rendszámát "buherálta", így próbált meg ötről a hatra jutni.
Sebes Andor
Budapest