Sztrájk pour sztrájk

A kormány megegyezett a közalkalmazottak szakszervezeteinek többségével: kevesebb lesz a közalkalmazottak bevételkiesése, mint amennyit az eredeti elképzelés tartalmazott.

A kormány a minimumot "érte el": csak annyi pénzt tud visszatartani, amennyi a hiánycél tartásához elengedhetetlen.

Ennél sokkal többre lett volna szükség, hogy mozgástér nyíljon az élénkítéshez szükséges költségvetési átcsoportosításokhoz. Mert Bokros Lajosnak igaza van, ilyen mértékű állami elvonásokkal nem indul be a gazdaság. Márpedig, hiába fojtja meg, ekkora adóbevételekre van szükség ahhoz, hogy az állam a kiadásait, többek között a jelenlegi közalkalmazotti béreket ki tudja fizetni. Bár minden munkavállalónak az a jó, ha a fellendülés minél előbb elkezdődik, a rövid távú érdek erősebbnek bizonyult a kormány elszántságánál. És a hitelességénél. Nem lehet csodálkozni azon, ha a munkavállaló már nem hisz annak az ígéretnek, hogy még egy kis megszorítás, tényleg az utolsó, aztán majd jobb lesz. Az euró bevezetésének dátumától kezdve a növekedés mértékén át a "nem lesz reálbércsökkenés"-ig annyi minden elhangzott már, ami nem teljesült, hogy érthető a munkavállalók részéről a válasz: csak az a biztos, amit ma megkapunk. Ezért nem tudta a kormány az általa kezdetben ajánlott alkut megvédeni, azt, hogy minden közalkalmazotti munkahelyet megőriz, cserébe a 13. havi fizetés átmeneti felfüggesztéséért.

A szakszervezetek szemlátomást törekedtek az egyezségre. Nem új bérköveteléssel álltak elő, csak a korábbi megállapodásban foglaltakat védték. Indokolható álláspont, még akkor is, ha közgazdászok szerint nem is reális.

Nehéz azonban igazolni azt a harcot, ami abszurd követelésekkel hoz naponta sok tízezer embert kellemetlen helyzetbe. A sztrájk legitim eszköz úgy általában, de nem minden körülmények között elfogadható. Nem okozhat például aránytalan sérelmet a kívülállóknak. Szabó Máté ombudsman erre hívta fel a figyelmet. A közlekedési sztrájkban olyanok is szenvednek, akik nem tehetnek semmiről. Elsősorban nem a jómódúak, nem a döntéshozók, hanem azok, akiknek nincs autójuk, hajnalban járnak dolgozni, és még annyi megbecsülést sem kapnak, hogy érdemben tájékoztassák őket. Őket, a társadalom szegényebb rétegeit sújtja a napok óta tartó vasúti sztrájk, hogy a szolidaritásról is szót ejtsünk, ők kelnek még korábban és érnek haza még később, nekik okoz kárt, hogy az egyik szakszervezet karácsony előtt most már hagyományos, ünnepi munkabeszüntetést tart. A privatizációs részesedésen kívül tavaly az egészségbiztosítási reform (!) miatt sztrájkoltak, most az alapkövetelésükön túl esetleg másokkal szolidaritásból is folytatnák a küzdelmet. Csak hogy sztrájk legyen. Pedig lehet, hogy az emberek nem akarnak évi százmilliárdnál többet áldozni egy rossz minőségű szolgáltatásra, lassú, pontatlan és piszkos vonatokra. Ők hogyan sztrájkoljanak?

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.