Üres a tank

A gonosz és pénznyelő bankvilághoz hasonló kép kezd kialakulni az autóiparról. A nagy konszernek bajainak gyökere pedig csak annyiban hasonlítható a bankvilágéhoz, hogy a dübörgő világpiac sokukat elkényelmesítette. Azt hitték, ölbe tett kézzel is nőnek eladásaik.

Az utóbbi öt évben a világ autógyártása hatvanmillióról hetvenmillióra nőtt, s az autók el is keltek, mert a fejlődő piacok, Kína, Oroszország, India és Dél-Amerika rohamos növekedése kiegyenlítette a fejlettek visszaesését.

A multinacionális konszernek sokáig elbírták a magas német és amerikai munkabéreket, valamint nyugdíjalapjaik terheit, aztán elkezdődött a vándorlás: az autóóriások nemcsak járműveiket, hanem gyáraikat is átvitték a fejlődő piacokra. Ez már a vállalatokon belül is feszültséget okozott, mert miközben az olcsó kelet-európai béreknek hála, csökkent egy autó előállítási költsége és nőtt a cég nyeresége - fogytak a nyugat-európai munkahelyek.

Az amerikai legendák eközben hazai pályán szenvedtek vereséget, hiszen a szintén trójai faló taktikát alkalmazó japán és dél-koreai márkák az Egyesült Államokba telepített gyáraik takarékos modelljeivel otthon győzték le a Nagy Hármast. A mamutok nem találták a jó csapást: ígérgettek takarékos és tiszta autókat, felvették a hidrogénhajtásúak és más környezetbarát megoldások fejlesztésére adott állami támogatásokat, de a Chrysler, a Ford és a General Motors termékskálája nem újult meg. A hibrid piacot továbbra is a japánok uralják, a hármak kínálatának többsége még mindig közel kéttonnás tömegű benzinfaló modellekből áll.

Előbb a magas olajár, majd most már a pénzügyi-gazdasági válság hatására zuhan a kereslet az Egyesült Államokban, ahol azonban továbbra sem az olcsó és takarékos autók fejlesztésével, hanem alacsony kamatozású hitellel, állami garanciával és több ezer dolláros engedményekkel próbálnak vásárlásra ösztönözni a gyártók.

Az európai autógyárak az olajársokkot még kisebb veszteségekkel túlélték, de a gazdasági krízis okozta keresletzuhanással már nem tudnak mit kezdeni a telített piacokon. Hiába támogatja például a francia kormány a takarékos és környezetbarát modellek vásárlóit, az októberi eladások kétszázezerrel csökkentek tavalyhoz képest. Az európai gyáraknál egyelőre elégségesnek látszik a gyártás korlátozása, de egy hosszúra nyúló recessziótól ők is hasonló helyzetbe kerülhetnek, mint az amerikai nagybetegek. A termelés visszafogása pedig kihat az egész gazdaságra, a beszállítóktól kezdve az autószalonokon át a lízingcégekig.

A kérdés az, hogy milyen áron és milyen kezeléssel lehet talpra állítani a beteg ágazatot, amelynek gyógyításához többnyire eddig sem bizonyultak hatásosnak az állami tőkeinjekciók, pláne, ha rossz helyre szúrtak.

Ami biztos, hogy az autóiparban is új világrend alakulhat ki. Az átrendeződés már a nagy krach előtt megkezdődött, de éppen ez kellett ahhoz, hogy végképp kiessenek a versenyből a monstre autócsodák. Kár lenne állami benzinnel feltölteni azok tankját is, akik nemcsak elszenvedői, hanem okozói is voltak saját bajaiknak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.