A Moncloa utóélete

Az idei tavasz, kora nyár egyik politikai ötlete a magyar jobboldalon valamilyen Moncloa-paktumszerű pozíciómegosztás lett volna a politikai táborok között. A spanyol átmenet a Századvég-kört korábban is foglalkoztatta. Egyik kulcsszakértőjük, Giro-Szász András a témában könyvet publikált. A Moncloa-paktumra a rendszerváltó országokban korábban, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján sokan hivatkoztak. Egyfajta, a demokrácia kiépítését megelőző lépésnek látszott, s a békés átmenetet volt hivatva biztosítani, amikor az elitekben a "régieknek" és az "újaknak" egyszerre kínált valamiképpen pozíciókat.

A lengyel és a magyar kerekasztal vagy a mi kétharmados törvényeink ötlete lényegében a Moncloa-paktum helyi változataiként jelent meg akkortájt.

Ma egy demokrácián kívüli, azt megelőző politikai technika persze nehezen illeszkedne a parlamenti rendszerek logikájához. De nem is ez az igazán érdekes, hanem az, hogy a spanyol átmenet hogyan haladta meg a hetvenes évek végének paktumát, és hogyan jutott el közben az ország "második rendszerváltásához".

Az egykori megegyezésből következően a közvélekedés szerint a spanyol jobb- és baloldal a legmeghatározóbb kérdésekben centrista megközelítéseket képvisel vagy legalábbis keres. S mert a spanyolok a legsikeresebb európai felzárkózók közé tartoznak, sokan feltételezik, hogy ez a centrizmus is a siker (egyik?) alapeleme. A megosztott nemzeti közvélemények másutt hajlamosak ezt hangsúlyozottan így látni. Pedig miközben a modernizáció sikeresen folyt, a megegyezés elmúlt, s a politikai táborok egymásnak szánt üzenetrendszere, beszédmódja, egymásnak fordított értékvilága rohamosan keményedett, dramatizálódott. A spanyol politikai osztály megosztottsága ma sok tekintetben a mienkre hasonlít. A spanyol demokrácia története a növekvő konfrontáció története. Éppen úgy, mint a mienk.

Az 1978-as "rendszerváltó" spanyol alkotmány lényegében rögzítette, hogy a hatalmat átvenni kész baloldal elismeri, hogy létezik a (poszt)francóista hadsereg a maga jobboldali világképével. De ha nem szorítják teljesen a falhoz, az a mindenkori szabad választások eredményeit el fogja fogadni. A rendszer a megfelelő garanciákat ehhez kiépítette, és működni is látszott. Azóta azonban kibukott, hogy hol, kiknek s miben tűnik e felállás kevésnek vagy soknak? Mennyire maradtak vagy kerültek ki a ma megoldandó kérdések a lehetséges megegyezések zónáiból? S végül hogyan változtak az erőviszo-nyok: ki mit tud vagy akar ma is képviselni akkori értékeiből vagy érdekeiből?

Mostanában sok elemző ott "második rendszerváltásról" beszél. Zapatero és a szocialisták ma egyre több ponton úgy látják, hogy a parlamenti mandátumok arra vannak, hogy éljenek velük. Sok dologban egyébként már korábban ezt tette a jobboldal is. Határozott reformokra van szükség. Gyorsan lépni kell, s nem egyezkedni. Az ország nem várhat, a modernizáció mai megoldásai különlegesen időérzékenyek. A napirenden szereplő legtöbb, hol fontos, hol lényegtelen kérdésben - fegyverszállításokban Venezuelának, a melegházasságok engedélyezésében, párbeszédajánlatban a baszk ETA-nak vagy a "katalon nemzet" elismerésében - az ellenzék a kormánydöntéseket hadüzenetként érzékeli, s a maga médialehetőségein belül hisztérikusan reagál. A terrorizmus kezelésében és a külpolitikában a spanyol ellenzék nyíltan csak különleges esetekben fordult szembe a kormánnyal. A szocialisták, amikor a jobboldal volt hatalmon, azt a baszk ügyekben például lojálisan támogatták. Ma Zapatero bármit lép, megszólal az elítélő jobboldali kórus. Bár még kevés a tojásdobálás.

Sokan attól féltek, az esetleges konfrontáció a spanyol bal- és jobboldal között valamiképpen felébreszti az ottani harmincas éveket, s egy véres szembenállás emlékképeivel nem szabad játszani. A jobboldal nyelve és stílusa, tekintélyelvű és hipernacionalista hangneme sokakat már ma is a Franco-világra emlékeztet. De mert az új tisztikar már egy másmilyen nemzedéket képvisel, technokrata és apolitikus - ahogyan egyébként egy NATO-országban illik is lennie -, és semmi jelét nem adja annak, hogy erre a stílusra különösebben vevő lenne. A harmincas évek publicisztikai remake-jei - ha nem is ártatlanok - ezért sem ébresztenek különösebb rosszérzéseket, félelmeket. És másik térfélen Zapateróék is - minden radikalizmusukkal együtt - messze kerültek a harmincas évek spanyol baloldalának konfrontatív nyelvétől. Az "új kibékítetlenség" ha nem is csak politikai reklámfogás, semmiképpen sem látszik egy komolyabb szembefeszülés előszobájának. Legalábbis nem abban az értelemben, ahogy erről a korábbi spanyol politikai osztály gondolkodott.

Az igazi kérdés azonban, hogy ki nyeri meg magának a politikai centrumot. A jobboldal mai hisztérikus nyelve tetszik a törzsválasztónak, de elriasztja a centristákat. Pedig amikor ők voltak hatalmon, sokáig épp hangsúlyozott konzervativizmusuk vonzotta ugyanezeket a csoportokat, s tartotta őket hatalmon. A másik oldalon Zapatero "engedményei" a kisebbségeknek - katalánoknak, baszkoknak az esetleges további autonómia - a szocialisták egy része számára is soknak tűnnek. Az erős spanyol állam koncepciója nemcsak a jobboldal ideálja.

A Moncloa-paktum-ötlet felmelegítése helyett három spanyol tanulság házi használatra.

Először: világossá kellene mindkét oldalnak legalább a maga számára tenni, melyek azon lépései, elképzelései, kijelentései, amelyeket paradigmatikusnak, saját politikai azonossága alapelemeinek tart, és melyek a kívülről bármilyen komolynak tekinthető, de végül is véletlenszerű ötletek, amelyeket különböző megegyezések részeként fel tudna adni. Így létrejöhetne valamilyen valós játéktér az ország stabilitását nem veszélyeztető akciók számára - akárki indítsa is azokat.

Másodszor: akárhogy is változnak a szerepek, viszonylag többet tudunk már az új kormányzati stílusokról, mint arról, hogy miképpen lehet hatékony az ellenzék a mi politikai rendszereinkben. A mai spanyol ellenzék, ahogy az El País fogalmaz, inkább "emigráns kormányként" működik. Láthatóan a mienk is. Eredményessége minimális, viszont híveinek rossz életérzését sikerül folyamatosan karbantartania. Sajátjainak frusztrációgenerátora. Félek, hasonló helyzetben a mostani kormányoldalnak sem lennének sokkal jobb receptjei.

Harmadszor: újra kellene definiálni a politikai közepet. A jobboldal 2006-2008-ban különösen erősen szélre húzott. Most mintha megpróbálna valamennyit verbálisan visszamenni. A kormány is visszafogta a "reform, vagyis majdnem forradalom" retorikát. De egyik fél sem alkalmaz itt új meggyőzési elemeket. A centrum mindkettejüknek a kádárista centrumot jelenti. Az új magyar középrétegek azonban képzettségükben, tapasztalataikban vagy fogyasztásukban már nem kádáristák. És őket most senki sem szólítja meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.