Húsz perc
Ezt szolgálja az idei két vizsga is. Hogy szokják a megmérettetést. S ez még nem minden, tudta meg a népes szülőhad: az ötödikes történelemtankönyv az őstörténettől egészen a felfedezések koráig vezeti a gyerekeket, ami feszes tempót követel, mert kevés az óra. Lesz viszont honismeret és erkölcstan, nehogy rossz útra tévedjenek a báránykák. Ötödikben. A munkára nevelés is fontos, ezért a hetesek fél órával később mehetnek ebédelni, mert ki kell takarítaniuk az osztálytermet. A tankönyveket pedig jó lesz aktiválni a kedves szülőknek, mert otthon a digitális felületen lehet nézegetni a kapcsolódó tartalmakat, megoldani a gondolkodtató pluszfeladatokat. Természetesen a tantárgyanként húsz percet igénylő leckeírás után, ami az ötödikesek napi öt-hat órája esetén 100-120 perc. Nettó.
De hol találok én napi 100 percet? – sikít fel a szomszéd széken kucorgó anyuka. A heti 4-5 edzés, zene, különangol, satöbbi iskolán kívüli, de ajánlott foglalkozások mellett. S néha játszani is engedni kellene, a haverok, buli, fantáról nem is szólva. A családi közös programokat és az unoka után vágyakozó nagyit fel sem emlegetve.
A szülők csendben ülnek a tornateremben. Nincs kérdés. Néhányan bólogatnak: teher alatt nő a pálma. Másnak eszébe jut a saját ötödikje. Az a régi, elnyomott emlék, amikor neki is megmondták, hol a helye. A gyenge osztálynak gyenge tanár jutott, és a félév végére maga is belátta, milyen sasszemű volt az iskolavezetés, hogy már azelőtt levették róla, hogy mennyire elmarad a jóktól, mielőtt tanították volna. A nyomukba se ért. A matematika és ő külön fogalom lett. Ez azóta se változott. Ahogy fészkelődik a széken, lassan felhorgad benne a félelem. Belőle soha nem lesz Thomas Edison anyja. Az izzós emberé, akiről azt írta a tanfelügyelője, hogy „zavaros fejű", jobb lenne otthon tanítani. Edison anyuka azonban nem írta le a kölkét, hanem engedte, hogy saját labort rendezzen be a pincében, és csak mosolygott, amikor a macska szőrének dörzsölésével akart elektromosságot csiholni.
Persze Edison anyuka maga is feltaláló lánya volt, meg nem is várt reggel hiába a HÉV pótlóbuszára, nem hallgatta főnökei szólamait a munkáért sorban álló pályakezdőkről, az edzők kérdését a hiányzó fotóról a rajtigazolványhoz.
De talán mosolyogni se volt alkalma a 11.-et kezdő nagylányon, aki elképedve adta elő, hogy a kis ötödikesek nem tisztelik a nagyobbakat. Ők bezzeg előreengedték az ebédsorban a nagygimnazistákat. Mert van, ami örök. Például az iskolakezdés keserű, dohos íze.