Emléknyűg

Az emlékművita értelmes kimenetele az lehetne, ha mindenki belátná, hogy nem kéne az államnak emlékműveket állítania.

A köztér mindenkié. Ahol világnézeti szabadság van, ott a mindenki mindenféle világnézetű emberből áll. Mindenféle világnézetű műalkotás nincs. Ezért nem is lehet olyan műalkotást a mindenki közterére állítani, amelyet mindenki magáénak érez. Ha egy köztéri szobrot nem érez mindenki magáénak, nem probléma. Kihez ez áll közel, kihez az – az épületekkel is így vagyunk. Akinek azonban egy állami emlékmű idegen, az ki van rekesztve az állampolgári közösségből. Mert az állami emlékmű a köz közös emlékezetét jeleníti meg. De csak akkor, ha mindenki magáénak érzi. S mivel ilyen mű nincs, jó és a funkciójának megfelelő emlékművet állítani lehetetlen. Csak rosszat és kevésbé rosszat lehet. A legkevésbé rossz az, amely senkit nem zavar különösebben, mert semmilyen. Nem hat. A jó mű emlékműnek csak rossz lehet. Annak csak az érdektelen, sablonos mű lehet – a legkevésbé rossz. Ezt a következtetést már sokan levonták. Az elsők között Fülep Lajos majd száz évvel ezelőtt. Ő ilyesmiket írt: „Nekünk... ehhez a szobrászathoz tulajdonképpen semmi közünk. A politika vagy a tömegsznobizmus szolgálatában állott, és közben elfelejtette, vagy soha meg sem ismerte a művészi feladatokat.” „Az emlékműnek lehetetlenségek között kell választania.” Az emlékműszobrászat „az ész világának az ellentéte”.

Az emlékmű a világnézetileg homogenizált, tehát nem szabad és nem demokratikus államok műfaja. Autoriter, totalitárius, nacionalista vagy klerikalista államoké. Ahol az államilag elfogadott világnézetet s az annak megfelelő történelmi emlékezetet demonstrálják, oktrojálják és megkövetelik. Az állami emlékmű funkciója a történelmi emlékezet hatalmi kisajátítása. És lebutítása.Hiszen sulykolni csak azt lehet, ami végtelenül egyszerű. A történelem pedig sosem az.

Én szeretem az ’56-os „vaskefét” a Felvonulási téren. Azt gondoltam róla, nyitott műalkotás, melyet mindenki magáénak érezhet és értelmezhet. De be kellett látnom, hogy ilyen nincs. A nyitottság és nyersesség is sokakat sérthet, akik a forradalom kiüresítését láthatják benne. Nem szeretném, ha a „vaskefe” nem lenne. De szeretném, ha nem lenne (és nem is lett volna) állami emlékmű, állami ceremóniák színhelye. És Jovánovits György kőtömbjei sem a 301-es parcellánál. Azt is szeretem. De elég, ha mi járunk oda civilként, akik szeretjük.

A Szalay Kör a honlapján tette közzé,melyek azok a minimális változtatások, amelyeket az alkotmány helyébe állított szövegen végre kell hajtani ahhoz, hogy azt Magyarország alkotmányának lehessen nevezni. „A Nemzeti Hitvallás azon elemeit, amelyek egyoldalú világnézetet közvetítenek... el kell hagyni a szövegből” – írják. Azokat az állami emlékműveket pedig, amelyek egyoldalú világnézetet közvetítenek, meg kell szüntetni. Nem kell őket megsemmisíteni vagy szoborparkba száműzni (bár lehet), de jelezni kell, hogy nem tekintjük őket hazánk emlékműveinek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.