Szalai Anna: Metrókór

Fejek fognak hullani. De egy bizonyosan. Ha nem indul el a 4-es metró a választásokig. Vitézy Dávid, a fővárosi közlekedési holding ifjú vezére aligha maradhat a helyén egy ilyen kampányfiaskó esetén. S vele dőlhet a Budapesti Közlekedési Központ több vezérdominója is. Mit nem adott volna ezért Tarlós István néhány hónapja, talán még nyílt levelet se írt volna, a BKK igazgatóságát se cseréli le, sőt a helyettesével se veszik össze! De most majd ő következik. Addig is némán gyűjti a vádirat anyagát. Hamarosan szabad kezet kap. Mert Orbán ugyan soha nem akarta az új metrót, de azt nem tűri el, hogy ne legyen kész, ha parancsba adta.

De készülnek viharra „odalent” is. Bőszen folyik a „lepapírozás”, másra mutogatás. Elvégre mindenki szabályszerűen teszi a dolgát, csak éppen Demszky szelleme kísért az alagútban még most is. S még az is lehet, hogy ez igaz. Csak közben lassan letelik újabb 4 év. S ráköltöttünk az ügyre 452 milliárdot. A főpolgármester szavajárását kölcsönvéve: lassan mindenkinek „megnyomja az elméjét” az új vonal tragikomikus építéstörténete.

Mert immáron több mint negyven éve van napirenden a 4-es metró. Ezalatt egyetlen határidőt, költségvetési főszámot sem sikerült tartani. A főváros úgy indította el a beruházást, hogy hiányoztak az érvényes építési engedélyek, nem állt fel a projektet hatékonyan levezényelni képes menedzsment, és nem volt meg a pénz sem. Talán el se kellett volna kezdeni, talán túl sokan jártak jól ahhoz, hogy örülhetnénk a végeredménynek.

S talán már soha nem lesz vége a politikai egymásra mutogatásnak. De már rég nincs választás: a projektet be kell fejezni. S hogy valami (politikai) haszna is legyen, lehetőleg még a választások előtt. Bármi áron. A kormányon nem múlik. Addig alakítgatták a jogszabályokat, amíg az átadáshoz eredetileg szükséges 300 engedély helyett elég lett 14-et begyűjteni. Az Alstom és a Siemens mindenre felmentést kapott, amire csak kért. Arra is, ami miatt korábban megtagadták a típusengedélyt, amire hivatkozva a főváros szerződést bontott, kockáztatva a több hónapos csúszást.

Ezt is le kell most dolgozni, meg azt is, ami előtte halmozódott fel. De azok a fránya folyamatszabályozó szoftverek nem érzik a politika sürgető indulatát, képtelenek kielégítően kommunikálni egymással. Nyitogatják az ajtót összevissza, küldözgetik a szerelvényt ide-oda. Gyermekbetegség. A Combino is így indult – a választások miatt korábban a kelleténél –, azután milyen szépen kinőtte magát. Így is van... Csak, ugye, az a föld felett futott, a metró meg alatta. Több méterrel. S ez elég nagy különbség. Tudják ezt az illetékesek is, de nagy a nyomás. Ezerszer is megfontolják, hogy megéri-e elveszteni a széküket az esetleges metróhibák okozta utaskár miatt.

Negyven év tervezgetés után: márciusban átadják. Vagy nem
Negyven év tervezgetés után: márciusban átadják. Vagy nem
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.