N. Kósa Judit: Számhúzás
Avatásban és számmisztikában hagyományosan igen erős a Fidesz, így aztán nem csoda, hogy a párt néha a kultúrában is talál valami fogára valót. Halász államtitkár például szinte minden héten előáll valami jól hangzó és az előző hetinél nagyobb számmal, azt bizonyítandó, milyen roppant sokat költenek ők a művészeti-művelődési tevékenység támogatására.
És lám, az avatásnak is eljött végre a szezonja. Zeneakadémia, Erkel Színház… Ki meri állítani, hogy Orbánékat csak a stadionok hozzák lázba? De az Erkel Színháznál azért álljunk meg egy pillanatra. Igazi népünnepély keretében avatják föl ma az újranyitott színházat, ami nagyon is helyénvaló: egyrészt a hagyományőrzés okán – elvégre Népoperának szánták jó száz éve a város peremére száműzött hodályt –, másrészt mert most is a kispénzűek, a diákok színháza lesz elsősorban. A felélesztés tehát egy kész kommunikációs telitalálat. Nemcsak azt üzeni, hogy amit a bukott baloldal le akart rombolni, azt a jelenlegi hatalom kipofozza és megnyitja, hanem a rezsicsökkentés-vonulatba illeszkedően arra is rámutat, hogy a kormány még a kultúrát is képes olcsóbban adni az embereknek. Már ha akarja.
Ez az akarás, nos, ez itt a lényeg. Hiszen olyan terület ez, ahol a pénz lényegében mindenható. Tehetség, képesség, tenni akarás van a művészvilágban is bőven, viszont költségvetési támogatás nélkül lehetetlen talpon maradniuk, mivel egyébként nincs szilárd fizetőképes kereslet és nincs független mecenatúra sem. Nézzük csak meg, mire mennek a – lényegében személyi ellenszenvek miatt – sorvadásra ítélt, egyébként európai hírű produkciókat felmutatni képes független társulatok, vagy akár a vidéki közművelődési hálózat, amely alól kirántották a megyéket.
Az Erkel Színház viszont más tészta. A jó üzenet súlyos költségvetési összegeket érdemel, így aztán az állam itt nem garasoskodik. Bár a végletesen leromlott épületben épp csak az omlásveszélyt szüntették meg, s noha a majdani, megfizethető jegyárakat épp csak egy kis pluszapanázzsal segítik, máris milliárdos tételeknél tartunk. Legalább kultúrára költik, hála istennek – tesszük gyorsan hozzá, jól tudva, hogy volna ennek a pénznek méltatlanabb helye is. De ne feledjük, máskor – például a főváros második legnagyobb nézőterű színháza, a Víg esetében – épp azon szokott menni a hajtépés, hogyan lehet ennyi széket fizető nézővel megtölteni úgy, hogy a művészi minőség megmaradjon, de az adófizetőknek se kerüljön irreálisan sok pénzükbe a vállalkozás.
Nagyjából olyan ez tehát, mint a lottó. Akinek kihúzzák a számát, az dolgozhat, sőt virágozhat – az Operaház mellett Fekete Györgynek és a művészeti akadémiájának is egyenesen öttalálatosa látszik lenni –, mások viszont a félárnyékban vegetálnak. Aki nem tudja, hogy ez milyen, annak ajánlom, vessen egy pillantást az Iparművészeti Múzeumra, amely kupoladísz nélkül, felállványozva, a felújítás megkezdéséhez szükséges milliárdokat egyre csak várva omladozik Pest belvárosában. Pedig tudjuk jól, milyen kitüntetett állami figyelem vetül ma az organikus építészetre. Már ha Makovecz műve, nem pedig Lechneré.