Kőműves Anita: Újság van a Szilícium-völgyben

Hülye, aki ma újságot vesz – mondta pénzügyi területen dolgozó ismerősöm, amikor meghallotta, hogy az Amazon-vezér után az eBay alapítója, Pierre Omidyar is dollárszázmilliókat készül a sajtóba fektetni. Egyikük újságot vett, a másik pedig hírportált alapít. 

A meglepetés indokolt: az olvasók száma ugyanis erősen csökken. Aki kíváncsi a hírekre, egyre gyakrabban az interneten keresi a tartalmat, ingyen. A hirdetési modell összeomlott, mivel a világháló elszipkázta a reklámokat is a sajtótól.

A minőségi újságírás elengedhetetlen a demokrácia működéséhez, ám drága. És jelenleg sem az olvasó, sem a hirdető nem hajlandó megfizetni az árát. A szakma évek óta keresi a megoldást, nem túl sok sikerrel.

Ám azt nehéz lenne elképzelni, hogy az Amazonnal a könyvkereskedelmet forradalmasító Jeff Bezos meggondolatlanul szórná a pénzét, és csak szeszélyből költött volna 250 millió dollárt a The Washington Postra. Az eBay kitalálójának pedig van tapasztalata a sajtóban, tudja, mibe vág bele. Ők ketten összesen félmilliárd dollárt tesznek az iparágba, és nincsenek is egyedül. Befektetési bankárok és a Szilícium-völgy más mágnásai is itt vélik megtalálni a következő jó befektetést. Elkezdett ömleni a pénz egy olyan területre, ahonnan az elmúlt évtizedekben menekült.

Az aggodalmaskodók szerint az internetvilág moguljai saját politikai nézeteiknek akarnak így fórumot biztosítani. Ez kétséges, hiszen eddig politikai szerepvállalásuk minimális volt, és sem a demokrata, sem a republikánus oldal felé nem kötelezték el magukat. Bezos és Omidyar a jelenlegi állás szerint nyílt kártyákkal, hátsó szándékok nélkül játszik. Bezos hangsúlyozta, hogy nem akar beleszólni a szerkesztési elvekbe, Omidyar pedig úgy nyilatkozott, hogy számára a kormányzat átláthatóvá tétele a legfontosabb.

Az optimista megközelítés szerint a Szilícium-völgy végre rájött: nagy szerepe volt a sajtó válságának kialakulásában, ám neki is jobb, ha továbbra is lesznek újságírók, akik buldog módjára mennek előre, és kiderítik, amit a hivatalosságok el akarnak titkolni.

Még nem világos, mindez hová vezet, ám az biztos, hogy a súlyos gondokkal küszködő sajtónak a pénzre és a belé fektetett bizalomra is nagy szüksége van. És ami a legfontosabb: ezeknek a befektetőknek nemcsak pénzük, hanem ötleteik is vannak. Az eBay egykor az apróhirdetéseket forradalmasította, Bezos pedig az elektronikus könyvolvasó, a Kindle kifejlesztésével versenytársai következő lépésének is elébe vágott. Mindketten újítók, akik nem félnek a szokatlan megoldásoktól.

És a sajtónak manapság az informatikai világ, a Szilícium-völgy lendületére és újításaira van a legnagyobb szüksége, hogy talpra álljon a válságból, és továbbra is el tudja látni a feladatát. Mert a világnak mindeközben olyan újságírók kellenek, akik anyagi biztonságban dolgozhatnak, és kizárólag az egyedi tartalom előállításával kell foglalkozniuk. Fontos jelzés, hogy éppen a felhasználók által előállított tömegtartalomra alapozó internetes vállalkozások kitalálói bizonyítják ezt.

Jeff Bezos
Amazon.com President, Chief Executive and Chairman Jeffrey Bezos laughs as he answers a question at the Consumer Reports headquarters in Yonkers, New York, May 11, 2011. Bezos was taking part in Consumer Reports' "ShopSmart", a summit on tips, scams and deals from Consumer Reports Magazine. REUTERS/Mike Segar (UNITED STATES - Tags: BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.