Olvasói levelek
A személyes adatok biztonságán rés tátong. Egyes szolgáltatók kényszerítik ki, hogy felejtsük el az adataink védelmében kötelező elemi óvatosságot. Addig semmi gond, amíg létre nem jön egy szolgáltatási szerződés, erre tökéletesen megfelel nekik, hogy egyoldalúan hangfelvételt készítenek, elég egy perc, és máris ügyfél lesz a telefon tulajdonosa, miközben megeshet, hogy nem is ő használja épp a készüléket, hanem valaki, akinek nincs joga a nevében szerződni.
De próbálják csak ugyanezt a szerződést telefonon felmondani! Minden lehetséges módon igyekeznek a felmondást késleltetni vagy meghiúsítani. Gyakran az sem számít, hogy mi áll az Általános szerződési feltételekben. Nem elég, hogy az előfizető felhívja az ügyfélszolgálatot, hogy szeretné felmondani a szolgáltatást, meg kell várnia, míg visszahívják, amire akár egy hét is rámehet. Az előfizetőt azonban bárki felhívhatja, hiszen megoldatlan a hívó fél azonosítása.
Bemondásra vagyunk kénytelenek elhinni, hogy a kérdéses szolgáltató képviselőjével beszélünk. Telefonszámot, amelyet visszahívhatnánk vagy ellenőrizhetnénk, a készülékünk nem jelez. A konkrét eset a UPC Direct szolgáltatását érinti. Először telefonon jelentettem be előfizetésünk felmondását. Jó egy hétre rá egy férfi hívott fel és azt állította, hogy a UPC Direct munkatársa, majd bizalmas személyes adatok bemondását kérte.
Vitába szálltam a kéréssel, mivel az ő személyazonosságát semmi sem igazolta, válaszként megfenyegetett, hogy addig nem veszik tudomásul a szerződés felmondását, amíg be nem mondom a személyes azonosító adataimat. Még aznap megírtam a panaszlevelemet, amelyre semmiféle érdemi választ sem kaptam, ezért néhány nap múltán újabb eredménytelen telefon az ügyfélszolgálatra, ahol végül azt javasolták, hogy erősítsem meg írásban a lemondást. Kérdéseim: Ha szerződést köthetünk néhány perc alatt, miért nem bonthatjuk fel ugyanilyen gyorsan? Az ügyfélszolgálat miért kér többet és mást, mint amit a UPC Direct nyilvános Általános szerződési feltételei tartalmaznak. Ezek között nem szerepel, hogy korlátozható vagy feltételekhez köthető a felmondási jog.
A UPC Direct miért nem teremti meg annak a lehetőségét, hogy a cég által kezdeményezett hívások esetében az ügyfél meg tudjon győződni arról, hogy az érintett cég munkatársával áll telefonkapcsolatban? Miért nem tudja az ügyfél ugyanott felmondani a szerződést, ahol korábban megkötötte, és átvette a műszaki berendezéseket?
dr. Fekete Mátyás Győr