Varga G. Gábor: Nagy kiszállás

Csődben a Best Reisen, Magyarország egyik legnagyobb utazási irodája, a hazai légi közlekedés charterpiacának kiemelkedő megrendelője.

„Különösen nagy veszteségeink keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek legerősebb, forgalmunk többségét adó úti céljaink voltak. A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurenciaharc és a folyamatos árháború nem teszik lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak” – a cég honlapjának helyén ez a szöveg olvasható. Ez a csőd más, mint a többi.

A vagyoni biztosíték ezúttal valószínűleg elég lesz a befizetett utak teljes visszatérítésére. Emlékezhetünk: korábban az 5 Kontinens vagy épp az Aeroviva rövid idő alatt nőtt hatalmasra, amikor volt utas és kereslet, s mégis csúfos véget ért a történetük – hogy milyen pénzügyi műveletek eredményeképp, az már sosem fog kiderülni. A Best Reisen viszont már a szűkös piacra rendezkedett be: bár elég nagy volt ahhoz, hogy repülős utakat szervezzen, kínálatát jórészt az olcsóbb tunéziai és a jó ár-érték arányú egyiptomi, valamint a mindig népszerű török utak adták.

Sokatmondó, hogy még ezekből sem lehet megélni, hogy csődbe lehet menni a szezon legforgalmasabb időszakában. Piaci abszurd, hogy az egyik legkomolyabbnak tartott iroda immár inkább buszra ülteti utasait, s a Bécsből induló chartergépekre viszi őket, s ezzel a megoldással még háromszáz forintos euró mellett is olcsóbb tud lenni a magyar áraknál. Figyelemre méltó, hogy a két évvel ezelőtt még négy gépet Budapesten állomásoztató chartercég repülői már másutt szállnak, a hazai igényeket le lehet fedni egy ideiglenesen idetelepített géppel is. Mindeközben a fapadosok járatai tele vannak.

Igaz, az utasok egy része vegyes élményekkel tér haza az első saját maga szervezte nyaralásából, s a számolgatás után belátja: a külföldi út költségeinek a legjelentéktelenebb része a repülőjegy ára, ami jó, ha olcsó, de ez még nem garancia az olcsó utazásra is. Az utazási iroda csődjének érdekes aspektusa, hogy a Malév kiesésével keletkezett piaci résbe nyomuló fapadosok egymással vívták az árversenyt, és mellékhatásként elszívták a közönség egy részét az utazási irodáktól is. Ez volt a kegyelemdöfés az afrikai válság miatt likviditásproblémáktól szenvedő irodának. Eddig bírta. Mindenkit megleptek.

Talán még Vágó Józsefet, a most alakuló Sólyom Airways első emberét is, aki pont ezen a charterpiacon kíván versenybe szállni a szezon végén. Olyan repülőkkel, amelyek azonos költség mellett 180 helyett 110 utast képesek szállítani. Pont a tegnap csődbe ment iroda vezetője, Zám Tibor mondta két hete, hogy charterboomot hozhat a Sólyom piacra lépése. Igaz, azt is hozzátette lapunknak, hogy idén ők már aligha szerződnek a Sólyommal. Ez utóbbiban biztosan igaza lett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.