A Washington Post eladására

Csütörtök reggel a Washington Post címoldalán az a vastagon szedett betűkkel írt hír fogadott, hogy a lap tulajdonosa, a Graham család eladja az újságot és körülötte létrejött médiabirodalmat 250 millió dollárért Jeffrey P. Bezosnak, az Amazon.com tulajdonosának. A médián kívüli világban mindennapos jelenség a különböző vállalatok tulajdonosváltása, egyesülése és eltűnése. A törvényhozási, végrehajtói és bírói intézmények mellett nem hivatalosan, de nagyon is valósan a negyedik hatalmi ágnak nevezett sajtó azonban pontosan ezen jellegénél, valamint a fogyasztóval, tehát velünk fenntartott állandó, mindennapos kapcsolat miatt is más kategória. Ez akkor is igaz, ha mint üzleti tevékenység nem törhet ki a befektető tulajdonosok jogos profitelvárásainak szorító béklyójából.

Az amerikai főváros nemzetközileg elismert véleményformálója, a Washington Post e levél írója szerint a demokrácia és piacgazdaság elveitől vezérelt és alapjában liberális értékeket valló újság volt, amely megfelelő forrás volt az olvasói világban, az Amerikai Egyesült Államokban és a szűkebb pátriájukban való tájékozódáshoz. A Watergate-ügy leleplezésében és a republikánus Nixon elnök bukásában játszott szerepe ismert, de nem kímélte a szerkesztői felfogásához talán közelebb álló demokrata kormányokat és politikusokat sem, mint azt most az Obama elnök tevékenységét is éles kritikával illető írások is bizonyítják. A modern időket jól értő és aktívan befolyásolni kívánó állásfoglalásokat, például minden esetben egyértelműen letették a voksot az egyes elnökjelöltek mellett vagy ellen. Vezető újságírói gárdájuk liberális felfogású tagjainak munkáját jól kiegészítették a konzervatív, nyíltan republikánus párti publicisták elemzései és állásfoglalásaik. Korrektül közöltek a legkülönbözőbb véleményeket tükröző, de szerkesztési elveket betartó olvasói leveleket is. Üzleti, kulturális és sportrovata mindig magas színvonalú volt.

A Washington Post egy nagyon jó újság. Eddig. Az immár harmincegy éve rendszeres olvasója azonban most aggódik. S nincs egyedül, amit bizonyít az is, hogy az újság eddigi tulajdonosai minden fórumon őszintének hatóan érvelnek amellett, hogy az újság tartalmilag nem fog változni. Aztán hozzáteszik, hogy az új tulajdonos nem üzletbirodalmába viszi be az újságot, tehát nem nehezedik rá a tőzsde és befektetői világ kőkemény rendszeres és növekvő nyereség elvárása, de emellett azért lesznek újítások, amiről az új főnök igazán ismert. Megnyugtató, hogy a szerkesztők és újságírók maradnak és az újság több mint kétezer alkalmazottjából senki sem bocsátanak el, s tiszteletben tartják a korábbi munkavállalói szerződéseket. Figyelemre méltó az is, hogy az eddigi főnök, Donald Graham utódját, Jeff Bezost írástudó embernek minősítette. „Véletlenül” kiszivárgott az, hogy vezeti az igazgatósági és más fontos üléseket: más hasonló fórumok gyakorlatától eltérően nem power point prezentációkat, hanem hat- (nem több, nem kevesebb!) oldalas előterjesztéseket kér. Ezt az érdekeltek ott elolvassák, s ezt követik a kérdések, kommentárok és a döntés. Bezos azt vallja, hogy ez a módszer, mármint az összefüggő, objektíven bemutató, érvelő és állástfoglaló írás (értsd nem odavetett blikfangos címszavak!) gondolkodást igényel.

Valóban. Mint a minőségi újságírás, amelynek eddig felhalmozott emberi, információs és hiteltőkéjét meg kell őrizni, sőt ápolni, fejleszteni kell. Mert mit is vár el az olvasó, hogy előfizesse, megvásárolja vagy interneten látogassa az újságot. Először is és mindenekfelett hitelesen, pontosan és megbizhatóan informáljon, hogy az olvasó el tudjon igazodni a mai bonyolult, nehezen követhető és érthető világban. Legyen az újságnak vállalt értékrendje, ami lehetővé teszi a más vélemények megjelentetését és ütköztetését, mert igenis tudja, hogy egy eseményt különbözőképpen lehet felfogni, értelmezni és eltérő következtetésekre lehet jutni. Jogos elvárás, hogy az újság képes legyen szórakoztatni. Igen, az újság legyen érdekes! Utoljára talán, de semmiképpen nem utolsósorban pedig minőségi nyelvet használjon, amit magyarul olyan szépen mondunk, hogy más nyelvre szinte nem lehet lefordítani: a mondatok szabatosak legyenek.

A nemzetközi médiavilágban uralkodó trendek elkerülhetetlenül elérték Magyarországot. Voltak tulajdonosváltások, összeolvadások és e cikk témáját nem érintő módon eltűnt, vagy agyontámadott médiumok. Lesznek a jövőben is. Csak remélni tudjuk, hogy a tanulságokat értő szemek észre veszik és érzékeny fülek meghallják. Az újság nem egyszerűen egy áru, hanem egy olyan szellemi termék, amely hatalom-, érték- és véleményformáló, amellyel az emberek időt töltenek el, s ezért várunk valamit, ami intellektuális bátorságot, kiállást és az alkotás iránti tisztelet, odaadást igényel. Ne feledjük, hogy egy baloldali-liberális intézmény is lehet konzervatív a tekintetben, hogy őrzi és védi az értéket. „A fiamnak mondom, hogy a menyem is értse” – szokta mondani édesanyám.

A szerző az InnoHungary Technology Center igazgatója

 

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.