Az autósport védi a környezetet

Hivatkozva a Népszabadságban 2013. június 18-án, Hargitai Miklós által jegyzett A Fidesz vezető személyiségei alkudoztak volna Illés Zoltánnal? c. cikkre az alábbi tájékoztatást adjuk:

Szövetségünk, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség mindig komoly hangsúlyt helyezett arra, hogy az általunk kiírt bajnokságok keretei között megrendezett események rendezői minden környezetvédelmi kötelezettségüknek maradéktalanul megfeleljenek. Évtizedekre visszamenően szoros kapcsolatot alakítottunk ki a természetvédelmi hatósággal, illetve a természetvédelemért felelős kormányzati szervekkel. Célunk minden esetben az volt, hogy bajnokságaink, rendezvényeink olyan feltételek mellett kerüljenek megvalósításra, melyek garantálják azt, hogy ne okozzunk semmiféle környezeti és természeti kárt. Ilyen irányú tevékenységünk elismeréseként 2003-ban az akkori környezetvédelmi minisztériumi vezetéssel megalapítottuk a Környezetvédelmi Vándordíjat, melyet éveken keresztül minden évben a környezetvédelmi szempontokat legmagasabb szinten teljesítő rendező kapott meg, és mely díjat az akkori Környezetvédelmi Minisztérium legmagasabb szintű vezetői adtak át az év végi díjkiosztó ünnepségünkön.

E cél megvalósításához a természetvédelmi szakma legtapasztaltabb szakértőinek álláspontját kívántuk és kívánjuk figyelembe venni. Mint a korábbi években, idén is felvettük a kapcsolatot a környezet- és természetvédelemért felelős szakemberekkel annak érdekében, hogy meghatározzuk azokat a feltételeket, melyeknek betartása mellett károkozás nélkül szervezhetjük meg bajnokságainkat.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 2013-ra meghatározott célkitűzései között szerepelt a ralirendezvények számának jelentős csökkentése, a biztonsági vagy környezetvédelmi szempontokból aggályos események kiszűrése, az illegális versenyek visszaszorításával a károk megelőzése.

A nevezett cikkben említett „konzultáción”, melyet Illés Zoltán államtitkár úr biztosított kérésünkre, szövetségünket sportszakmai delegáció képviselte. Az MNASZ delegációját Móczár Péter, a szövetség januárban újonnan megválasztott alelnöke vezette, és kíséretében jelen volt a Rallye Szakág vezetője, az MNASZ titkárságának képviselője, valamint több rendezvény szervezője.

A megbeszélés célja az volt, hogy pontosítsuk, mely tervezett rendezvények érintenek természetvédelmi szempontból aggályos területeket, illetve milyen intézkedéseket kell a rendezőknek meghozniuk, hogy rendezvényeik károkozás nélkül lebonyolításra kerülhessenek. A konzultációt követően több útszakasz igénybevételétől elálltak a rendezők, mivel a természetvédelmi szakemberek álláspontja szerint ezeknek a használata nem javasolt. Több terület vonatkozásában – szintén a természetvédelmi szakemberek javaslatára – jelentős korlátozásokat alkalmaztak rendezőink, adott esetben a nézők egyes területekről történő teljes kizárásával.

Az elmúlt időszak visszaigazolta erőfeszítéseinket. Több rendezvényünk – pl. az Eger Rallye vagy a Miskolc Rallye – lebonyolításra került, és a természetvédelmi hatóságokkal történt szoros együttműködésünk eredményeként károkozás nem történt. Ezt a versenyeken szolgálatot teljesítő természetvédelmi ellenőrök is igazolták. A korábbi években elszaporodott ellenőrizetlen, illegális rendezvények az idei évre gyakorlatilag megszűntek. Reményeink szerint a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség és a természet- és környezetvédelmi szakma között kialakult több évtizedes szoros kapcsolat a továbbiakban is fenntartható marad. A jövőben is szeretnénk előzetesen konzultálni a szakmai kérdésekről, és szeretnénk csak olyan rendezvényeket engedélyezni, melyek szigorúan megfelelnek a természet- és környezetvédelmi kritériumoknak. Ezeken az egyeztetéseken nem célunk megállapodásokat kötni, erre nincs is lehetőség, ilyen soha nem is történt. Viszont a továbbiakban is szeretnénk olyan szakmai előkészítő megbeszéléseket kezdeményezni, ahol a versenyek megrendezésének szakmai feltételrendszerét a természetvédelem legkompetensebb szakértőivel pontosíthatjuk. Ezt követően rendezőink azzal a reménnyel adják be rendezvényeik természetvédelmi engedélyeztetésére vonatkozó kérelmeit a hatóságokhoz, hogy azok megfelelnek az előírásoknak, és ezért engedélyezésre kerülnek. Nevezett cikkben említésre kerül a „Magyar Dakar” elnevezésű rendezvény. A verseny 2008-ban került megrendezésre és rendelkezett a környezetvédelmi hatóság engedélyeivel. Valóban voltak civil szervezetek, melyek tiltakoztak a verseny megszervezése ellen, és az idő rövidsége miatt valóban nem volt lehetőség részletes előzetes konzultációra. Most ezt szeretnénk elkerülni, ezt a célt szolgálja az előzetes konzultáció.

A cikk szerzőjének súlyos tájékozatlanságát jelzi a „természetvédelmi érdekeket (potenciálisan) súlyosan sértő sportrendezvények” kitétel. Ezeken a versenyeken olyan verseny autók vesznek részt, melyek a legkorszerűbb – többek között környezetvédelmi –technológiákat képviselik, és bátran állíthatjuk, hogy a verseny teljes mezőnye nem okoz annyi környezeti kárt, mint egyetlen, 60-as éveket képviselő rönkszállító teherautó egyszeri áthaladása. A természetvédők álláspontja szerint is a nézők jelenléte (taposási kár, szemét stb.) okozza a legnagyobb veszélyt, ezért a verseny mentén a kritikus területeken a rendezők kizárják a nézőket. A versenyeket követően pedig a teljes területen takarítást végeznek, ismét helyi természetvédelmi ellenőrök véleményére hagyatkozva kijelenthetjük, hogy egy-egy autóversenyt követően tisztábban adjuk vissza a területet, mint ahogy azt a verseny előtt megkaptuk.

Nem kerülhető el annak a ténynek a rögzítése, hogy a sportra, azon belül az autóversenyre, a raliversenyekre igen jelentős társadalmi igény mutatkozik. Ezt ki kell szolgálni, mint ezt teszik a világ minden pontján. Szövetségünk célkitűzése, hogy megtaláljuk a kompromisszumot a társadalmi igény és az esetleges ellenvélemények között. Több évtizede ennek a kompromisszumkeresésnek része a sikeres együttműködés a természetvédelmi szakemberekkel, akik a szakmai szempontjaikat mindig határozottan képviselik ezeken a megbeszéléseken.

A szerző a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség főtitkára

 

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.