Katalizátor

Egyértelmű tapasztalatunk, hogy a közvetlen légi összeköttetés hiánya nagyon komoly gátja, megléte viszont nagyon komoly katalizátora a kétoldalú gazdasági kapcsolatoknak – mondta Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár, midőn jobbján Váradi József, a Wizz Air vezére bejelentette: a magyar zászló alatt repülő légitársaság bakui járatot indít.

A kérdés már csak az: a kormány a Malév-csőd hatásai alapján jutott a felismerésre, netán korábban is tudta, csak akkor nem számított? Helyes, ha a kabinet latba veti befolyását egy járatért egy olyan országba, ahol üzletet lát a magyaroknak. Ez a dolga. Csakhogy: régiónkban és a Balkánon 12 város van, ahová 2012 februárja óta nincs járat, pedig volt. Köztük Belgrád, Szkopje, Tirana. Bakuba ellenben a Malév se járt.

Szerbiával, Macedóniával, de Albániával is több gazdasági kapcsolatunk van ötszáz vágómarha exportjánál. Ezek az országok üzleti szempontból olyan cégeknek fontosak, mint az OTP vagy a Mol. De a hazánkban több ezer embert foglalkoztató multiknak, a kormány stratégiai partnereinek is, amelyeknek itt van a régiós központjuk. Reméljük, a kormány e járatokért is sokat tesz, bizonyára bevonva más légitársaságokat is, hiszen ezek a gazdasági kapcsolatok legalább olyan fontosak, mint az azeriek.

Most csak annyit tudunk: a kormány perspektivikusabb együttműködést tervez a Wizz-zel, ennek jegyében az kiveszi részét Magyarország „népszerűsítéséből” is. Ez is piaci cég, ahogy a többi, úgyhogy ezt talán nem ingyen teszi. Lehet, a bakui járatot sem pusztán az üzleti fantázia szülte.

Talán a kormány felismerte azt is: kell egy új „nemzeti” légitársaság.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.