Csőd fél gőzzel

Mire költi a város adóforintjainkat? – vált aktuálissá a kérdés, amikor a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának elnöke tegnap délután színt vallott: hétfőn hajnali 6 óráig a 117 hókotróból csak 65 állt munkába. Hozzátette azt is: mivel a ténylegesnél jóval enyhébb időjárásra számítottak, „spórolás” gyanánt mindössze 527 ember állt munkába reggel. Mire spórolnak?

Vasárnap késő éjjel zarándokoltam ki a ház elé, hogy először lesöpörjem a járdát (reggel akkor kevesebbet kell letolni róla), s látva, hogy a havazás erősödik, a szokásosnál egy órával korábbra állítottam az órát. Tegnap reggel fél nyolcra ismét végeztem a hólapátolással, ahogy mindenki más is az utcában. Ekkor a város útjai még nem voltak közlekedésre alkalmas állapotban. Megdöbbentő volt látni, hogy délben még mindig voltak olyan főútvonalak, ahol hatalmas volt a hó. Kínomban nevettem tehát, amikor a hírekben bemondták, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel hétfőn ingyenes a tömegközlekedés. Ingyenes – már annak, aki felfér egy buszra, ha az éppen jár, vagy villamosra.

Mégis meg kell hajoljak az előtt, aki az ingyenességről szóló döntést meghozta és javasolta. Mindenképpen jóérzésre vall – azért a színvonalért és szolgáltatásért ugyanis, ami tegnap tömegközlekedés álnéven Budapesten (nem) működött, arcátlanság lett volna egyetlen fillért is kérni. A döntés persze azt is jelentheti, hogy a városi illetékesek idejekorán felismerték, hogy valamit nagyon elszúrtak a felkészüléssel. Nehezen is lehetne elmagyarázni a pestieknek, hogy a havazás váratlanul jött. Nem is ez volt az utóbbi évek legnagyobb hóesése, mondhatnánk, a tél éppen csak megmutatta magát.

Valójában nem értem. Csak pár nap van egy átlagos télen, amikor éjszaka nagyobb mennyiségű hó hullik. Azt gondolnám, hogy ezeken a napokon, amikor még a meteorológiai jelzések is pontosak, nincs más teendője a fővárosnak, mint hogy biztosítsa előbb a tömegközlekedési útvonalak járhatóságát, majd a főbb útvonalakét. Ha ez megvan, az már félsiker, mert akkor rendben elindulhatnak a buszok és a villamosok. S akkor meg lehet kérni a polgárokat, hogy saját érdekükben, s a hómunkálatok megkönnyítése jegyében tegyék le az autóikat – ez esetben sokkal jobban veszi ki magát az ideiglenesen ingyenes tömegközlekedés.

Nem indok az sem, hogy általában az utak takarításával meg szokták várni, amíg alábbhagy a hóesés! 2013-ban minimumelvárás az adófizetők részéről, hogy mire munkába indulnának, tegyék lehetővé, hogy ez sikerüljön is, kinek-kinek a legcélszerűbb közlekedési eszközzel. Majd ha váratlanul méteres hó esik, lehet magyarázkodni, s a körülményekre fogni a káoszt. De addig ildomos lenne megnevezni a felelősöket, s a cselekvési tervet annak érdekében, hogy ez a tegnapi bohóctréfa ne ismétlődhessen meg. Vagy szóljunk már most, hogy nyáron nagy meleg lesz? Nevezzünk ki külön kormánybiztost?

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.