Nagyot mondók

Jó nagyot mondott Hende Csaba Zalaegerszegen. Nem kevesebbet ígért a honvédelmi miniszter az oda összehívott polgármestereknek, mint hogy Szombathely–Szentgotthárd–Zalaegerszeg térségében öt-tíz éven belül egymilliárd euró tőkebefektetésre és 25 ezer új munkahely létrejöttére számíthatnak. A magyar kormány ugyanis néhány hete kiemelt járműipari centrummá nyilvánította a régióban működő Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központot, s Hende Csaba közkinccsé tett várakozásai szerint ez a státusz felturbózza majd az ipari fejlesztéseket.

Hende ezt a vízióját reményeink szerint nem honvédelmi miniszteri, hanem szombathelyi országgyűlési képviselői minőségében tette, máskülönben arra gyanakodhatnánk: szárazföldi, légi vagy vízi harci járműveket kezdenek el gyártani Vasban és Zalában. Ha viszont csupán a civil autóiparról van szó, akkor ebben az ígéretben több a levegő, mint a megálmodott autók majdani gumiabroncsaiban.

Győrben az Audi a világ legnagyobb motorgyárát építette fel, sportautókat szerel össze, hatalmas ütemben bővít, s közvetlen munkatársainak a száma így is csaknem húsz év alatt közelítette meg a tízezret. Zalában és Vasban vajon hogyan lesz negyedennyi idő alatt, új világcég jelenléte nélkül ennek a két és félszerese a járműiparban foglalkoztatottak száma? Még akkor is ez a kérdés, ha tudjuk, hogy az új társaságokra ráépülő kiegészítő tevékenységek újabb állásokat teremtenek.

A hazai beszállítók számának növekedési üteme ezt a lila reményt azonban egyáltalán nem alapozza meg. Ráadásul a korábban Vasban remélt, a kormány által előbb kiemelt státusszal felruházott, majd visszavont logisztikai központ sem ebben a térségben, hanem Pápán valósul meg. Vagy talán éppen azért kell újabb kiemelt programokat meglebegtetni, hogy a helybeliek gyorsabban felejtsék: jól átverték őket?

A miniszter-képviselő ígéretének idején szentgotthárdi gyárát az Opel éppen eladja – másik öt üzemmel együtt – a General Motorsnak azért, hogy az 2016-ig finanszírozni tudja működését. Igaz, a tulajdonosi szerkezet változása nem feltétlenül fékezi a gyár fejlődését, ám azt azért jelzi, hogy az autóipar sem tudott még megszökni a válság elől. Az Opel napokkal ezelőtt csökkentette termelését eisenachi gyárában is. A német autóipari szövetség szerint Németországban is visszaesett az autóértékesítés, az idén a piac további csökkenésére számítanak.

Magyarországon viszont már januárban elkezdődött a politikusi nagyotmondás szezonja. Valószínűleg az idén minden magyar térségben és ágazatban elönt majd bennünket az a kormányzati ígéretáradat, amely ellenőrizhetetlen módon a 2014-es választásokon túlra prognosztizálja áldásos tevékenységének mérhetetlenül dús gyümölcsét.

Hiába mondja az új autók szériafelszereltségének számító navigátor egyre követelőbb, sürgető hangon, hogy: újratervezés, behunyt szemmel száguldozunk – sokszor szemben a forgalommal. Ráadásul még mi nyomjuk a dudát.

Hende Csaba beszél a Szent Korona hazatérésének 35. évfordulója alkalmából rendezett istentiszteleten, a budapesti Nagyboldogasszony-templomban január 5-én
Hende Csaba beszél a Szent Korona hazatérésének 35. évfordulója alkalmából rendezett istentiszteleten, a budapesti Nagyboldogasszony-templomban január 5-én
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.