Akiket a mozdony fütyköse megcsapott
A Mozdonyvezetők Szakszervezete levelet küldött a miniszterelnöknek. Panaszuk súlyos, a helyzet tarthatatlan, valamit most már tenni kell. Ha nem lépnek fel kellő határozottsággal, olyan komoly érdeksérelem fog előállni, amelyre Magyarországon még nem volt példa: nők is vezethetnek mozdonyokat. Nagyon durva. Nők mozdonyt?!
Az történt, hogy a MÁV motorvonat-vezetői tanfolyamot hirdetett, amelyre – az egyenjogúság jegyében – nők jelentkezését is várják. Erre eddig nem volt példa, de Dávid Ilona, az új vezérigazgató az újítást fontosnak tartotta. Nyilván abból indult ki, hogy a technika csodáinak köszönhetően a mozdony irányításában az izomerőnek immár nincs túl sok szerepe, a gombok nyomogatásának feladatával pedig talán a nők is elboldogulnak.
A szakszervezet másképp látja. A mozdonyvezetéshez fütykös kell. Anélkül nem megy. Ennek a nézetnek van párja, sokak gondolják például, hogy a pelenkázás művészetének megfelelő elsajátításához puncival kell rendelkezni. Egy férfi ugyanúgy alkalmatlan tisztába tenni egy gyereket, ahogy egy nő képtelen elvezetni egy mozdonyt. Villamost, azt igen, mozdonyt már nem. Boeing–737-es repülőgépet igen, vonatot nem.
Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a Hvg.hu-nak adott nyilatkozatában mindezt el is magyarázta. Szerinte a mozdonyvezetői munka „nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni”. Tisztára, mintha egy fideszes képviselő felszólalását hallanánk.
Természetesen egy szakszervezeti vezetőnek nem kell széleskörűen tájékozottnak lennie a munka világában, ezért valószínűleg sejtelme sincs arról, hogy mennyi, de mennyi olyan munkakör van, amelyet családanyák nehezen tudnak vállalni, akár olyan is, amelyben hajnalban vagy éjszaka kell munkába állni. És mégis... Persze azt is lehet, hogy mostantól csak férfiak lehetnek ügyeletes nővérek a kórházakban. Súlyokat emelgetni valóban nem könnyű, de most kapaszkodjon meg a főmasiniszta: ma már van női súlyemelő, vízilabdázó, birkózó, sőt még katona is. Hihetetlen ez a modern világ, annyi biztos.
Ha valakit még nem győzött volna meg, indoklását Kiss László azzal tette igazán figyelemre méltóvá, hogy „a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent”. Ebben a gondolatban az az igazán bizarr, ahogyan a mozdonyvezető magát és kollégáit jellemzi. A gázolás olyan természetes velejárója ennek a szakmának, hogy azt valóban csak lelkileg igazán edzett emberek, azaz férfiak gyakorolhatják. Mit nekik egy gázolás. Már aznap este mennek a haverokkal sörözni. Ebből egyébként jól látszik, hogy a nemi sztereotípiák sosem pusztán a nőkre nézve sértők. A fenti mondat miatt éppen annyira tiltakozhatnának a férfiak, akiket tulajdonképpen nagy tuskókhoz hasonlítottak.
Úgy tűnik, a magyar vasútnál nem a szerelvények a legelmaradottabbak.