Nem az angol nyelv van veszélyben
Ha valaki a megtévesztő cím és a kopf után tovább olvasta az Origo. hu erről szóló, november 5-én megjelent cikkét, tudnia kellett, hogy a hír közreadói nagyon félreértették, miről is van szó, hiszen a cikk így folytatódik: „Az [Origo] birtokába jutott dokumentum szerint az első idegen nyelv oktatása mindenhol az általános iskola negyedik osztályában indul majd, és csak az angol és a német között lehet választani”. Számos magyar média sajnos mégis az Origo téves címével adta tovább a hírt, és így tévúton indított vitát, ugyanis ha az első idegen nyelvet az angol és a német közül lehet kiválasztani, akkor szó sincs arról, hogy a német megelőzi az angolt. Lényegtelen, hogy milyen jellegű államtitkársági dokumentum (munkaanyag vagy jóváhagyott stratégia) került az internetes portál birtokába, mivel egy kötelező érvényű kormányrendelet (A Nemzeti alaptantervről, 110/2012) mondja ki, hogy „az első idegen nyelv az angol és a német lehet”. Tökéletes félreértés, hogy bárki és bármi veszélyeztetné az angol nyelv vitathatatlan primátusát, nyilvánvaló, hogy a szülők és az iskolák nagy többsége a globális világnyelvet fogja első idegen nyelvként választani!
Igazi problémát jelez viszont e kormányrendelet szövegének a következő mondata: „A második idegen nyelv oktatása a 7. évfolyamon kezdődhet”. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag megszűnik az általános iskolákban a többi nyelv, a francia, az orosz, a spanyol stb. oktatása. Példaként hozom fel a franciát, amelyet ma Magyarországon 15-20 általános iskolában tanítanak, sok helyen már első osztálytól, vagy a harmadiktól, negyediktől, ötödiktől kezdve. Nyíregyházán két általános iskolában jelenleg 310 gyerek tanul franciául. Az egyik budapesti iskolában 55 első osztályos kezdte most szeptemberben a franciatanulást; jövő szeptembertől erre már nem lesz lehetőség, ha nem változik meg addig az idézett kormányrendelet. A német nyelv oktatását szerencsére ez a veszély nem fenyegeti, mert bekerült az angol mellé első nyelvként. Szerencsés volna, ha az oktatási kormányzat nem ragaszkodna mereven a rendeletnek más nyelveket (orosz, francia stb.) diszkrimináló szövegéhez, és engedélyezné az érintett iskoláknak eredményes munkájuk folytatását. Nem szabad felszámolni az évek óta jól bejáratott rendszereket, ahol az általános iskolai tanulmányok elvégzése után a tanulók számára biztosítva áll a nevezett nyelv tanulásának középiskolai folytatása.
A szerző francia–német szakos tanár tankönyvszerző
A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.