Ködmű
Matolcsy György szerint az új sarcokat az EU kényszerítette ránk. A megoldások közé sorolt közműadó azonban már nagyon is fideszes. A jó ötletekért pedig elég szétnézni házon belül. Tarlós István főpolgármester már a nyáron bejelentette, hogy a BKV rosszul áll, és pénzt kell valahonnan. Ha a kormány nem ad, akkor majd kitalálnak egy új helyi adót. Körülnéztek hát: mi az, amit akkor sem lehet elrejteni, átnevezni, kioffshorozni, rárakni egy szlovák rendszámot, ha megadóztatják. Hát a vezetékek – szólt a győztes ötlet.
Új adót még a főpolgármester sem alkothat, de a megszorult kormány gyorsan magáévá tette a tetszetős gondolatsort. Mi sem egyszerűbb: mostantól minden önkormányzatnak jár évi száz forint a földjében futó vezetékek métere után. Azzal nem vacakoltak, hogy mi az a vezeték, hány érpár, milyen vastag, egy várost vagy egy házat lát el, kilovolt, Mbps, mifene, milyen technikai és tulajdonviszonyok uralkodnak a föld alatt. A 30 milliárdos bevételi tervszám is halmozottan hasraütésszerű. Nem csak azért, mert fogalmunk sincs, hány kilométer vezetékre mondja rá a műszaki igazgató és az adóellenőr is, hogy, na kérem, ez aztán egy méter a javából, száz forint lesz, itt tessék. Hanem mert nem tudjuk, hány önkormányzatnál sikerül elérni barátilag, hogy ott mégse vessék ki a közműadót. Az érintett cégek – amelyek persze messze nemcsak „multik”, hanem zömében állami, önkormányzati, úgy-ahogy még talpon lévő vállalkozások – pedig tényleg nem értik: miért vesznek el pénzt onnan, ami működik, és adják oda annak, ami nem működik? A BKV ettől nem támad fel, tudjuk.
De a közműves cégeket még le lehet húzni a színvonalára.