Többségi őrület: „vajdarendszer”

Nemzetközi vajdatalálkozót rendeztek nemrég Budapesten. Az átlag hírfogyasztó megcsodálhatta Kállai Csabát, amint aranyhímzéses kaftánban, kezében aranyozott bottal, rózsaszirmokon lépkedve vonul. A jeles napnak Bálint Antónia műsorvezető, egykori szépségkirálynő ceremóniamesterként emelte fényét.

Fiatal cigány értelmiségiként nevetségesnek is tarthatnám a XXI. században a királyi hatalom szimbólumaival bohóckodó férfit. A jelenség azonban annyira káros, hogy nem tudok mulatni rajta. A „vajdákkal” kapcsolatos hírek azt sugallják, hogy ők ténylegesen létező figurák, nincs újságíró, aki megkérdezné, ki, mikor és milyen szabályok alapján választotta őket. Az efféle hírek azt a látszatot keltik, mintha a hazai cigányságnak valamiféle belső, törzsi törvénye létezne a köztársaság jogrendje helyett.

Kállai Csaba, akit 2006-ban „avattak” fővajdává, kaftánt öltött magára, amely igazi keleti ruhadarab. Nem világos, hogy ezzel kit is akart utánozni. Szintén fontos eleme a színpadi műnek a jogar, esetünkben a bot, amely eredetileg az ítélkezés és a jogszolgáltatás jelképe. Eszerint pedig Kállai Csaba nem kevesebbre vállalkozik, mint a feudális közjog visszaállítására a magyarországi cigányság körében. A vajda szerepéről egyébként nem létezik egyértelmű, pontos leírás.

A XVI. században vojvoda ciganorum néven magyar nemesek címe volt, akik a cigányság adóját szedték be. Ezt követően a XVII–XVIII. században tisztségüket jócskán átértelmezett formában átruházzák a cigányokra. Ami már az előjele annak a később kialakult és máig fennmaradó vajdafogalomnak, amely a cigányok többség által kinevezett kápójaként értelmezi a vajda szerepét.

Talán épp ezzel összefüggésben a csendőrök „cigánybíróra”, később a tanácsrendszerben „cigánytanácstagra” cserélték le a vajdákat. Az ő feladatuk az volt, hogy előnyökért besúgókként informálják a hivatalos szerveket a roma közösségekben történt eseményekről, vitákról, és „rendet tartsanak”. Ennek alapján, ezért úgy tűnik, hogy a vajda többség által alkotott intézménye korokon átnyúlóan mindig ugyanazt a célt szolgálta, a cigányságot egy emberként kezelni és megjeleníteni.

Az 1900-as évek eleje óta egy szabolcsi kis faluban, ahonnan én származom, ugyancsak létezett cigánybíró. A második világháborúban a csendőrökkel ápolt jó viszonya folytán védelmet is tudott biztosítani családjának, amikor azok elkezdték elhurcolni a falu cigány lakosságát. Az én falum cigánybíráját Csercsa Bertalannak hívták, ő volt a dédnagyapám. Pozíciójáról csak későn értesültem, amikor már nem volt alkalmam megkérdezni a falu cigány és nem cigány érintettjeit. Így főleg édesapám beszámolóira tudok hagyatkozni.

Apám elbeszélése alapján a cigánybírónak nem volt más dolga, mint hogy a cigánytelepen élő romákról jelentsen a többségnek. Ha valakik bűncselekményt követtek el a környéken, őt keresték először. De beszámolt mindenről, amiről a többségi településvezetés (csendőrök, polgármester) úgy gondolta, hogy tudnia kell. Dédapám státusa abszurd módon még méltóságot is adott családjának azzal, hogy nekik nem kellett olyan gyakran átélniük zaklatást. Családunk volt a valamennyire kivétel.

Mindebből a cigányság egy olyan interpretációja bontakozik ki, amely kizárólag idegenként, veszélyesként, legtöbbször bűnelkövetőként tekint a romákra. De mi következik ebből? Hogy hagyjuk az igazságszolgáltatást, a pártatlan rendőrséget, a bírókat, amelyek a többség esetében képesek indivduumokban gondolkodni?

A cigányság számára pedig állítsunk fel egy olyan eleve megbélyegző rendszert, amely azt feltételezi, hogy a romák nem autonóm, érett személyiségek, hanem szükségük van egy kézben tartott apukára, esetünkben néhány ügyes építési vállalkozóból vagy kereskedőből lett önként jelentkező „keresztapára”? Ez a szemlélet azt feltételezi, hogy minden magyar, identitásával sokféleképpen élő cigány embernek a vajdák felügyelete alatt, esetleg szolgálatában, kétkezi munkásként vagy szeméttelepi rakodóként kellene tengetnie az életét.

Elvetve az esélyt, hogy belőlünk orvos, ügyvéd, tanár vagy bármi más lehet. A vajdarendszer modern kori újraértelmezése nemcsak a cigányságot sérti, hanem egyetemes emberi jogi értékeket is. Olyan értékeket, melyeknek felmondása erkölcsileg és emberileg azokat is megalázza, akik ezt csendesen tűrnék, elfogadnák, vagy létre akarnák hozni.

Kállai Csaba (fehér öltönyben) a legutóbbi „vajdaavatás” előtt
Kállai Csaba (fehér öltönyben) a legutóbbi „vajdaavatás” előtt FOTÓ: REVICZKY ZSOLT
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.