Fényszamárság

Vásárolni kellene néhány szamarat. Nem igazit, csak amolyan apró posztószürke kabalaállatkát. Mint amilyen az egyik budapesti gimnázium latintanárának van. S azután kiosztani a népnek. A nép gyermekei pedig – akárcsak a latintanár – egyszerűen a magasba emelnék, ha az éppen felszólamló diák, politikus, állami cégvezető valami képtelen ostobaságot talál mondani. Egy szó nélkül. Néhány millió magasba tartott szamarat talán a Parlamentből is észre lehetne venni.

Tarlós István főpolgármester fényszamárságnak nevezte a havi tízezer forintos úthasználati díjat. S gyorsan visszakozott a BKV-finanszírozásról ötletelő gazdasági tárca is. Holott az útdíj azonnal, szinte ráfordítás nélkül bevethető lett volna. Bár aktív rendőrségi jelenléttel is csak elenyésző részét ellenőrizhették volna a budapesti forgalomnak, így az elméletileg beszedhető 32 milliárd fele elfolyt volna. A másik felét meg lefölözték volna a kerületek. Az utak használatáért szedett adó ugyanis az utak tulajdonosát, vagyis javarészt a kerületi önkormányzatokat illetné, és csak kis részben részesülhetne belőle Budapest. Az össznépi felháborodás viszont borítékolható volt.

Jön helyette dugódíj. Napi cirka ötszázért, ami egy hónap munkanapjait számítva éppen tízezret tesz ki. Viszont a kamerarendszer és a parkolók kiépítése előre elvisz belőle 15 milliárdot. Az időről nem is beszélve. De sarc nélkül nem megy. Az Orbán-kormány már jövőre kiszáll a BKV-finanszírozásból. S ezt már akkor eldöntötték, amikor paktumot kötöttek a fővárossal.

A megállapodásban ugyanis csak annyi szerepel, hogy az állami normatívát az új források megnyitásával párhuzamosan csökkenti, illetve szünteti meg a kabinet. Az nem volt benne, hogy jövőre már egy fillért sem ad közvetlen támogatás címén. Márpedig az állami költségvetés jövő évi tervezetében nem szerepel a BKV támogatása. Tarlóst ez nem érdekli. Szerinte mindegy, melyik költségvetési soron kapják meg a pénzt. Úgy tűnik, neki az is mindegy, hogy milyen címen szedik be a pénzt. Csak legyen eladható. A dugódíj forgalomcsillapítási eszköz, bár a benzinárak drasztikus emelkedése, illetve a gazdasági válság ritkítása után meglehetősen nehéz álló kocsisorra lelni Budapesten. S hiába mantrázza Tarlós, hogy a behajtási díjat Demszky ígérte meg az uniónak.

A 4-es metró szerződésében ugyanis csak annyi szerepel, hogy az új vonal megnyitására kell bevezetni. Márpedig a legújabb metrójelentés szerint a 2014-es átadás is kész csoda lenne. Így a jövő évi bevezetés aligha indokolható ezzel. A napi 500 forint még kevésbé, lévén az unió nem szabott határt. Alsót sem. A dugódíj akár egy forint is lehetne. Az Orbán kormány se kötelez dugódíjra, csak éppen az IMF-re hivatkozva megvonja a normatívát.

A lezuhanó csapdafedelet most éppen a hídpénzzel akarja megakasztani Tarlós. Az ötlet épp annyira előkészített, mint az úthasználati díj meg az élő emberes dugódíjbeszedés. Osztják már azokat a szamarakat?

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.