Szembe a dugódíjjal!

„Aki szembemegy a dugódíjjal, a kormánnyal megy szembe” – idézik Tarlós István főpolgármestert (máj. 30., 2. old.). Tarlós úr tényleg azt képzeli, hogy ezzel a mondattal a „dugódíj”, vagyis a fővárosi belépti díj elfogadására, támogatására biztatja az autósokat? Nem látja, hogy épp az ellenkezőjére?

A fő baj, persze, nem az a fővárosi belépti díjjal, hogy azzal a kormányt támogatjuk, hanem hogy nem kínálnak helyette alternatívát. Az a néhány száz P+R parkolóhely, amely az utóbbi 22 év felszámolási hulláma után megmaradt, vagy amit most létesíteni ígérnek, elhanyagolható az agglomerációból és a rossz közlekedésű külső kerületekből bejáró autósok tízezreihez képest. Persze nemcsak a bejárókról van szó, hanem a kijárókról is. Aki a belső kerületeket ottani lakosként valamiért elhagyja, csak belépti díj fejében mehetne haza.

Az is cifra, hogy miféle eszement ötletekkel lihegik túl a Fidesz-korifeusok az amúgy is kizárólag sarcolás jellegű terveket (máj. 29-i számuk). A III. kerület Bús polgármestere például a város közigazgatási határára szeretné kitolni a belépti díjat. A közigazgatási határra, ahol nemcsak P+R parkoló nincs, de közlekedés sem. Aki otthagyná a kocsiját, nem egy helyen kilométereket kéne gyalogolnia a legközelebbi (lehetetlenül ritkán járó) közlekedési eszközig. Emellett épp a III. kerületből tízezrek járnak autóval bevásárolni a Budakalász határában álló bevásárlóközpontba. Akkor ezután csak belépti díj ellenében (dugóról ott szó sincs) vihetnék haza, amit vásároltak? Más kerületekből más bevásárlóközpontokba irányul hasonló forgalom. Azt sem tudom, merre kószált, amikor az észt osztották, aki a városközeli bevásárlóközpontok parkolóit venné igénybe P+R-parkolásra. Először is ezek a parkolók magánpénzből magáncélra épültek. Közösségi célra igénybe venni őket csak borsos térítési díjért lehetne. Nem kétséges, hogy az ott beruházó multicégek nem szégyellnék ezt behajtani. Másodszor: ezek a parkolók kimondottan az autós bevásárlás céljára épültek, tömegközlekedésük tehát nincs. Ha utólag az ott működő kereskedőcégek pénzén mégis létesítettek óránként járó buszvonalat, az alkalmatlan lenne a P+R-forgalom ellátására.

Válas György Budapest

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.