Horthy visszatért Debrecenbe
A cikk említi, hogy a baráti kör elnöke szerint a diákszövetség tisztelete jeléül állította fel Horthy emléktábláját annak idején; továbbá, hogy a város vezetője telefonon azt mondta, az emléktábla felavatása a kollégium ügye. A városi televízióban azonban jól látható volt, hogy a diákszövetség nem tisztelete, hanem hódolata jeléül állította az emléktáblát, ami azért kifejező különbség. A püspök úr is mondhatja Madách Tragédiájában az Úr hangjával: „Csak hódolat illet meg, nem bírálat!”, talán ezért nem válaszolt a megkeresésekre.
A márványtábla lényegesen nagyobb méretű, mint a falakon már évtizedek óta ott függő Kölcsey Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály, Fazekas Mihály, Arany János és Móricz Zsigmond emléktáblája, ez is sajátos! A falak pedig nem egy iskolához, kollégiumhoz tartoznak, hanem a történelmére büszke, 650 éves jubileumát ünneplő Debrecen meghatározó szimbólumát jelentő Református Kollégium épületéhez! Iskolavárosban egy ilyen esemény nem saját ügy, hanem oktatási-nevelési, erkölcsi értékeket jelentő közügy!
Nem szándékozom a kormányzó hazafiságát, a kommunizmussal szembeni elkötelezettségét méltatókkal, a háborús bűnösségét, felelősségét tagadókkal vitába szállni, bár négy évtizedes szakmai múltú pedagógusként számomra a történelem ideológiai érdekek szerinti megváltoztatása, meghamisítása elfogadhatatlan. Remélhetőleg az újonnan elfogadott Nemzeti alaptanterv sem enged ennek teret. De tessék mondani: milyen hit- vagy erkölcstan engedi meg, hogy tizenéves diákokat sorfalként a más véleményen lévők ellenében kivezényeljenek? Egy fiatal lány a városi televízióban az iskolája megvédéséről nyilatkozott, miközben társa egy demonstráló tábláját tépte szét. A védelmet pedig az együtt énekelt székely himnusz erősítette a szélsőségekkel szemben!
A nagy hírű kollégium falai pirulnak, mint a kijevi Sevcsenko egyetem falai, amelyet a cár vörösre festetett, hogy a demonstráló diákok helyett szégyenkezzenek. A püspök úr, a baráti kör kutató elnöke és a kollégium pedagógusai viszont nem érzik gátlástalannak, erkölcstelennek, hogy gyermekek tapasztalatlanságát, érzelmeit ideológiai szempontoknak rendeljék alá. Mindezt természetesen a nevelési értékek érvényesítése, a rendre hangoztatott erkölcsi nevelés érdekében!
Debrecen, 2012. május 21.
A szerző középiskolai igazgató