Mutyi
Tisza vagy Károlyi? Wass vagy Kertész?
A kormány nem győzte hangsúlyozni, új alaptantervre azért van szükség, mert javítani kell a régit. Ehhez képest a NAT lényegében csak ideológiailag különbözik a korábbiaktól: mindent meg kell tanulni, amit harminc éve is, plusz hit- és erkölcstan.
Nem véletlen tehát, hogy az úgynevezett társadalmi vita során a pedagógiai vagy módszertani elvekre kevés szót vesztegettek. A hozzászólók, ahogy aztán a parlamenti bizottság tagjai is, eltalálták a lényeget, és mindvégig a politika felől közelítettek. Wass Albert, Tormay Cécile és Szabó Dezső legyen-e a NAT-ban vagy Kertész, Esterházy és Nádas?
Ilyen kérdésre csak rossz választ lehet adni. Ha a tanterv íróinak nincs arra szakmai érvkészletük, hogy egyik vagy másik miért legyen, illetve miért ne legyen benne az alaptantervben, akkor csak gyermeteg politikai mutyi dönthet. Letagadni se lehet majd, ha tankönyvek tízezreiben ott feszít egymás mellett Wass és Kertész.