A meg nem értett Károlyi Mihály
Nagykárolyi gróf Károlyi Mihály Kossuth téren álló szobrának sorsa bevégeztetett. „Consummatum est”, ahogyan János evangéliuma írja. Az első magyar köztársasági elnök Varga Imre szobrászművész által alkotott emlékművét 1975-ben, születése századik évfordulóján állították fel. A rendszerváltást követően egyre-másra gyalázták meg a szobrot: gyakran vörös festékkel öntötték le, 2010. november 16-án pedig Novák Előd, a Jobbik országgyűlési képviselője kipát – a vallásos zsidók által hordott fejfedőt – rakott a szoboralak fejére, a nyakába pedig egy táblát „Én felelek Trianonért” felirattal.
Kövér László, az Országgyűlés elnöke a 2010-es kormányváltás után nem sokkal elmondott beszédében ígéretet tett arra, hogy a szobor 2014-ben már nem fog az Országház szomszédságában állni. Az elmúlt napokban e projekt beindulásának lehettünk tanúi, mikor is a szobor környékét elkerítették, az ott lévő fákat kivágták. Kövér mellett Tarlós István budapesti főpolgármester sem hullajtana könnyeket a Károlyi-szobor eltávolításáért, mint ahogyan Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes sem, aki tavaly októberben, Oroszlányban a Trianon-emlékmű avatási ceremóniáján szerencsétlen pojácának titulálta a grófot.
Károlyi Mihály mindmáig a magyar történelem egyik legvitatottabb személyisége. Amíg a baloldal a pártállami múlt nélküli példaképet, a földosztót, a demokratikus progresszió egyik letéteményesét látja benne, addig a jobboldal a züllött és élvhajhász vörös grófot, a trianoni országvesztés egyik legfőbb okozóját, azt az embert, aki 1919. március 21-én az országot Kun Béláék kezére játszotta, s aki tehetségéhez képest oly magasra emelkedett, hogy ott már légszomja lehetett. Károlyi kapcsán a hazai történésztársadalom sem tudott koherens képet kialakítani, így nem kell meglepődnünk azon, hogy alakját illetően a közgondolkodást különféle téves mítoszok és személyes érzelmek, elfogultságok is formálják. Krúdy szavaival élve „igazságos és igazságtalan szenvedélyesség lobog” körülötte.
A negatív Károlyi-kép még élete során kialakult, hiszen sokan irigyelték hatalmas, 100 millió aranykoronára becsült hitbizományáért, melynek bevételeiből vígan élhette a kora arisztokrata fiataljaira jellemző gondtalan életet: rengeteget utazott külföldre, a legelőkelőbb éttermekbe járt, Mercedes automobilt vezetett. Ráadásul a trianoni békeszerződést követően sok más arisztokratával (Teleki Pál vagy Bethlen István) ellentétben a Károlyi-birtokok nagy része az új országhatárokon belülre esett, még ha történetesen a családi fészek, Nagykároly Romániához került is. Az 1919. július 5-i emigrált később a Horthy-rendszer ellenzékének számított, mivel azt militarista rezsimnek tartotta. E szembenállás sokak szemében kimerítette a hazaárulás fogalmát.
A mai magyar mérsékelt és szélsőjobboldal Károlyi-képe sok esetben Tormay Cécile vagy Herczeg Ferenc Károlyi-ellenes pamfletjeiben gyökeredzik. Ők tehetségtelen, az ország elveszejtésére bazírozó politikusként írták le. Nem vették figyelembe, hogy a függetlenség pártján lévő politikusként a Habsburgokkal szembeni antipátiája mögött mindig is racionális érvek húzódtak meg: vallotta, hogy a dualista Monarchiának föderatív állammá kell alakulnia, kiegyezve a nemzetiségekkel, hogy a multietnikus Magyarországot egyben lehessen tartani. A társadalom demokratikus úton történő újjászervezése politikai credója volt: küzdött a választójog szélesítéséért, az avítt, rengeteg szociális feszültséget okozó nagybirtokrendszer megreformálásáért. Ezért kezdte meg a saját, kál-kápolnai birtokán a földosztást 1919. február 23-án. Nem pedig azért – amit többen állítottak –, hogy az adósságai miatt elzálogosított birtoktestektől megszabaduljon. Valójában szabad rendelkezésű birtokait addigra már eladta, a háborús konjunktúra következtében pedig nagy haszonra tett szert.
A hadsereg leszerelésének mítosza is támadási felület ellene. Ám mire Károlyi 1918. október 31-én hatalomra került, a Monarchia már elvesztette a háborút. Egy héttel korábban az olasz fronton az antant sikeres offenzívát indított, Bulgária pedig már szeptember 25-én letette a fegyvert, szabad utat engedve az ország határaihoz a balkáni antantcsapatoknak. A katonák nem akartak tovább harcolni, özönlöttek haza rongyosan és elkeseredetten a frontokról, útközben raboltak, fosztogattak, antiszemita pogromokat hajtottak végre, megöltek nekik nem tetsző embereket, köztük sok csendőrt és jegyzőt is. A Károlyi-kormánynak őket kellett leszerelnie, és meggátolni a további anarchiát, ezzel párhuzamosan azonban létrehoztak egy százezer fős nemzetőrséget is az ország belső rendjének biztosítására, viszont erről a tényről utóbb sokáig hallgattak, hiszen nehezen volt összeegyeztethető a tehetetlen és pacifista Károlyiról alkotott képpel.
Lehet és szokás bírálni Károlyit azért is, amiért a végsőkig bízott Woodrow Wilson amerikai elnökben, és népek általa meghirdetett önrendelkezési jogában. Hajdu Tibor történész a Károlyiról írott biográfiájában felhívja a figyelmet arra, hogy a gróf messzebbre látott a saját osztályánál, mivel felismerte Amerika szerepét a formálódó új világrendben, és azt, hogy Amerika célja a militarista császári Németországgal szemben nem területek elhódítása volt, hanem a gazdasági és politikai expanzió. Abban viszont valóban tévedett, amikor elhitte, hogy a wilsonizmus az amerikai politika sarkköve lesz, nem látta előre, hogy a háborút követő évtizedben másfajta politika dominál. Nem ismerte fel, hogy Amerika nem lévén érdekelt az európai területi kérdésekben, a háború után azok rendezési jogát másoknak adja át.
Károlyi Mihály, amíg hatalmon volt (1918. október 31.–1919. március 21.), a földosztás mellett egy sor egyéb törvényt is megalkotott a demokratikus átalakulás érdekében: 1918. november 16-án kikiáltották a Magyar Népköztársaságot, november 23-án az első néptörvény rendelkezett az általános, egyenlő, közvetlen és titkos választójogról, a december 8-án kibocsátott második a sajtószabadságról, az 1919. január 5-i harmadik néptörvény pedig az egyesülési és gyülekezési szabadságról.
A máig élő közhiedelemmel ellentétben Károlyi nem adta át március 21-én a hatalmat Kun Béláéknak. Kijátszotta őt a szociáldemokraták balszárnya, amely titokban megegyezett a bebörtönzött kommunistákkal a hatalomátvételről. Még a Berinkey-kormány (Károlyi január 11-től köztársasági elnök lett, 19-től Berinkey Dénes irányította a kormány munkáját) utolsó ülésén is arról informálták Károlyit, hogy a Vix-jegyzék elutasítását követő lemondása esetén egy tisztán szociáldemokrata kormány alakul majd, és Károlyi csak este, a rádióból szerzett tudomást a szociáldemokraták és a kommunisták fúziójáról.
Károlyi a Tanácsköztársaság politikájával nem értett egyet, ezért 1919. július 5-én elhagyta az országot. Emigrációja alatt volt egy időszak, amikor közeledett a kommunistákhoz, ellátogatott a Szovjetunióba is. A moszkvai perek kapcsán azonban világossá vált számára, hogy tévedett. Romain Rolland francia íróval folytatott levelezéséből tudunk arról, hogy ennek a meggyőződésének akkor nyíltan csak azért nem adott hangot, mert nem akarta hitében megingatni a spanyol polgárháborúban (1936–1939) harcoló baloldali-köztársaságpárti csapatokat, amelyek a puccsista Francisco Franco tábornok és az őt támogató náci és fasiszta hadseregekkel szemben fogtak fegyvert.
A második világháborút követően 1946. május 9-én tért haza. 1947-ben Rákosi Mátyás párizsi nagykövetnek nevezte ki (Károlyi eredetileg prágai szeretett volna lenni, hogy nyomást gyakorolhasson a magyarellenes politikát vivő Eduard Benesre, de ezt Rákosi nem engedte). Miután a Rajk-per során megismerte a kommunista diktatúra erőszakos és hazug mechanizmusait, lemondott, és 1949-ben másodszorra is emigrációba vonult. 1955. március 19-én, a franciaországi Vence-ben hunyt el.
Károlyi Mihály személyének és politikájának kvintesszenciáját Litván György történész foglalta össze a Magyar Narancsban. Ezeket a gondolatokat ajánlanám a szobrát eltávolítani igyekvők figyelmébe is: „Lehet vitatni, hogy Károlyi Mihály nagy államférfi volt-e, lehet beszélni a hibáiról, tévedéseiről, de nem lehet kiiktatni őt a nemzeti történelemből, és nem lehet a jelenkori magyar demokrácia gyökereit kizárólag a XIX. században, Kossuth és Deák környékén keresni. Károlyi a maga korában a magyar demokrácia szimbóluma volt, és a mai magyar demokráciánk sem létezhetne e tradíció nélkül.”
A szerző történész