Az autópálya-építés áráról az MFB

A Népszabadság január 7-i Hétvége mellékletének 8. oldalán, Révész Sándor cikkében (A Fidesz átmenetele — 2001) szerepel ez a bekezdés:

Ebben az évben teremtették meg a lehetőséget arra, hogy a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül közpénzek százmilliárdjait költhessék el (például autópálya-építésre) a költségvetésen kívül, ellenőrizhetetlenül, átláthatatlanul, a közbeszerzési szabályok megkerülésével, a költségvetés valóságos állapotának eltakarásával.

Három megjegyzést kell fűznünk ehhez:

1. A szerző szíves figyelmébe ajánljuk a Népszabadság cikkét a sztrádaépítés kilométerenkénti árának 2002 utáni alakulásáról. A Népszabadság 2006. augusztus 26-i számában ez áll: „Öt év alatt több mint 850 milliárd forintot költött a magyar büdzsé autópályák építésére. Egyre több jel mutat arra, hogy az elkészült és az épülőfélben lévő gyorsforgalmi utak 250-300 milliárd forinttal olcsóbban is elkészülhettek volna. Kérdés: ki a felelős a gigantikus állami pazarlásért?” A Népszabadság ugyanezen cikkében áll, hogy 2002-től kezdve „A közpénzekről döntő államapparátus számára az elmúlt években a »túl olcsó« volt a gyanús, a drágulás pedig »indokolt«”.

2. Egyszerűen nem igaz, hogy 2002 előtt sztrádaépítésre vagy bármi másra „ellenőrizhetetlenül, átláthatatlanul” mentek volna el pénzek. Minden kifizetést aggályos pontossággal ellenőriztek, és sem az MFB-nek, sem másnak nincsen egyetlen rossz hitele sem ezen útépítések, sem más kifizetések miatt.

3. Az MFB-ben 2001-ben betartottak minden szabályt. Értelmetlen „a közbeszerzési szabályok megkerüléséről” beszélni, ugyanis a közbeszerzési törvény nem vonatkozott az autópálya-építésekre. És mint a hivatkozott Népszabadság-cikk is kimutatja: a közbeszerzés nem gátolta, hogy az építési árak az égig emelkedjenek.

Nyiri János szóvivő, MFB Zrt.

1. A szóvivő úr első megjegyzése semmilyen ellentmondásban nincs azzal, amit írtam, csupán lapunk objektivitását igazolja. Az első Orbán-kormány alatt épült autópálya-szakaszokról is többször megírtuk, hogy a szükségesnél sokkal drágábban, gigantikus pazarlással épültek.

2. 2001. május 8-án szavazták meg azt a törvényt, mely lehetőséget adott az MFB kormány által kinevezett vezetőinek, hogy átlátható közbeszerzési eljárás nélkül, a nyilvánosság számára tökéletesen ellenőrizhetetlenül, önkényesen eldöntsék, kivel és mennyiért építenek autópályát. Rossz hitelekről a cikkemben szó sem esett.

3. A közbeszerzési szabályok éppen a fent említett botrányos törvény miatt nem vonatkoztak az autópálya-építésre. Az első Orbán-kormány elődei és utódai nemzetközi tendereken ítélték oda a megbízásokat. Ez persze, mint cikkeinkből is kiderült, nem elégséges, de elengedhetetlen feltétele annak, hogy a kartellezés és a korrupció ne vigye el a közpénzek százmilliárdjait.

Révész Sándor

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.