Bächer Iván: A Könyv, másképpen

Érdekes könyvet olvastam át nemrégiben: Bitó László legújabb munkáját, mely a „Névtelen evangéliuma” címet kapta.

Bitó László kétkultúrás ember.

Ezt a kifejezést a stockholmi professzor, Klein György – Bitóval persze ismerik egymást, a jó emberek mind ismerik egymást – használta először. Azt jelezte ezzel, hogy a humán kultúra emberei nagyon ritkán ruccannak át a természettudományok terrénumára. Fordítva viszont ez nincsen így: a természettudósok zöme, és – tegyük hozzá – értékesebbje otthonos az irodalom, a klasszikus zene, a színház, a képzőművészet világában is.

Utoljára gimnazista korunkban éltünk teljes, emberi életet: foglalkoztunk irodalommal és matematikával, történelemmel és kémiával, mozgott is az ember, sportolt, kirándult, esetleg kórusba is járt, a mi időnkben még volt rajzóra is, ma már biztosan nincsen, persze. (Kicsit mi, újságírók őriztünk meg valamit a gimnazista létből; mindenhez értünk, azon kívül, persze, hogy semmihez.)

Bitó kétkultúrájú ember, vagyis hogy egy-.

Gyermekkorában író szeretett volna lenni, de mire eszmélhetett volna, már ki is telepítették családjával. Később a komlói szénbánya aknáiban, csilletolás közben spekulálhatott az emberi sors forgandóságán.

Ötvenhatban elköszönt hazájától, Clevelandban megkezdett tanulmányait a Columbia Egyetemen komplettírozta, hogy aztán kutatóorvosként a zöld hályog gyógyításában érjen el páratlan eredményeket. Ezek alighanem annak köszönhetőek, hogy ő gyökeresen másképpen közelítette meg a problémákat, mint társai; tipikus emigráns hozzáállás ez, a számkivetett, a deportált, a „más”, a „csak magára számító ember” mentalitása. Hitt igazában, mert hívő ember, de olyan hívő, aki a felvilágosodással, a racionalizmussal nem szakított soha. Bitó ésszel hisz.

A rendszerváltás után úgy döntött, a kalandot választja: hazajött. Itthon kétirányú tevékenységet fejt ki. Egyrészt – talán az Amerikában töltött évtizedek után erre kicsit megszomjazva – roppant intenzív társasági életet él. Másrészt pedig ifjúkori álmát megvalósítva: ír; cikkek, tanulmányok, esszék után és mellett regényeket is.

Témáit a Bibliából meríti; az „Ábrahám és Izsák” és „Áldott vagy, Káin” című elbeszéléseiben az Ótestamentum ismert történeteit gondolja radikálisan újra, a most megjelent mű pedig az Újszövetségből merít.

Bitó verziója szerint Jézus törvénytelen gyermek volt, mamzer, kitaszított, aki szeretetre vágyott. Nem vehette azonban nőül kedvesét, a magdalai Máriát, mert az törvényes gyerek volt, és a törvény szerint mamzer csak másik mamzerrel házasodhatott.

De egy nagy, keserves próbatétel feloldozza őket e törvény alól. Ezt a szenvedést vállalta Jesua, a nazareti Mester. A „tizenharmadik evangélista” tanúsága szerint Júdás nem volt áruló és öngyilkos sem; a szikáriusok, a szikés „szélsőzsidók” ölték meg, mert tárgyalt a főtanáccsal, Pilátussal Barabás szabadon engedéséről. Júdás bűnbak volt, akire a népnek mindig szüksége van. Ami Júdásnak nem sikerült, azt Jesua véghezvitte; a vértanúság, a feltámadás és a mennybemenetel mind-mind csak színjáték volt, amit Jesua és Pilátus „levajazott”, azért, hogy Jesua megmentse igaz barátját, Barabást.

Jesuát megsebesítették a kereszten, be is tették a sírba, de a centurió vigyázott három napon át felette. Aztán a szenvedés által megtisztult Megváltó elvonult a zajos világtól, és boldogan élt asszonyával, amíg meg nem halt.

Lehet, hogy nem így volt, de könnyen, nagyon könnyen lehet, hogy igen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.