Az egyenlő választójog lehetősége

A választási rendszer reformjának az Országgyűlés elé terjesztett változata lényegesen jobb, mint amire az előzetes információk alapján számíthattunk. Néhány hónapja például még az is fölvetődött, hogy szűnjék meg az országos kompenzációs lista.

Azzal, hogy megmarad, lényegesen csökkent (bár még nem szűnt meg) annak a veszélye, hogy a választási rendszerünk a jelenleginél is aránytalanabbá válik. Az is fontos, hogy a területi listák megszüntetésével az aránytalanság egyik fő forrása megszűnik. Megyémnek, Zalának például eddig öt listás mandátum jutott, így egy megszerzéséhez az első kiosztásnál 16,67 százalékos eredmény kellett, és – ha még maradt belőlük – a második körben is legalább 11,11 százalék, miközben az országos listán már ötszázalékos eredmény mandátumot eredményezett. Ha a létszámcsökkentés miatt esetleg két megyei mandátum maradt volna, egynek a megszerzéséhez az első körben 33,33 százalék kellene!

Az egyéni és országos listás mandátumok száma közötti csekély különbség ugyancsak kedvező, mivel lehetővé teszi a rendszer arányosabbá tételét is. A döntő kérdés az, hogy milyen módszerrel történjék a listás mandátumok elosztása.

A megoldás szerencsésen egybeeshet a javaslat szakmailag leggyengébb pontjának kulturált kijavításával. Ha ugyanis az egyik választópolgármandátumszerzőmódon két képviselőre szavazhatna (egy egyénire és egy listásra), a másik, a határon túli pedig csak egyre, ez ellenkezne a szavazatok egyenlőségének elvével. Ez pedig nemcsak egyik leglényegesebb alkotmányos alapelvünk, de nemzetközi norma is. Megsértése az Alkotmánybíróság és nemzetközi fórumok előtt is súlyos gondot jelentene.

A megoldást a törvényjavaslat is közelíti, mikor a nemzetiségi-kisebbségi listára szavazók számára nem teszi lehetővé, hogy pártlistára is szavazzanak. Ez azonban csak azt szűri ki, hogy ne legyen senkinek három mandátumszerző szavazata, míg a nagy többség kettőt kap. Ámde nem segít azon, hogy a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező választópolgároknak csak egy ilyen szavazatuk lenne.

Az arányosítás is megoldandó alkotmányossági probléma. Ez szintén összefügg a választópolgárok egyenlőségével: azonos súlyúak, értékűek-e a szavazataik? Mennyiben tükrözi arányukat az Országgyűlés összetétele? Ha egyszerre veszem figyelembe a demokrácia elvét (hogy vitás kérdésben a többség dönt) és a népképviselet elvét (hogy a népet a parlament képviseli), akkor a parlamenti többség igazából akkor dönthet demokratikusan, a lakosság nevében, ha mögötte legalább a választások napján a választók többsége áll.

Többpártrendszerben a választó döntésénél az a leglényegesebb, hogy melyik párt áll hozzá legközelebb. Eddig az egyéni körzetekben is elsősorban ez döntött: általában az ott épp akkor legerősebb párt képviselői szereztek egyéni mandátumot is, a többiek személyes tulajdonságai, adottságai a választói akaratot csekélyebb mértékben befolyásolták. A képviselők munkáját szintén meghatározza a pártkötődés: döntően frakciókba szervezve tevékenykednek, szavaznak. A parlament működése szempontjából ezért a pártfrakciók aránya a legmeghatározóbb, így nem szakadhat el a választói akarattól.

A parlament összetétele 1990 óta távolról sem tükrözte a listás szavazatok arányát. Ezzel sérült a demokrácia és a népképviselet alapelvének együttes érvényesülése. A kormányzati felelősséget viselő pártokat a választások napján is a választópolgároknak gyakran kisebb hányada támogatta, mint amennyi mandátumot kaptak. Formailag ez törvényes, de az ilyen választási rendszer politikai és szociológiai legitimitása gyengébb. Ha a parlamenti többség mögött a választók nem állnak legalább hasonló arányban, akkor eredményesen kormányozni aligha lehet.

A parlament pártok szerinti összetétele akkor lenne leginkább összhangban a támogatottságukkal, ha csak országos listáról kaphatnának mandátumot. Ezzel azonban feláldoznánk a területi elvet. Márpedig a választók tudni akarják, ki képviseli őket lakóhelyük szerint, kihez fordulhatnak problémáikkal, ötleteikkel. Az egyéni mandátumokat ezért kell megtartani. Az egyéni képviselők pártok szerinti megoszlása viszont lényegesen eltér a pártok támogatottságától, hiszen csak a legtöbb szavazatot szerző jelölt kap mandátumot. Ez a listán legerősebb pártnak – 1998-at kivéve – mindig aránytalan túlnyerést biztosított.

A két fent említett alkotmányos probléma az évtizedek óta kitűnően működő német választási rendszer elvei alapján oldható meg. 1997-ben e mintából kiindulva javasoltam a választási rendszer reformját az ezt előkészítő bizottságban. Akkor ez elnyerte a pártok többségének – leginkább a Fidesznek – a tetszését. Kisebb létszámnál a megoldás elvileg azonos marad, területi listák nélkül pedig jóval egyszerűbb.

Lényege: a listás mandátumok elosztásakor az egyéni körzetben megszerzett mandátumot tekintsük úgy, mintha azt is listán szerezték volna.

A technikája: a listákra leadott szavazatok összességét elosztjuk a megszerezhető valamennyi (egyéni és listás) mandátum számával. Megkapjuk, hogy ha minden mandátumot csak listán osztanánk ki, akkor egy mandátum megszerzéséhez hány szavazatra lenne szükség. Mielőtt a listás mandátumokat kiosztanánk, az egyes pártok listás eredményét korrigáljuk. Az általuk már megszerzett egyéni mandátumok számával beszorozzuk az egy mandátum megszerzéséhez szükséges átlagos szavazatszámot, és a szorzatot levonjuk a pártra listán leadott szavazatok számából. A maradékot vesszük figyelembe a listás helyek elosztásakor. Ha a szorzat akkora vagy nagyobb, mint a párt listás eredménye – azaz a párt egyéniben ugyanannyi vagy több mandátumot szerzett, mint amennyi a listás szavazatszáma alapján megilletné –, akkor az egyéni mandátumokat természetesenmegtartja, de listárólmár nem kap újabbat.

Ezután a listás mandátumokat a bekerülési küszöböt elérő pártok között a területi listás mandátumoknál eddig alkalmazott módszerrel osztjuk ki. Ha még maradna betöltetlen listás mandátum, azt az eddig alkalmazott kétharmados szabály szerint lehetne kiosztani.

Mivel a cél, hogy a mandátumok száma megközelítse azt az eredményt, amelyet a pártok tisztán listás választáson szereztek volna, annak nincs jelentősége, hogy a vesztes egyéni jelöltek hány szavazatot kaptak. Az egyéni „töredékszavazatokkal” ebben a rendszerben nem kell foglalkozni.

Ez az arányosítási modell egyszerre a választópolgárok egyenjogúságának kérdését is megoldja, hiszen végeredményben mindenki egy képviselőre adhat mandátumszerzésre alkalmas szavazatot – akkor is, ha két szavazólapon szavazott.

A szerző ügyvéd, 1990–1998 között az SZDSZ országgyűlési képviselője

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.