Az alma másik fele

A világsajtó ezekben a napokban kéz a kézben meneszti mennybe a tragikus hirtelenséggel elhunyt Steve Jobst. Az Apple volt vezetője a méltatások szerint az innovációs és a vállalatvezetési kultúra terén alkotott megkerülhetetlen életművet, megváltoztatva a világ folyását. Ugyanezt mondják az informatikai guru – sokkal kisebb médiafelülethez jutó – kritikusai is, csak éppen az ellenkező előjellel.

Ami az innovációt illeti, az Apple mindenkinél szilárdabban tartotta magát ahhoz az elvhez, hogy semmit nem ad ingyen, ami mögött valakinek (tehát nem feltétlenül a vállalatnak) a szellemi teljesítménye van. Csakhogy a következetesség a szellemi tulajdon meglehetősen sajátos kezelésével párosult. Az Apple-t naggyá tevő termékek kétségkívül az iparág legforradalmibb technológiáira épültek, ám ezeket igen magas arányban a cupertinói cég egyszerűen „kölcsönvette” másoktól. A Nokia pár hónapja precedensértékű pert nyert az Apple ellen: azóta az amerikaiak minden eladott iPhone után jelentős összeget fizetnek a finneknek az ellopott szabadalmak miatt. Sokan mondják, hogy a Samsung meg az Appletől lop – csakhogy az erről szóló perek tárgya többnyire nem egy konkrét hardveres vagy szoftveres megoldás (furcsa is lenne, hiszen telefonjai lelkét az Apple a Samsungtól vásárolja), hanem olyan elvont fogalmak, mint a felhasználói felület vagy a csomagolásdizájn (!). Vagyis az Apple inkább csak arra figyel (de arra nagyon), hogy mások ne húzzanak ingyenes hasznot az ő innovációiból. (Hogy mást ne mondjunk: ha egy újság vagy egy könyv fizetős termékként felkerül az iPad-re, az eladási ár 30 százaléka automatikusan az Apple-é – állítólag erre is utal az almás logóból kiharapott almadarab.) Az Apple maga viszont szívesen halászgat mások szellemi terméséből úgy, hogy legfeljebb utólag, a jogerős ítélet kényszere alatt fizet érte.

A globális telefonpiacból csupán hét százalék az Apple részesedése, de az ágazatban képződő profit 54 százaléka hozzá folyik be – ami természetesen nem létezhetne a kreatív szabadalmi gyakorlat, illetve általában a termelési költségek agresszív leszorítása nélkül. Utóbbiak miatt gyakran éri az a vád a vállalatot, hogy a termékeit gyakorlatilag rabszolgamunkában gyártatja, és nem is akar tudni azokról a szociális és környezeti mellékhatásokról, amelyek a példátlanul magas profithányadot lehetővé teszik. Egy friss tanulmány – amelyben az Apple kínai beszállítóinál tapasztalható munkakörülményeket elemezték – azt állítja, hogy a helyi viszonyokhoz képest is bántóan alacsony bér, a munkaidő-elszámolással történő bűvészkedés, a kötelező és díjtalan túlmunka ugyanúgy része a „termelési kultúrának”, mint a munkavállalók tömeges egészségkárosodása és a munkavédelem szinte teljes hiánya. Az Apple (most eltávozott vezetőjének köszönhetően) pillanatnyilag globálisan a legsikeresebb és a legirigyeltebb cég, mindenki a sikerük titkát kutatja. A valóban látványos eredményekhez azonban a fenti módszerek is szervesen hozzátartoznak. Tarthatunk tőle, hogy az Apple-modell világszerte adaptálni próbált kópiáiba sokkal inkább beépülnek majd, mint Steve Jobs – lényegüket tekintve egyszeri és másolhatatlan – karizmái.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.