Angyalkák, szexbombák
A hatalom amúgy is szexivé tesz, egy oroszországi felmérés szerint a nők jelentős része Vlagyimir Putyint tartja a legvonzóbb politikusnak, akit akár egy pásztorórára is szívesen látnának. Putyin pártja, az Egységes Oroszország sem rest használni a szexet. Ha kell, akkor a hatvanas-hetvenes évek erotikus filmjeinek stílusában miniszoknyás, átlátszó pólós aktivista lányok mossák le Moszkvában a potenciális szavazók autóit.
A szexepiljére oly büszke Silvio Berlusconi olasz kormányfő is szívesen veszi magát körül csinos nőkkel. Ne gondoljunk rögtön „unga-bunga” partikra, hivatalos modellekre vagy prostituáltakra, hanem olyan dekoratív politikus hölgyekre, akik felettébb felkeltik a média figyelmét. A bulvársajtó segítségével pedig szupernőket lehet faragni belőlük, s ugye ezek a szupernők szuperpártokat képviselnek. A választók, főleg a férfiak pedig az igéző tekintetekre, a formás alakokra gondolnak, amikor magukra húzzák a szavazófülke függönyét.
A sex sells-receptet most Lengyelországban is alkalmazzák. Pont az a politikai erő nyúl e fegyverhez, amelytől ideológiája alapján a legkevésbé várható egy ilyen buja húzás. Jaroslaw Kaczynski pártja, a nacionalista-katolikus Jog és Igazságosság veti be kampányában az Angyalkákat meg az ottani politika Angelina Jolie-jának nevezett Sylwia Lugowskát.
Ha bejön, s Kaczynskinek sikerül megvernie liberális-konzervatív vetélytársát, Donald Tusk kormányfőt, lehet, hogy ez a szexbombás varsói gyors elér akár Magyarországra is. Amennyiben a gazdasági megszorítások miatt a bankokkal és a nemzetközi spekulánsokkal vívott többfrontos háborúban a kétharmad fogyatkozni látszik, a Fidesz politikai marketingesei késztetést érezhetnek arra, hogy szexivé tegyék a pártot. Igaz, az Orbán-kormányban miniszteri szinten csak sötét öltönyök sorakoznak szépen egymás mellett. Lehet azonban, hogy az ismert aktmodell, Szalontai Szilvia az iskolatejet népszerűsítő parlamenti rendezvényen való szerepeltetésével már a terepet tesztelték.
A szexivé tett politika hasonlít a pornográfiára. A nőkről próbál egy mesterségesen izgató, a valóságtól jócskán elrugaszkodó képet sugallni. S persze sértő is rájuk nézve, mert kirakatbabának, politikai fogyasztásra csábító eszköznek állítja be őket. Szilikonná degradálja a nőket, felfújja-kipótolja azt, ami nem olyan, mint a színes magazinok képein. Az is régi igazság, hogy a szex csak minőségi és hiteles termék esetében válik be. Az 1980-as évek elején a serdülő Brooke Shields nem véletlenül szegezte a plakátokról azt a provokatív kérdést az egyébként prűd amerikaiaknak, hogy akarják-e tudni, mi van a lábai és az ő Calvinja között. Az akkori tinisztár szerint semmi. Egy jó Calvin Klein farmernadrág azért volt rajta.